نظارت قبل از چاپ در بخش نشریات دانشجویی نداریم

وی عنوان کرد: اجرای طرح « رتبه‌بندی نشریات دانشجویی» در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، زمینه‌های مناسبی برای ارائه تسهیلات به نشریات دانشجویی فراهم می‌کند. اعطای تسهیلات به نشریات دانشجویی منوط به ثبت و بارگذاری نشریات در این سامانه و تعیین امتیاز و رتبه نشریه خواهد بود. این سامانه به هیچ عنوان مبنای بازدارندگی و نظارتی ندارد بلکه آرشیو جامعی برای نشریات خواهد شد تا داده‌های قابل اتکایی در این زمینه داشته باشم.

دکتر حسن زائری‌لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در «نشست کارشناسان نشریات منتخب مناطق دهگانه» که در محل وزارت بهداشت برگزار شد. با اشاره به اینکه در فعالیت‌های فرهنگی کمیت ملاک نیست و امور فرهنگی فعالیتی کیفی است، عنوان کرد: گستردگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور رسالت اداره کل فرهنگی را دشوار می‌کند. در بین نهادهای دانشجویی سراسر کشور بالغ بر ۷۰۰ کانون فرهنگی، حدود ۸۰۰ انجمن‌ علمی، ۱۶۸ تشکل اسلامی و ۱۲۰۰ نشریه وجود دارد. در ۱۶ سفر استانی که دکتر لاری به دانشگاه‌ها انجام دادند، دانشجویان درباره سلیقه‌ای عمل کردن در زمینه حمایت از نشریات دانشجویی اتفاق نظر داشتند. ما سعی کردیم هم با کمک مالی در حوزه رفاهی و تجهیز فضاهای فرهنگی و هم با ایجاد سامانه نشریات و کانون‌های فرهنگی این مشکلات را مرتفع کنیم تا بتوانیم آسیب‌شناسی جامعی در زمینه نهادهای فرهنگی انجام دهیم.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ۲۴۰ هزار دانشجو داریم و مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی ما نسبت این میزان کافی نیست و باید ارتقاء پیدا کند. بر همین اساس سعی کردیم در کنار گسترش فضای فیزیکی به فعالیت‌های فرهنگی چارچوب مشخص قانونی ببخشیم. ضمن اینکه باید سعی کنیم فعالیت‌های فرهنگی در بستر مجازی نیز دنبال شوند. یکی از مشکلات ما در حوزه امور فرهنگی نداشتن سامانه فرهنگی و مجازی است. باید تلاش کنیم تا برای دانشجویان کارتابل فرهنگی ایجاد کنیم و زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی فیزیکی را به سمت مجازی شدن ببریم.

زائری لطف با اشاره به کمک ۳۰ میلیارد ریالی وزارت بهداشت برای تجهیز فضاهای فرهنگی درون دانشگاهی عنوان کرد: لازمه حضور در فعالیت‌های فرهنگی فراهم کردن عرصه مناسب برای فعالیت‌ است تا دانشجویان بتوانند فعالیت‌های علمی و تشکیلاتی خودشان را داشته باشند و آزادانه نقطه نظرات خود را بیان کنند. برای فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت فرهنگی نیازمند فعالیت در دو عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستیم. در ابتدا دانشجویان باید برای فعالیت‌های فرهنگی فضای مناسبی داشته باشند و متناسب با آن باید تجهیزات مناسبی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهیم تا حداکثر مشارکت دانشجویان را داشته باشیم و دانشجویان با طیب خاطر بتوانند در این عرصه دست به فعالیت بزنند.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت اضافه کرد: تاکید ما این است که این هزینه صرفا در زمینه تجهیز فضاهای فرهنگی مصرف شود و لازم است دانشجویان ما بدانند که تجهیز فضاهای فرهنگی آن‌ها دغدغه وزارتخانه است. تلاش داریم در آینده نیز کمک‌هایی ارائه دهیم تا کیفیت تجهیز فضاهای فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتقاء پیدا کند. نگاه ما در وزارتخانه این است که با تجهیز فضای فرهنگی می‌شود فضا را باز کرد.

زائری‌لطف با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نظارت قبل از چاپ در بخش نشریات دانشجویی نداریم بیان کرد: اجرای طرح « رتبه‌بندی نشریات دانشجویی» در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، زمینه‌های مناسبی برای ارائه تسهیلات به نشریات دانشجویی فراهم می‌کند. اعطای تسهیلات به نشریات دانشجویی منوط به ثبت و بارگذاری نشریات در این سامانه و تعیین امتیاز و رتبه نشریه خواهد بود. این سامانه به هیچ عنوان مبنای بازدارندگی و نظارتی ندارد بلکه آرشیو جامعی برای نشریات خواهد شد تا داده‌های قابل اتکایی در این زمینه داشته باشم.

وی افزود: ثبت نهایی نشریه از سوی مدیران مسؤول به منزله انتشار نشریه است و مدیران مسؤول می‌توانند نشریات خود را در بسترهای مجازی منتشر کنند و نسبت به صحت و سقم مطالب خود مسؤولیت بپذیرند. 

سامانه نشریات دانشجویی به هیچ عنوان مبنای بازدارندگی و نظارتی ندارد بلکه آرشیو جامعی برای نشریات خواهد شد تا داده‌های قابل اتکایی در این زمینه داشته باشم

زائری‌لطف درباره ویژگی‌های این سامانه بیان کرد: همواره یکی از دغدغه‌های اصلی نشریات دانشجویی، موضوع تخصیص اعتبارات حوزه نشریات و مشکلات مربوط به چاپ نشریات دانشجویی بود که امیدواریم اجرای طرح «رتبه‌بندی نشریات دانشجویی» علاوه بر ساماندهی اعتبارات و حمایت‌های مادی و معنوی زمینه ایجاد وحدت رویه و گردآوری اطلاعات جامعی از این امر در سطح دانشگاه‌ها فراهم شود.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نشریات دانشجویی باید صدای دانشجویان را منعکس کنند، گفت: در این سامانه، ابزاری طراحی شده که امکان دسته‌بندی نشریات، بر اساس منطقه، دانشگاه، دوره انتشار، زمینه انتشار، نوع نشریه، بازده انتشار، رتبه نشریه و …. وجود دارد. همچنین این اداره کل از نظرات تمامی مخاطبان سامانه در راستای بهبود و رفع کاستی‌ها و نواقص استقبال می‌کند.

او با اشاره به جشنواره سراسری نشریات دانشجویی عنوان کرد: مصمم هستیم تا فعالان نشریات دانشجویی وزارت بهداشت در جشنواره تیتر ۱۲ حضور گسترده و موفقی داشته باشند. خوشبختانه در چند دوره گذشته حضور دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در این جشنواره سراسری روند روبه رشدی داشته است. امسال قرار است وزارت بهداشت میزبان این جشنواره باشد و امیدواریم فعالان نشریات ما کار ماندگاری در این حوزه انجام دهند.

تلاش برای گسترش عدالت کیفی در حوزه نشریات

به گزارش مفدا، در ادامه این نشست رئیس اداره نشریات و تشکل‌های اسلامی اداره کل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بیان کرد: در زمینه انتشار نشریات در فضای مجازی وحدت رویه در بین دستگاه‌های مختلف وجود ندارد. «شورای مرکزی ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی وزارت بهداشت» اقدام پیشرویی در این حوزه انجام داده تا ضمن استفاده از ظرفیت فضای مجازی مانع انتشار چاپی نشریات نشود بلکه سعی کند قابلیت بیشتری برای اثرگذاری نشریات فراهم کند.

حجازی‌زاده درباره طرح رتبه‌بندی نشریات دانشگاه‌های سراسر کشور بیان کرد: از آنجا که احساس می‌شد حمایت از نشریات تا حدودی بر مبنای سلیقه‌ صورت می‌گرفت و دانشگاه‌های مختلف  برخوردهای متفاوتی در حمایت نشریات نشان می‌دادند، سامانه «رتبه‌بندی و دکه عرضه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت» راه‌اندازی شد تا عدالت در حوزه نشریات با یک معیار و محک روشن جاری شود.

وی افزود: در مواردی شاهد بودیم که نشریه‌ای با کیفیت مطالب بالا، با تیراژ و کیفیت فنی پایین منتشر می‌شد که شایسته آن نشریه نبود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با یک بررسی کیفی واحد، بتوانیم آثار را با معیارهای مشخص بررسی کنیم. طرح «رتبه‌بندی نشریات دانشجویی» در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدام مؤثری است که می‌تواند مشوق خوبی برای رشد کیفی و گسترش عدالت در حوزه نشریات باشد. در مواردی شاهد بودیم که نشریه‌ای با کیفیت مطالب بالا، با تیراژ و کیفیت فنی پایین منتشر می‌شد که شایسته آن نشریه نبود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با یک بررسی کیفی واحد، بتوانیم آثار را با معیارهای مشخص بررسی کنیم

حجازی‌زاده درباره طرح «رتبه‌بندی نشریات دانشجویی وزارت بهداشت»  عنوان کرد: امتیاز نشریات دانشجویی از حیث معیارهای کمّی توسط کمیته ارزیابی هر دانشگاه متشکل از دو عضو اصلی دانشجویی، عضو کمیته ناظر بر نشریات و کارشناسان نشریات دانشگاه‌ها، و معیارهای کیفی به صورت متمرکز در دبیرخانه نشریات دانشگاهی واقع در وزارت بهداشت،‌ محاسبه می‌شود. همچنین هر نشریه با توجه به امتیاز کسب شده در شش گروه، الف، ب، ج، د، ه، و  رتبه‌بندی و متناسب با این امتیاز از تسهیلات تعیین شده برخوردار خواهد شد. ورود امتیاز کمی نشریات در هر دانشگاه بر عهده کارشناسان نشریات دانشگاهی و بارگذاری نشریات منتشر شده بر عهده مدیران مسؤول نشریات دانشجویی است.

سامانه خانه نشریات دانشجویی از طریق آدرس در سایت www.khanehnashriat.ir در دسترس علاقمندان به حوزه نشریات دانشجویی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا