کد خبر : 12159 جمعه 02 مرداد 1394 - 11:45:33
رقابت-ژاپنی‌ها-برای-نام‌گذاری-یک-سیارک

رقابت ژاپنی‌ها برای نام‌گذاری یک سیارک

دانشمندان ژاپنی با به راه‌انداختن رقابتی عمومی به دنبال یافتن نامی برای سیارکی هستند که احتمالا حاوی رازهای حیات باشد.

به گزارش ایسنا، این سیارک در حال حاضر هدفی مشخص‌شده برای یک فضاپیمای ژاپنی است و کنترلرهای ماموریت امیدوارند بتوانند نمونه‌هایی از آن را جمع‌آوری کرده و به زمین بیاورند.

آژانس تفحص هوافضای ژاپن (JAXA) معتقد است این سیارک که هم‌اکنون نام 1999 JU3 را دارد، احتمالا حاوی مواد آلی یا هیدراته باشد و این موضوع می‌تواند سرنخ‌هایی درباره منشا و تکامل منظومه شمسی و همچنین بلوک‌های سازنده حیات ارائه دهد.

فضاپیمای Hayabusa-2 قرار است سال 2018 به این سیارک برسد و نمونه‌های خود را در سال 2020 به زمین برگرداند.

برای این نوع سیارک، اغلب اسامی از اسطوره‌های مد نظر اتحادیه بین‌المللی نجوم هستند که نام‌هایی را برای اجرام آسمانی برمی‌گزیند.

آژانس تفحص هوافضای ژاپن بهترین نام را از میان اسامی پیشنهادشده انتخاب خواهد کرد و از تیم امریکایی که این جرم کیهانی را در سال 1999 کشف کردند، تقاضا خواهد کرد که این نام را به اتحادیه بین‌المللی نجوم ارائه دهد.

ژاپنی‌ها امیدوارند این سیارک اواخر سال جاری میلادی نام رسمی داشته باشد. این نام نباید متشکل از بیش از 16 حرف الفبا باشد و همچنین نباید ماهیت تجاری داشته باشد.

کلید واژه ها: سیارک ژاپن