فیل‌ها در تاریکی

» پارک ملی سلوس» که یک سایت میراث جهانی در شمال تانزانیا است که به طورمتوسط از سال 1970 سالانه 2500 فیلش را از دست داده است. حالا مطابق آخرین سرشماری از فیلهای این منطقه تنها 15000 تا باقی مانده که ورود به مرحله بحرانی است. اگر محافظت کافی و فوری از حیوانات این منطقه صورت نگیرد فیلها تا سال 2022 از پارک ملی سلوس محو خواهند شد. علاوه بر فیلها این پارک محل زندگی شیرها، پلنگها سگ وحشی،بوفالو، کروکودیلها و بیشتر از 400 گونه پرنده است که توسط معدن کاری گسترده تهدید میشود.

نزدیک به 75 درصد این منطقه به صورت انحصاری برای استخراج نفت و گاز واگذار شده است و بیشتر از 54 امتیاز معدن کاری در این منطقه صادر شده است. معدن کاری باعث آلوده شدن آبها و همچنین تخریب گسترده محیط زیست در این منطقه شده است. گزارش WWF میگوید:«  عملیات معدنکاری علاوه بر تخریب محیط طبیعی باعث از بین رفتن زیستگاههای شده است.» در سال 2012 در مرزهای این پارک ملی برای عملیات گسترده معدن اورانیوم در قسمت جنوبی تجدید نظر شد. در گزارش آمده است که انتظار میرود این عملیات سالانه 60 تن پسماند سمی رادیو اکتیو برجای بگذارد.

سلوس تنها 40 هزار سال قبل حدود 110 هزار فیل داشت که در دو موج شکار قانونی 90 درصد این جمعیت از بین رفت. تا سال 2007 جمعیت فیلها در اکوسیستمی که فراتر از مرزهای پارک بود به حدود 70 هزار فیل رسید.  موج دوم شکار غیر قانونی بین سالهای 2010 و 2013 باعث مرگ دست کم شش فیل در هر روز شد.

مطابق گزارش WWF از دست دادن حیات وحش میتواند تاثیر اقتصادی گستردهای بر تانزانیا داشته باشد. این ذخیرهگاه در حال حاضر سالانه 6میلیون دلار در آمد دارد که بین این منطقه، دولت ملی و 1.2 میلیون نفری که در اطراف منطقه زندگی میکنند تقسیم میشود. این در آمد ناشی از جمعیت حیات وحش و طبیعت بکر این منطقه است و از دست دادن جمعیت و تخریب محیط طبیعی میتواند باعث از دست رفتن جذابیت منطقه برای توریستها شود. در نتیجه اگر این فعالیتها منجر به از دست رفتن حیات وحش شود آن وقت برای این پارک ملی دشوار خواهد بود که به لحاظ اقتصادی پایدار باشد و در این صورت روند تخریب به شدت تا مرز نابودی پیش خواهد رفت. مطالعه انجام شده توصیه میکند دولت تانزانیا با کم کردن از حجم فعالیتهای مخرب بین نیازهای فعلی و نسل آینده یک تعادل پایدار برقرار کند.

علی رنجبران

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا