دیابت ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از یوپی نیوز، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نوادا در لاس وگاس نشان داد که قند خون مزمن بالا می‌تواند حافظه را مختل کرده و جنبه‌های فعال شبکه‌های حافظه در جوندگان را تغییر دهد.

جیمز هایمن، نویسند این مطالعه و دانشیار روانشناسی عنوان کرد: دیابت عامل اصلی خطر در ایجاد بیماری آلزایمر است،  اما علت آن هنوز مشخص نیست.

هایمن گفت: ما نشان می‌دهیم که ویژگی اصلی دیابت یعنی قند خون بالا (هایپرگلیسمی)، فعالیت‌های عصبی را به شیوه مدل‌های پیش‌بالینی آلزایمر، مختل می‌کند. این اولین شواهدی است که نشان می‌دهد تغییرات فعالیت عصبی ناشی از همپوشانی هایپرگلیسمی با آنچه در سیستم‌های آلزایمر مشاهده می‌شود، تغییر می‌کند.

تیم تحقیقاتی با کار بر روی موش‌ها دریافتند که دو قسمت از مغز در شکل‌گیری و بازیابی خاطرات- هیپوکامپ و قشر سینگولیت قدامی- با دیابت نوع 2 بیش از حد مرتبط یا بیش از حد همزمان هستند.

به گفته محققان، هنگامی که این بیماران نیاز بر دسترسی به اطلاعات صحیح و انجام یک فعالیت دارند، این دو ناحیه مغزی که در ابتدای بیماری آلزایمر تحت‌ تأثیر قرار گرفته‌اند، بیش از حد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و باعث خطا می‌شوند و باید گفت هماهنگی قسمت‌های مختلف مغز با هم مهم است.

اما این روزها بیش از پیش در می‌یابیم که کلید هماهنگ ‌سازی عصبی این است که باید در زمان مناسب اتفاق بیفتد و کنترل شود. 
هایمن اضافه کرد: گاهی اوقات صحبت‌کردن بیش از حد، بین مناطق خاصی وجود دارد و ما فکر می‌کنیم که این امر در کنار سایر موارد منجر به مشکلات حافظه می‌شود.

این دانشیار روانشناسی گفت: ممکن است بیماران آلزایمری در برخی از نواحی مغزی که مستلزم انعطاف‌پذیری است، بیش از حد اتصال داشته باشند.

وی افزود: در مدل‌های مورد مطالعه، ما شواهدی از آن نواحی را در زمان واقعی و در لحظات مهم انجام کار مشاهده می‌کنیم.

این محقق تأکید کرد که تحقیقات بر روی حیوانات همیشه نتایج مشابهی را در انسان ایجاد نمی‌کند.

 

مترجم: طیبه جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا