دز یادآور اسپایکوژن آنتی بادی‌های خنثی‌کننده را بیش از ۲۵ برابر افزایش می‌دهد

دکتر پیام طبرسی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: دز یادآور واکسن اسپایکوژن بسیار خوب عمل کرده و این واکسن می تواند به عنوان دز سوم همه واکسن ها به خصوص واکسن های ویروس کشته شده استفاده شود.

وی افزود: اسپایکوژن به سبد واکسن های موجود کشور اضافه شده است. با اضافه شدن این واکسن، مردم حق انتخاب بیشتر برای تزریق به خصوص دز سوم واکسن کرونا پیدا کردند.

محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن اسپایکوژن یادآور شد: ۱۷ هزار و ۵۷۶ داوطلب در مجموع در فازهای مطالعاتی دوم، سوم و دز یادآور واکسن اسپایکوژن حضور داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد. این افراد در یک دوره بحرانی که سویه دلتا در کشور جولان می داد در مطالعه بالینی این واکسن شرکت کردند.

طبرسی با یادآوری اینکه در تزریق دز سوم واکسن کرونا در کشور عقب هستیم، گفت: بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر در ایران تاکنون دز یادآور واکسن را تزریق کرده اند و درواقع ۴۰ تا ۵۰ میلیون دز یادآور عقب هستیم.

وی ادامه داد: در ایران حدود ۶۰ میلیون نفر دز اول واکسن کرونا را تزریق کرده و حدود ۵۳ میلیون نفر هم دز دوم واکسن را زده اند.

عضو کمیته علمی ستاد کشوری کووید۱۹ با بیان اینکه واکسن‌های پروتئینی عارضه بسیار کمی دارند، افزود: این واکسن‌ها وقتی برای دز یادآور(بوستر) استفاده می‌شوند، سیستم ایمنی بدن تقویت می شود. تزریق مکرر برخی واکسن‌ها مانند وکتوربیس ها (غیرفعال‌شده  ویروس) شاید به صلاح نباشد ولی در استفاده از واکسن پروتئین نوترکیب به دلیل عارضه کمتر این موضوع میسر است.

طبرسی درباره تاثیر واکسن‌ها بر سویه اومیکرون هم گفت: این سویه جدید است و تحقیقات تاثیر واکسن ها برروی این سویه همچنان ادامه داد. این موضوع در خصوص سویه اومیکرون ثابت شده که کسانی که دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند سطح ایمنی بیشتری دارند. مطالعات در این زمینه باید کامل شود تا در صورت نیاز واکسن های موجود در برابر اومیکرون هم بازطراحی شوند.

وی با یادآوری اینکه معمولا دو هفته بعد از تزریق دز سوم واکسن کرونا، ایمنی‌ افزایش می‌یابد، گفت: درباره تزریق دز چهارم واکسن کرونا هنوز هیچ موضوعی مشخص نیست. واکسن‌ها معمولا حدود سه تا ۶ ماه ایمنی ایجاد می کنند، با احتمال اوج گیری مجدد برخی کشورها به دز چهارم هم فکر می‌کنند و هنوز تصمیم‌گیری در این زمینه زود است.

 محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی- استرالیایی اسپایکوژن همچنین گفت: در مورد اسپایکوژن سوءتفاهمی پیش آمده بود که این واکسن را شاید نتوان به بیماران زمینه‌ای تزریق کرد، درحالی که در فاز سوم طرح مطالعاتی حدود هفت هزار و ۷۰۰ نفر شرکت کننده دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند و هیچ محدودیتی در تزریق به این افراد وجود نداشت.

اسپایکوژن از دسته واکسن‌های Subunit از نوع پروتئین نوترکیب است. پروتئین ساخته شده، مشابه پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-۲ است، این پروتئین‌ها که با روش‌های مهندسی ژنتیک و توسط سلول‌های خاصی تولید، خالص‌سازی و آماده استفاده می‌شود.

این واکسن با همکاری یک‌ شرکت استرالیایی در شرکت سیناژن ایران تولید شده و مجوز مصرف اضطراری را اخذ کرده است.  بر اساس نتیجه مطالعه دز یادآور (بوستر) این واکسن، افزایش تا ۲۵ برابری غلظت آنتی‌بادی خنثی‌کننده پس از دریافت اسپایکوژن به عنوان دز بوستر مشاهده شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا