افزایش خطر دیابت بارداری در زنان افسرده

دانشمندان در مطالعات جدید خود دریافتند خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که سابقه افسردگی دارند ، بیشتر از سایر زنان است . دکتر مری بیرن Mary Byrn از پژوهشگران دانشکده پرستاری مارسلا نیهوف Marcella Niehoff School of Nursing در دانشگاه لویولا شیکاگو Loyola University Chicago  به همراه تیمی از پژوهشگران ، به بررسی این موضوع پرداخته است . وی در این ارتباط اعلام کرد : " زنان باید در مورد این مساله  آگاه بوده و اطلاعات لازم را به پزشکان و مسئولان مراقبت های بهداشتی ارائه دهند . در حقیقت درک شیوع و علائم افسردگی در دوران بارداری ، تاثیر مهمی در ابتلا به دیابت داشته و مدیریت این مساله می تواند از بروز این عارضه پیش گیری کند . "

در این مطالعات همچنین موضوع افسردگی عمومی در حین بارداری و اهمیت و نیاز به بررسی و بالا بردن سطح آگاهی و آموزش در این مورد ، بررسی شده است .

پژوهشگران دانشگاه لویولا برای اندازه گیری علائم افسردگی پس از زایمان موسوم به افسردگی ادینبورگ Edinburgh Postnatal Depression  به بررسی و اندازه گیری نشانه های افسردگی در 135 زن باردار پرداختند که جهت انجام معاینات پیش از زایمان به این مرکز مراجعه کرده بودند .

در این پژوهش ها مشخص شد که 65 مورد از زنان مورد مطالعه ، دارای دیابت دوران بارداری هستند . پژوهشگران همچنین بر اساس یافته های فوق ، دریافتند این گروه از زنان به میزان 3.7 برابر بیشتر از سایر زنان دارای سابقه افسردگی هستند .

نتایج این تحقیقات مشخص کرد که در این جمعیت آزمایشی ، 20 درصد از زنان دارای دیابت بارداری و 13 درصد از زنان دیگر مورد مطالعه قرار گرفته ، دارای نشانه های افسردگی هستند . لازم به توضیح است که  در هر دو گروه فوق الذکر نشانه های اضطراب و استرس به صورت قابل توجهی مشاهده می شد .

در همین راستا دکتر  سو پینکوفر Sue Penckofer معاون و دستیار ارشد این پروژه تحقیقاتی اعلام کرد :  " افسردگی در دوران بارداری می تواند منجر به ضعف مدیریت دیابت در دوران باردراری شده و به این ترتیب با کاهش انگیزه های مادر ، به طور بالقوه ای عوارض و ضایعات دوران بارداری افزایش پیدا کند . "

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در اخرین شماره مجله بارداری ، بیماری های زنان و پرستاری از نوزادان  Journal of Obstetric, Gynecologic and Neonatal Nursing.  منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا