برندگان جایزه نوبل تحقیقات آلزایمر مشخص شدند

جایزه 100 هزار دلاری پتامکین (Potamkin) که گاهی اوقات از آن با عنوان "جایزه نوبل تحقیقات آلزایمر" نیز یاد می شود، به پژوهشگرانی که دستاوردهای تحقیقاتی آنها به درک بهتر بیماری پیک (Pick)، آلزایمر و سایر بیماری های مرتبط و همچنین پیشبرد تحقیقات زوال عقل کمک کرده است، اهدا می شود.

هدف از اعطای جایزه پتامکین، کمک به توسعه تحقیقات پزشکی و حمایت از برجسته ترین محققان جهان در حوزه تحقیقات زوال عقل است.

دکتر کلاودیا کاواس از دانشگاه کالیفرنیا، ایروین و دکتر کریستین یاف از دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو و از اعضای آکادمی نورولوژی آمریکا، به عنوان برندگان جایزه پتامکین 2017 معرفی شدند. این دو پژوهشگر به صورت مستقل از یکدیگر، بر روی اپیدمیولوژی بیماری آلزایمر و زوال عقل تحقیق می کنند.

تحقیقات زوال عقل دکتر کاواس بر روی افراد 90 ساله و بالاتر انجام شد؛ این مطالعه بر روی 1700 بیمار بالای 90 سال سن انجام شد که یکی از بزرگترین تحقیقات بر روی افراد بسیار مسن در جهان محسوب می شود.  

به گفته دکتر کاواس، پیش بینی می شود نیمی از کودکانی که درحال حاضر در کشورهای توسعه یافته بدنیا می آیند، بیش از 100 سال عمر خواهند کرد. از این رو، پیشگیری از زوال عقل و ارتقاء کیفیت زندگی در دوره سالمندی علاوه بر مزایای فردی، تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد و سلامت عمومی خواهد داشت.

محور اصلی تحقیقات دکتر یاف، شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح از جمله عوامل خطر قلبی – عروقی و متابولیک، اختلالات خواب، آسیب مغزی است. نتایج این تحقیقات، درک محققان از مسیرهایی که خطر زوال عقل را افزایش می دهند، به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

به گفته دکتر یاف، شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح برای پیشگیری از زوال عقل، علاوه بر کمک به هر یک از بیماران، تأثیر قابل توجهی بر بهداشت عمومی جامعه دارد که می تواند سرعت اپیدمی زوال عقل را کاهش دهد.

این جایزه در شصت و نهمین نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا که در تاریخ 28-22 آوریل (2-8 اردیبهشت) بوستون برگزار خواهد شد، به این دو پژوهشگر اهدا می شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: eurekalert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا