آنتی بادی کووید ۱۹ بیش از ۷ ماه باقی می ماند

به گزارش سیناپرس، تا کنون آزمایش ها و تحقیقات بسیاری در رابطه با سنجش سطح آنتی بادی ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ انجام شده که جدیدترین آنها حاکی از این است که آنتی بادی ها ۷ ماه پس از ابتلا به بیماری در بدن افراد باقی می ماند.

در این مطالعات، محققان نمونه خون جمع آوری شده از ۵۷۸ کارمند مراقبت های بهداشتی در بیمارستان بارسلونا را چهار بار بین ماه های مارس و اکتبر سال گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در این آزمایش، نمونه های خون از نظر سطح و انواع آنتی بادی های شش آنتی ژن کووید ۱۹ و همچنین آنتی بادی هایی در برابر چهار ویروس کرونا که باعث ایجاد بیماری می شوند، بررسی شد.

در ضمن پژوهشگران اسپانیایی اعلام کردند آنتی بادی های موجود در برابر ویروس های تاجداری که باعث سرماخوردگی می شوند نیز ممکن است بدن را در برابر کووید ۱۹ محافظت کنند.

کارلوتا دوبانو (Carlota Dobaño)، سرپرست این پروژه پژوهشی و از محققان  موسسه بهداشت جهانی بارسلونا (ISGlobal) در بیانیه ای اظهار داشت: «این اولین مطالعه ای است که آنتی بادی ها را برای چنین گروه بزرگی از آنتی بادی های کرونای سارس ۲، در طول هفت ماه ارزیابی می کند.»
به گزارش سیناپرس، کارکنان مراقبت های بهداشتی بیشتر در اولین موج همه گیری به این بیماری مبتلا شدند. درصد شرکت کنندگان با آنتی بادی های کرونای سارس ۲ بین ماه های مارس و اکتبر فقط کمی افزایش یافت و از ۱۳.۵ درصد به ۱۶.۴ درصد رسید.

پژوهشگران دریافتند سطوح آنتی بادی IgG علیه پروتئین اسپایک کرونای سارس ۲ در طول زمان ثابت ماند و محققان از مشاهده این سطوح در ۷۵ درصد شرکت کنندگان از ماه پنجم به بعد، بدون شواهدی مبنی بر قرار گرفتن مجدد در برابر ویروس، شگفت زده شدند. هیچ یک از شرکت کنندگان در این پروژه مجددا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نشدند. به گزارش سیناپرس، البته در این میان افرادی که توسط کرونا سارس ۲،عامل کووید ۱۹ آلوده شده بودند، سطوح پایین تری از آنتی بادی ها علیه ویروس های سرماخوردگی انسانی (HCoV) داشتند. علاوه بر این، افراد فاقد علائم در مقایسه با افرادی که دارای علائم کووید هستند از سطح حفاظت بالاتری در برابر ویروس های سرماخوردگی انسانی برخوردار بودند.

یافته های به دست امده از پژوهش هایی که در همین ماه در مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications)، منتشر شده،  نشان می دهد که آنتی بادی ها علیه ویروس های سرماخوردگی می توانند در برابر عفونت یا بیماری کووید ۱۹ محافظت متقابل ایجاد کنند.

منبع: consumer.healthday