مرکز تحقیقات راهبردی در آموزش پزشکی راه‌اندازی می‌شود

دکتر باقر لاریجانی در اختتامیه هشتمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: باتوجه به رویکرد جدیدی که در حوزه آموزش علوم پزشکی ایجاد شده، در این المپیادها سعی بر این است تا دانشجویان با مباحث نوآورانه در این حوزه آشنا شوند و در آینده به عنوان مدیران نظام سلامت بتوانند این مباحث را رصد کنند.

وی با اشاره به گرایش استعدادهای درخشان کشور به رشته‌های علوم پزشکی گفت: ورود استعدادهای درخشان به حوزه علوم پزشکی به نسبت سال گذشته حدود 15 درصد رشد داشته و لازم است برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ارتقای آموزش علوم پزشکی در کشور صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه از حدود 13 هزار نفر استعداد درخشان کشور 6 هزار نفر در حوزه علوم پزشکی تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: بی‌شک سرمایه‌گذاری برای استعدادهای درخشان کشور زمینه ساز توسعه پایدار است و این افراد هستند که در آینده مدیریت بخش‌های مختلف کشور را عهده دار خواهند شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، به برنامه ریزی صورت گرفته طی یک سال گذشته برای ساماندهی امور دانشجویان استعداد درخشان حوزه علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: شورای هدایت استعدادهای درخشان در وزارت بهداشت تشکیل شده و در همین راستا کمیسیون‌های ویژه استعدادهای درخشان نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد شده است.

وی هدف از تشکیل این شوراها و کمیسیون‌ها را برنامه‌ریزی برای بهره برداری بیشتر از ظرفیت استعدادهای درخشان گروه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: حدود یک سال است که رویکرد جدیدی با عنوان برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی کشور ایجاد شده و هدف این است که در راستای پیشبرد اهداف این طرح، علاوه بر تمامی اعضای هیات علمی و دست اندرکاران آموزش علوم پزشکی، دانشجویان این حوزه خصوصا استعدادهای درخشان نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند.

دکتر لاریجانی از افتتاح مرکز تحقیقات راهبردی در آموزش علوم پزشکی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: راه‌اندازی این مرکز بستر و زمینه‌های مشارکت دانشجویان استعداد درخشان در مطالعات آموزش علوم پزشکی را فراهم می‌آورد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، ضمن اشاره به پررنگ‌تر شدن نقش بین رشته‌ای‌ها در آموزش علوم پزشکی، المپیادهای دانشجویی را فرصت خوبی برای نهادینه کردن بین رشته‌ای در بین نسل آینده برشمرد و گفت: مهارت‌های ارتباطی، اخلاق پزشکی و فلسفه پزشکی از جمله محورهایی است که در این المپیاد به آن پرداخته شد.

دکتر لاریجانی مباحث مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر از جمله آلودگی هوا، اعتیاد، بیماری‌های قلبی و عروقی و … را از جمله مسائل اصلی نظام سلامت دانست و گفت: در تحولات آموزش علوم پزشکی کشور سعی شده به این مسائل توجه ویژه شود و این مسائل باید در توسعه گفتمان تحول در بین دانشجویان علوم پزشکی مدنظر قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشجویان امروز به عنوان آینده سازان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید با مباحث نوین آموزش علوم پزشکی آشنا شوند و المپیادهای دانشجویی فرصت خوبی است تا این مباحث برای دانشجویان نهادینه شود.

دکتر لاریجانی رقابت‌های علمی در بین دانشجویان کشور را نشانه حیات علمی کشور دانست و گفت: دانشجویان باید افق های نوین علوم پزشکی را با کمک اساتید خود رصد کنند و دانشگاه‌ها نیز موظف هستند آمادگی بیشتری برای همراهی دانشجویان در این حرکت داشته باشند.

به گزارش ایسنا، معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: سنین جوانی دوران نهادینه کردن و ارتقای اخلاق حرفه‌ای در دانشجویان است این افراد سعی کنند در عین مطالعات علمی و امور پژوهشی به رصد سؤالات کلی درمورد عالم هستی و اموری که موجب جهت دهی دیدگاه‌های شما می‌شود، نیز باشند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا