گزارش ویدئویی از ساخت لنزهای هوشمند

با افزایش سن چشمان انسان توانایی خود را برای تمرکز بر سرعت  روی اشیاء دور و نزدیک از دست می دهد. این مشکل شایع همان پیر چشمی بوده که دلیل ایجاد آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است . در واقع با توجه به شواهد ، عدسی شفاف چشم با افزایش سن ، قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد که در تنیجه آن ، قابلیت تمرکز و تطبیق بر فاصله های دور و نزدیک نیز از بین می رود . در این شرایط فرد باید از عینک استفاده کند تا بتواند دید بهتری داشته باشد .

تاکنون پیشرفت های پزشکی به جراحان چشم کمک کرده تا با عمل جراحی و استفاده از لنز مصنوعی در چشم ، تا حدودی این مشکل را از بین ببرند. جراحان به جای عدسی چشم یک لنز مصنوعی مانند عدسی های چند کانونی را در چشم جاسازی می کنند تا فرد بتواند در یک زمان با وضوح کامل اشیاء دور و نزدیک را تشخیص داده و ببیند . البته این عمل بیشتر در جراحی های آب مروارید انجام می گیرد و لازم به ذکر است که این عدسی های چند کانونی کامل و بی عیب نیستند .

ایگناسیو خیمنز- آلفارو موروت (Ignacio Jiménez-Alfaro Morote) رئیس بخش چشم پزشکی بیمارستان Fundación Jiménez Díaz در بارسلونای اسپانیا با تاکید بر اینکه درمان فعلی محدود است ، می گوید : ایده آل ترین درمان پیرچشمی می تواند با ساخت نوعی از عدسی که به فیزیولوژی انسان نزدیک بوده و بتواند کار عدسی چشم انسان را تقلید کند ، به دست آید . در واقع مشکلی که در لنزهای مصنوعی کنونی وجود دارد ، این است که اگر چه قدرت دید دور و نزدیک را تصحیح می کند ولی شبیه سازی نشده و قابلیت تقلید مکانیسم تطابق را ندارد .

دانشمندان در یک پروژه اروپایی به تحقیق و بررسی در این رابطه پرداخته و پیشرفت هایی نیز به دست آورده اند . آنها لنز های ایمپلنت ساخته اند که بیشتر ارگانیک و طبیعی بوده و قادرند شکل خود را به صورت طبیعی تغییر دهند .

سوزانا مارکوس (Susana Marcos) محقق علم نورشنایی و بیوفتونیک در پروژه پیر چشمی CSIC چنین توضیح می دهد : به دست آوردن لنز تطابقی یک موفقیت بزرگ محسوب می شود چرا که مانند یک عدسی جوان در چشم انسان عمل خواهند کرد .

او در ادامه می افزاید : جراحان چشم می توانند با استفاده از دستگاه های لیزری ، ساختار درونی چشم را مطالعه کرده و مناسب ترین لنز را در بین گزینه های موجود ، برای بیمار خود انتخاب کند . ما حتی می توانیم بر اساس اطلاعاتی که با این دستگاه و از ساختار چشم فرد به دست می آوریم یک لنز داخل چشمی مخصوص برای آن فرد طراحی کرده و بسازیم .

آندرس د لا حوض دورن (Andrés de la Hoz Durán) یک متخصص بیومکانیک که با پروژه پیر چشمی CSIC همکاری کرده ، در این رابطه می گوید : در واقع داشتن شکل و ساختار چشم و مدل دیجیتالی چشم فرد بیمار به پزشکان این امکان را می دهد که یک ایمپلنت انعطاف پذیر را ایجاد کنند که بتواند به ماهیچه های چشم متصل شده و جای عدسی پیر شده چشم را بگیرد . قابل ذکر است که این لنز ، قابل انعطاف بوده و نقطه کانونی اش با حرکت ماهیچه های چشم تغییر می کند .

محققان این پروژه تحقیقاتی اعلام کردند که این دستگاه های لیزری کوچک را می توان به حدی ساده تولید کرد که مراکز درمانی آنها را مورد استفاده قرار دهند چرا که از این طریق درمان پیر چشمی بیماران بهتر صورت خواهد گرفت .

کارلوس درونسرو (Carlos Dorronsoro) یک محقق اپتیک فیزیکی در پروژه پیر چشمی CSIC اظهار داشت: ما امیدوار هستیم که این سیستم بتواند به بیماران کمک کند تا بتوانند چگونگی دید خود را پس از عمل تجربه کنند. آنها خواهند دید که چگونه ایمپلنت داخل چشم ، دیدشان را تغییر خواهد داد و انتخاب این لنزها بهترین راه حل خواهد بود .

 منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا