دلیل ایجاد بزرگترین گودال فرونشست شهری جهان چیست؟

در سال ۲۰۱۰ میلادی بخشی از زمین مرکز شهر گواتمالا به یکباره فرورفته و حفره ای مدور و صاف در زیر آن ظاهر شد. این پدیده از همان ابتدای وقوع با بحث های زیادی همراه بوده و اکنون بعد از ده سال، مجددا شایعات متعددی مبنی بر انجام پروژه های فوق سری، فعالیت های مخفیانه سرویس های خارجی و حتی فعالیت ناشی از حضور موجودات فضایی در مورد این پدیده مطرح می شود.

در طول سال های گذشته، توضیحات متعددی درمورد دلایل ایجاد این فرونشست عجیب مطرح شده و مجله نشنال جئوگرافیک نیز در یک گزارش ویژه به بررسی آن پرداخت. در این گزارش تلاش می شود تا از منظر علمی به بررسی این پدیده و دلایل رخ دادن آن بپردازیم.

ترکیدگی لوله فاضلاب اصلی شهر باعث شسته شدن خاک و ایجاد این حفره شده است. این حفره ۱۸ متر عرض و ۱۰۰ متر عمق داشته و احتمالا شستشوی لایه های زمین بر اثر نشت فاضلاب طی سال های متمادی خاک این حفره را شسته و در نهایت طی طغیان طوفان گرمسیری آگاتا این گودال بزرگ دهان باز کرده و این تصور در بسیاری از افراد ایجاد شده است که این گودال به یکباره به وجود آمده است.

بر اساس گزارش این مجله معتبر، زمین شناسان اعتقاد دارند فعالیت انسانی در کنار عوامل تسهیل کننده طبیعی دلیل اصلی این فرونشست زمین در شهر گواتمالا است. البته اگرچه انسان و فعالیت های وی مقصر اصلی این حادثه معرفی می شود اما این فرونشست ارتباطی با تئوری توهم توطئه نداشته و هیچ عامل فراطبیعی و مرموز و مخفی در پشت این مساله وجود ندارد.

به گفته سام بونیس، استاد زمین شناسی کالج دارتموث در نیوهمپشایر، که در حال حاضر در شهر گواتمالا زندگی می کند ، ترکیدگی لوله فاضلاب اصلی شهر باعث شسته شدن خاک و ایجاد این حفره شده است.

بررسی های زمین شناسی نشان می دهند بستر خاک زیر شهر گواتمالا چندان مناسب برای استقرار شهری نبوده و عمدتا از لایه های پوکه سبک مواد معدنی ناشی از گدازه های آتشفشانی تشکیل شده است.

گفتنی است این گودال در مرکز یک تقاطع ایجاد شده است و شاید به این دلیل که عکس های هوایی این فرونشست زمین از نظر بصری بسیار چشمگیر هستند ، در طول ده سال گذشته هر از چند گاهی شاهد شکل گیری موجی از شایعات و اخبار درست و غلط درباره آن هستیم. موضوع زمانی جالب تر می شود که در نظر بگیریم این حفره دقیقا به اندازه یک برج ۳۰ طبقه است.

لازم به توضیح است که فرو نشست زمین در گواتمالا امری بدون سابقه نبوده و یک واقعه مرگبار مشابه در سال 2007 اتفاق افتاد  که به اعتقاد پژوهشگران دلیل بروز این سوانح نیز  ترکیبی از عوامل جغرافیایی ، طبیعی و ضعف استانداردها ومقررات شهرسازی در این منطقه است، زیرا همانطور که گفته شد، شهر گواتمالا روی مواد آتشفشانی ساخته شده و این قرارگیری  همراه با حضور آب های زیر زمینی روان و نشت سیستم فاضلاب شهری، این منطقه را با خطر دائمی فرونشست مواجه کرده است. در خاتمه گفتنی است هنوز  هیچ اصطلاح علمی برای توصیف این نوع فروپاشی و ایجاد گودال وجود ندارد.