چه کسی مسوول است؟

از اما و اگرهای امنیتی، حقوقی و اخلاقی این برنامه که بگذریم، یکی از مواردی که در این اپلیکیشن به چشم می خورد، خرید و فروش حیوانات اهلی و حتی وحشی با عنوان حیوانات خانگی است که نقدهای بسیاری با خود به همراه داشته است.

سودای فروش و کسب سود باعث شده دیوار به بازار سیاه فروش اینگونه حیوانات تبدیل شود. همین موضوع موجب بروز نقدهایی مبنی بر اینکه سایت و اپلیکیشن دیوار، به تجارت غیراخلاقی و بازار سایه فروش حیوانات دامن زده ‏است.

این خرید و فروش آزادانه در فضای دیجیتال سبب شده حیوانات از محل زندگی اصلی خود جدا شده و در خانه های انسان ها اسیر شوند، از طرفی سود هنگفتی که اغلب از فروش حیوانات به دست سودجویان می رسد سبب شده تا برخی از گونه ها بیش از حد ظرفیت خود زاد و ولد کنند که این امر نیز به نوعی حیوان آزاری محسوب می شود.

این در حالیست که پیش از این سازمان دامپزشکی خرید و فروش حیوانات خانگی را به صورت غیرقانونی ممنوع اعلام کرده بود، اما اینک فضای دیجیتال و سایت های گوناگون خرید و فروش به راحتی انجام این کار را میسر کرده اند.

البته خرید و فروش برخی حیوانات که پتانسیل نگهداری از آنها در خانه وجود دارد و در اصطلاح به حیوانات خانگی معروفند در همه زمان ها و در همه کشورها مرسوم بوده است، اما کشورهای پیشرفته مکان های خاصی را با رعایت موازین بهداشتی و اخلاقی برای این کار در نظر گرفته اند.

با وجود اینکه این گونه مکان های مجهز در کشور ما هم وجود دارد، از آنجا که قیمت تمام شده این حیوانات به دلیل رسیدگی ها و معایناتی که صورت می گیرد، بالاست از این رو، خریداران تمایل به خرید حیوانات از خانه و از افراد غیرمتخصص دارند که همین موضوع سبب شده عده ای از این فضا سواستفاده کرده و از زاد و ولد حیوانات خانگی خود درآمد کسب کنند. ‏

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که چرا در فضای دیجیتال نظارتی بر این مساله وجود ندارد و چرا دست اندرکاران و مسوولان، این موضوع که انصافا کم اهمیت هم نیست را تا حصول نتیجه مورد نظر پیگیری نمی کنند؟

برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ سایت دیوار رفتیم، روابط عمومی سایت دیوار با بیان اینکه پیش از این هم نقدهایی پیرامون این موضوع به گوش مسوولان این برنامه رسیده بود، گفت: دیوار پیش از این هم آگهی فروش گونه های ممنوعه جانوارن وحشی، فروش پوست و لباس هایی از جنس پوست حیوانات وحشی و همچنین آگهی هایی با مضمون خشونت علیه حیوانات را ممنوع کرده بود. به گونه ای که اگر شخصی اقدام به انتشار این گونه آگهی ها کند، تحث پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

به گزارش سیناپرس، سایت و اپلیکیشن دیوار و برنامه های مشابه موظفند برای حمایت از حقوق حیوانات، جلوی انتشار آگهی های خرید و فروش حیوانات وحشی و حیواناتی که فروش آنها جرم محسوب می شود را بگیرند.

موضوعی که در اینجا وجود دارد این است که در این خرید و فروش غیرتخصصی نه تنها حیوانات وحشی که حتی حیوانات اهلی هم مورد آزار و گاه خشونت قرار می گیرند. از این رو، به نظر می رسد مشکل در کشور ما فراتر از عملکرد سایت های متعدد در فضای دیجیتال باشد.

بنابراین، لازم است نهاد مربوطه وارد عمل شده و خرید و فروش حیوانات اهلی و وحشی را در کشور ساماندهی کرده و دست سودجویان را از این معامله کوتاه کند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا