مطالعه هنر صخره ای 4 هزار ساله در سیبری

باستان شناسان روسی در حال بررسی و تجزیه و تحلیل بیش از 20 صخره نگاره باستانی هستند که مطالعات اولیه نشان دهنده قدمت حدود 4 هزار ساله آن ها است. این صخره نگاره ها که به صورت صورت نقوشی سرخ رنگ روی بدنه صخره های کشیده شده اند در مناطق دور دست شرق ترانس بایکال قرار دارد.

ما در این محل با تعدادی خطوط عمودی رو به رو هستیم که در بالای خطوط افقی ترسیم شده اند. این احتمال وجود دارد که این نشانه ها، اشاره به تعداد پناهگاه های موقتی این مردم و افراد ساکن در هر کدام از آن ها باشد.

گفتنی است نقوش فوق که با رنگ های پرتقالی و قرمز روی دیواره صخره ها کشیده شده اند در حدود سه سال پیش توسط شکارچیان بومی منطقه کشف شد. سرگئی آلکین از پژوهشگران دانشگاه نوووسیبیرسک Novosibirsk University در توضیح یکی از مهمترین نقوش موجود در این صخره نگاره ها می گوید: این تصویر شامل یک انسان در کنار نقش مدوری به همراه یک چلیپا در مرکز آن است. احتمالا این تصویر، یک شمن را به همراه طبل خود ترسیم کرده است.

گفتنی است  شمن ها ، جادگران و کاهنان قبایل بدوی مناطقی از آسیای مرکزی بودند که آئینی مبتنی بر پرستش طبیعت و نیروهای آن را باور داشته و مراسم ویژه ای برای این نیروهای طبیعی اجرا می کردند.

پژوهشگران  با مطالعه برخی دیگر از نقوش موجود در این منطقه به این نتیجه رسیده اند که آن ها احتمالا نشانه های مربوط به  شمارش و حساب هستند.

سرگئی آلکین در این رابطه می گوید: ما در این محل با تعدادی خطوط عمودی رو به رو هستیم که در بالای خطوط افقی ترسیم شده اند. این احتمال وجود دارد که این نشانه ها، اشاره به تعداد پناهگاه های موقتی این مردم و افراد ساکن در هر کدام از آن ها باشد. وی با اشاره به این موضوع که اعضای تیم پژوهشی موفق به کشف هیچ نشانه و شواهدی از اجرای مراسم آئینی و مذهبی در این محل نشده اند، افزود: ما احتمال می دهیم هنرمندانی که در روزگار باستان این نقوش را ترسیم کرده اند در این منطقه ساکن نبوده و احتمالا در بخش هایی از دهانه رودخانه لارگی زندگی می کرده اند.

منبع: archaeology

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا