تبدیل مقوله اسباب بازی به یک گفتمان علمی

نخستین کنفرانس ملی اسباب بازی و سرگرمی ایرانی با همکاری انجمن علمی پژوهش های هنری ایران وهمکاری دانشگاه الزهرا(س)، دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودكان و نوجوانان و ستاد توسعه فرهنگ و اقتصاد دانش بنیان برگزار می شود.

نایب رئیس انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران و دبیر کنفرانس ملی اسباب بازی و سرگرمی ایرانی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در این خصوص گفت: هدف این کنفرانس این است که اسباب بازی را به عنوان یک فراصنعت معرفی کند. به عبارت دیگر در حال حاضر اسباب بازی در بازار کشور ما به عنوان یک محصول صنعتی شناخته شده و ما قصد داریم از طریق برگزاری برنامه هایی مانند این کنفرانس جایگاه اسباب بازی را تغییر دهیم.

دکتر بهنام زنگی ادامه داد: چراکه این وسیله هم در زمینه آموزشی، هم در زمینه بازتوانی ذهنی، ساخت هنجارهای رفتاری در کودکان و… نقش مهمی را ایفا می کند. بنابراین، قصد داریم با معرفی کارکردهای مختلف فرهنگی، تصویر جامعی از این محصول معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه قطعا در این راستا موضوع مهمی هم تحت عنوان زمینه های فرهنگی اسباب بازی و اسباب بازی بوم ساخت مطرح است، افزود: اگر بناست که اسباب بازی به شکل واقعی کارکرد فرهنگی خودش را داشته باشد، باید نگاهی به زمینه فرهنگی و تمدنی کشورمان در حوزه اسباب بازی داشته باشیم.

زنگی تاکید کرد: ما هزاران نوع بازی و اسباب بازی بومی داریم که در فرهنگ ها و خرده فرهنگ های مختلف کشور ساخته شده و هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته اما اینها هرگز نتوانسته اند با شرایط جدید وفق پیدا کنند و به عنوان یک محصول تجاری به تولید انبوه برسند، این یکی دیگر از دغدغه های این کنفرانس است که مطرح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر گمان بر این بود که این مبحث،موضوع ناشناخته ای برای پژوهشگران جامعه هنر است، اما در حال حاضر نزدیک به 70 مقاله داوری شده داریم و پژوهشگران در حوزه مختلف ابراز تمایل کرده و کار کردند که فکر می کنم نقطه مثبتی در حوزه صنعت اسباب بازی در کشور خواهد بود.

دبیر کنفرانس ملی اسباب بازی و سرگرمی ایرانی در رابطه با نتایج برگزاری این کنفرانس گفت: طبیعتا تا سخنرانی ها انجام نگیرد و دستاوردها و نتایج مقالات ارائه نشود نمی توان در این زمینه پیش داوری کرد. اما، آنچه که مشخص است این است که انجمن تا به اینجا موفق شده موضوع اسباب بازی را به یک گفتمان علمی تبدیل بکند.

وی تصریح کرد: اعلام آمادگی پژوهشگران و دانشگاهیان نشاندهنده این است که توانستیم اسباب بازی را به یک گفتمان تبدیل کنیم و کاری کنیم که چهره های فرهنگی نسبت به این مقوله حساسیت نشان دهند و همه دست اندرکاران به جذابیت و اهمیت موضوع این کنفرانس اذعان داشتند.

زنگی عنوان کرد: چراکه اسباب بازی ها شخصیت سازی کرده و شخصیت و منش کودکان ما را برای حضور در زندگی واقعی آماده می کنند. همه این موارد نشان می دهد که اسباب بازی ها چنین تاثیرات مهم و پایداری دارند که تا به حال نگاه علمی به آن نشده است.

وی اظهار کرد: بنابراین، تا به حال از این منظر که این فرآیند مهم نیازمند تحقیق و بررسی و آسیب شناسی است و نیازمند کشف روش ها و راه های جدید است به این مسائل نگاه نشده است. به نظر می رسد برگزاری نخستین دوره این کنفرانس می تواند زمینه ساز ایجاد چنین موضوعاتی شود.

 

گفتگو:هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا