کنفرانس بین‌المللی طیف‌سنجی لیزری برگزار شد

کنفرانس ICOLS از سال 1973 بصورت منظم هر دو سال یکبار در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. در این کنفرانس نتایج آخرین تحقیقات و دستاوردها در حوزه طیف‌سنجی (اسپکتروسکوپی) لیزری و موضوعات مرتبط در فیزیک اتمی، مولکولی و نوری ارائه شدند.

در این کنفرانس 9 سخنران مدعو به ایراد سخنرانی پرداختند؛ همچنین 230 استاد دانشگاه، محقق، پژوهشگر از کشورهای آلمان، آمریکا، آفریقای‌جنوبی، ایران، اتریش، استرالیا، ایتالیا، انگلیس، برزیل، چین، روسیه، ژاپن، سنگاپور، سوئیس، فرانسه، کره‌جنوبی، کانادا و هلند در بخش‌های ارائه مقاله یا پوستر شرکت کردند.

در بخش پوستر که از بخش‌های اصلی و مهم این کنفرانس محسوب می‌شد، طی دو جلسه در مجموع 130 پوستر ارائه شدند. ساعت‌های اتمی نوری و استانداردهای فرکانس، طیف‌سنجی مولکولی، روش‌هایی برای سردسازی لیزر، گازهای دژنره، شبیه‌سازی کوانتومی، اپتیک غیرخطی و کوانتومی، محورهای اصلی ارائه پوستر بودند.

از ایران، دکتر محمود مهدیان استادیار دانشگاه تبریز با ارائه پوسترهای:

 General non-Markovian dynamics of open quantum systems using exceptional polynomials

 Phonon spectral density of the FMO light- harvesting complex with associated jacobi polynomials

 

دکتر شبنم صفائی دانشآموخته دانشگاه شریف با ارائه پوستر:

Triangular and Honeycomb Lattices of Cold Atoms in Optical Cavities

  • خلاصه سخنرانی ریچارد تامپسون از کالج سلطنتی لندن:

خنک‌کننده‌های جانبی نوری برای یون‌های گرفتار درحال حاضر یک روش استاندارد محسوب می‌شوند. این یک پیش‌شرط برای انجام آزمایشات در اطلاعات کوانتومی یون‌های گرفتار و ایپتیک کوانتومی است. تابحال یک خنک‌کننده جانبی نوری در تله پنینگ (Penning trap) نشان داده نشده بود که علت این مسأله، وجود میدان مغناطیسی بود که عملکرد لیزر را بطور قابل توجهی پیچیده می‌کرد.

  • خلاصه سخنرانی اریک کورنل از مرکز تحقیقات JILA در دانشگاه کلورادو بولدر:

لحظه دوقطبی الکتریکی الکترون (eEDM) فراتر از مدل استاندارد است. با استفاده از میدان‌های الکتریکی قوی موجود در داخل یک پیوند مولکولی، بدنبال انجام یک آزمایش برای ایجاد محدودیت جدید بر روی لحظه دوقطبی الکتریکی الکترون در سطحی هستیم که محدود به مدل‌های ابرسیستمی باشد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا