حملات قلبی در حافظه ژنتیکی انسان ذخیره می شود

بیماری های قلبی و عروقی در سراسر جهان به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر انسان ها محسوب شده و مولفه های مختلف ژنتیکی و محیطی در بروز آن ها دخیل هستند. به طور کلی بیماری های قلبی و عروقی شامل طیف گسترده ای از اختلالات مانند بیماری های گردش خون، انسداد شریان، آنژین، حملات قلبی، بیماری های ژنتیکی مربوط به قلب و سکته می شوند.

در حین وقوع حملات قلبی، بدن از طریق فعالیت ژن هایی خاص اقدام به تولید برخی سیگنال ها می کند. به این ترتیب بدن به کمک مکانیزم فوق از آسیب دیدگی بیشتر بافت ها در حین حملات شدید قلبی محافظت کرده و قادر به بازسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده خواهد شد. احتمالا این تغییرات اپی ژنتیکی در کدهای دی ان ای در همین زمان ایجاد می شوند.

در پژوهش های جدید، تیمی از پزشکان اقدام به بررسی تغییرات ژنتیکی رخ داده در بدن بیمارانی پرداختند که دارای سابقه حملات قلبی بودند. این تغییرات همگی در گروه تغییرات اپی ژنتیک دسته بندی می شوند.

دکتر آسا یوهانسون از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در دانشگاه آپسالای کشور سوئد در رابطه با موضوع فوق گفت: در حین وقوع حملات قلبی، بدن از طریق فعالیت ژن هایی خاص اقدام به تولید برخی سیگنال ها می کند. به این ترتیب بدن به کمک مکانیزم فوق از آسیب دیدگی بیشتر بافت ها در حین حملات شدید قلبی محافظت کرده و قادر به بازسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده خواهد شد. احتمالا این تغییرات اپی ژنتیکی در کدهای دی ان ای در همین زمان ایجاد می شوند.

پژوهشگران در این مطالعات دریافتند که بیماران دارای سابقه حملات قلبی دارای تغییرات اپی ژنتیک بسیار زیادی هستند. بسیاری از این تغییرات ژنتیکی با بروز مجدد حملات قلبی در ارتباط هستند. البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این کدهای ژنتیکی تا چه حد در وقوع حملات قلبی ثانویه نقش دارند.

دکتر یوهانسون در این رابطه اعلام کرد: ما امیدواریم که این مطالعات و پژوهش های جدید قادر به شناسائی نقش تغییرات ژنتیکی در بروز حملات قلبی بوده و بتوان با کمک شناخت و آگاهی از تغییرات اپی ژنتیک ، تصویر واضح و دقیقی از حملات قلبی ایجاد کرده و به کمک آن قادر به ارائه روش های درمانی بلند مدت و روش های داروئی جدیدی باشیم.

منبع: healthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا