ترکیب واکسن های آسترازنکا و فایزر، آنتی بادی را افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس، محققان کره جنوبی طی یک پروژه تحقیقاتی که در آن ۴۹۹ پرسنل خدمات پزشکی شرکت کرده اند، سطح آنتی بادی افراد داوطلب را پس از واکسیناسیون کامل و دریافت هر دو دوز واکسن کرونا اندازه گیری کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از این تعداد شرکت کننده ۱۰۰ نفر مخلوطی از دوزهای واکسن آسترازنکا و فایزر را دریافت کردند و ۲۰۰ نفر دو دوز واکسن فایزر و مابقی دو دوز واکسن آسترازنکا تزریق کردند. 

تجزیه و تحلیل های به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که همه افراد، سطحی از آنتی بادی های خنثی کننده را نشان دادند که مانع از ورود ویروس کرونا به سلول ها و تکثیر آن ها می شود. نتایج آنتی بادی های خنثی کننده گروه دریافت کننده دو دوز واکسن فایزر نیز مشابه افرادی بودند که مخلوط واکسن های آسترازنکا و فایزر را دریافت کردند. 

گفتنی است نتایج یک مطالعه بریتانیایی در ماه گذشته نیز نتایج مشابهی را نشان داده بود. به گفته محققان، در واقع تزریق یک دوز واکسن آسترازنکا و سپس دریافت یک دوز واکسن فایزر بهترین پاسخ سلول T را ایجاد کرده و پاسخ آنتی بادی بالاتری نسبت به تزریق یک دوز واکسن فایزر سپس یک دوز واکسن آسترازنکا نشان می دهد. 

به گزارش سیناپرس،داده های این پژوهش ها باعث شد تا چندین کشور تصمیم بگیرند تا برای دوز دوم به افرادی که یک دوز واکسن آسترازنکا دریافت کرده بودند، واکسن فایزر تزریق کنند تا نتیجه بهتری از  نظر ایجاد آنتی بادی در ان ها به دست آید. 

گفتنی است در همه گروه های مطالعه شده، فعالیت خنثی سازی در برابر نوع آلفای ویروس کرونا مناسب بوده و کاهشی را نشان ندادند، اما فعالیت خنثی سازی در برابر انواع بتا، گاما و دلتا بین دو و نیم تا شش برابر کاهش داشته است.

به گزارش سیناپرس، نوع آلفا اولین بار در انگلیس شناسایی شد و انواع بتا، گاما و دلتا به ترتیب در آفریقای جنوبی، برزیل و هند شناسایی شدند. معمولا سرعت انتقال این انواع جهش یافته بسیار بیشتر از ویروس اصلی کرونا است. بنابراین زدن واکسن می تواند در کنترل مبتلایان به نوع شدید و جلوگیری از بستری شدن بیماران نقش مهمی ایفا کند. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: reuters

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا