بازدید از بزرگترین مرکز پرورش گربه سانان بزرگ

در این باغ وحش دو هزار جانور را در 320 گونه مختلف از جمله گوریل، شامپانزه، گونه های جانوری آفریقای مرکزی، شتر، خرس قطبی، پنگوئن و حیوانات آمریکای جنوبی و … نگهداری شده  و مردم می توانند از آن ها و نوع محل زندگیشان بازدید کنند.

این باغ وحش محل نگهداری شیر سفید (گونه ای از شیر آفریقایی که جهش ژنتیکی داشته) است و پژوهشگران این مرکز به طور قابل توجهی در تولید نسل این جانور موفق بوده اند. علاوه بر آن باغ وحش ژوهانسبورگ تنها باغ وحش در جنوب آفریقا بوده که به طور موفقیت آمیزی در حال پرورش ببرهای سیبریایی بوده و همچنین به پرورش گربه سانان بزرگ می پردازد.

در این باغ وحش می توان هر جانور را در محلی که همچون سکونتگاه طبیعی اش ساخته شده، مشاهده کرد. بیشتر حیوانات در محل نگهداریشان، مکانی را برای آبتنی دارند که این محل نیز به وسیله شیشه در زیر آب قابل دیدن است. کمتر جانوری در این باغ وحش در قفس زندانی است به این ترتیب که یا به وسیله خندقی که در اطراف محل زندگیشان ایجاد شده و یا به وسیله یک نرده چوبی نازک که یک سیم برق با ولتاژ بسیار کم برای ترساندن حیوانات به آن متصل است و با بازدید کنندگان فاصله دارند ، به آسودگی و آزادانه زندگی می کنند. 

باغ وحش ژوهانسبورگ دارای چندین در ورودی بوده و در بخش شرقی ورودی اصلی باغ وحش باغی از پرندگان غیر وحشی قرار گرفته است. لازم به توضیح است که قفس همه پرندگان در اطراف یک سالن قرار داشته که می شود با وارد شدن به این سالن، پرندگان را در محل طبیعی تری تماشا کرد.

این باغ وحش محل نگهداری شیر سفید (گونه ای از شیر آفریقایی که جهش ژنتیکی داشته) است و پژوهشگران این مرکز به طور قابل توجهی در تولید نسل این جانور موفق بوده اند. علاوه بر آن باغ وحش ژوهانسبورگ تنها باغ وحش در جنوب آفریقا بوده که به طور موفقیت آمیزی در حال پرورش ببرهای سیبریایی بوده و همچنین به پرورش گربه سانان بزرگ می پردازد. جالب توجه است که "توییست" ببر نر سیبریایی با وزن 320 پدر تمام ببرهای سیبریایی در جنوب آفریقا زندگی می کرده است.

قابل توجه است با اینکه این باغ وحش در مرکز شهر است ولی به لحاظ تمیز نگه داشتن این محل تاکنون مشکلی برای ساکنین اطراف باغ وحش به وجود نیامده است. مسئولان علاوه بر پاکیزه نگهداشتن محل زندگی جانوران، در همه جای باغ وحش ظروف دفع پشه را از درختان آویزان کرده اند.

این باغ وحش از بخش آموزشی مجهز و مدرنی  نیز برخوردار بوده که گردش و بازدید از نقاط مختلف را برای گردشگران بر عهده می گیرد.از برنامه های ویژه این باغ وحش برنامه های آموزشی آن است که برای بچه ها در نظر گرفته می شود و همچنین آنان فرصتی برای بچه های بین 7 تا 18 سال مهیا می کنند تا به گروه ها و انجمن های باغ وحش بپیوندند. بخش آموزشی از دوشنبه تا جمعه در ساعات کاری ( 7 صبح تا 16 عصر) آماده ارائه خدمات هستند.  

باغ وحش ژوهانسبورگ دارای بخشی با مجموعه دوزیستان بوده که علاوه بر نگهداری و نمایش آنها برای پژوهش های گوناگون نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این بخش با هدف برنامه های پژوهشی در تاریخ ماه مارس سال 2006 میلادی برابر با فروردین سال 1385 تاسیس شده و تا کنون عملکردی موفقیت آمیزی داشته است .

از جمله امکاناتی که این باغ وحش در اختیار گردشگران قرار می دهد خودروبرقی است چرا که وسعت این محل زیاد بود و گردش در آن زمان بر است. این باغ وحش از محیطی آرام برای پیاده روی برخوردار بوده که شامل 5 تا 10 کیلومتر است و بازدیدکنندگان می توانند در آن پیاده روی کرده و با بدوند.  

گردش مجازی در باغ وحش ژوهانسبورگ

امروزه ساخت سایت های مجازی برای معرفی و نمایش محل های گردشگری متداول شده است و باغ وحش ژوهانسبورگ نیز در سایت www.jhbzoo.org.za   به معرفی گونه های جانوری و محیط این باغ وحش می پردازد.

عکس شماره یک:

با مراجعه به این سایت می توان وارد صفحه اصلی این باغ وحش شد. در این صفحه بخش های اصلی شامل نوار سمت چپ و بدنه اصلی سایت بوده که در بدنه اصلی سایت می توان به منتخبی از مطالب داخل سایت دسترسی پیدا کرد. این بخش شامل لینک هایی مانند تفریح در باغ وحش، اکتشاف، کودکان و … است.

 در لینک های منوی سمت چپ مطالب صفحه اصلی نیز قابل مشاهده است. این منو در تمامی صفحات سایت تکرار خواهد شد و امکان دسترسی به بخش های مختلف را برای کاربر آسان خواهد ساخت.

در این منو ابتدا گزینه خانه دیده می شود که لینکی به صفحه اصلی سایت است ولی با ورود به بخش" درباره "، وارد صفحه اطلاعات اصلی سایت می توان شد که در عکس شماره دو توضیح داده می شود.

عکس شماره دو:

 در این صفحه تنها  چهار لینک در اختیار کاربر قرار می گیرد که به ترتیب شامل معرفی باغ وحش، تاریخچه باغ وحش، سازمان هایی که باغ وحش در آنها عضو است و قوانین داخلی باغ وحش است. برای آشنایی با ساختار اداری باغ وحش و تاریخچه آن می توان به مطالعه این بخش پرداخت. برای نمونه می توان گفت که  این باغ وحش در سال 1904 میلادی برابر با سال  1284خورشیدی تاسیس شده است و در حال حاضر زیر نظر سازمان های بزرگی مانند سازمان جهانی باغ وحش ها و سازمان میراث طبیعی بین الملل به فعالیت های خود ادامه می دهد.

عکس شماره سه:

با مراجعه به گزینه اطلاعات مراجعه کنندگان می توان به اطلاعات بسیار مهمی جهت استفاده از امکانات این باغ  وحش دست پیدا کرد که به ترتیب شامل گزینه های زیر است:

  • ساعات کار: در این بخش برنامه ساعات کاری باغ وحش و نکات مهمی درباره ساعاتی که می توان از برخی جانوران خاص دیدن کرد، ارائه می شود.
  • مسیر: در این بخش نقشه های دسترسی به ورودی های باغ وحش معرفی می شود تا افرادی که خواهان بازدید حضوری از باغ وحش هستند موقعیت باغ وحش را نسبت به شهر درک کرده و آسان تر می توانند با آن دسترسی پیدا کنند.
  • نقشه: در این بخش نقشه داخلی باغ وحش بسیار زیبا و تفکیک شده بر اساس گونه های جانوری در ارائه شده که می توان به آسانی محل زندگی هر جانور را مشاهده کرد.
  • نمایشگاه ها: در برنامه های این باغ وحش برگزاری نمایشگاه های زیادی دیده می شود که موضوع همه آنها جانوران بوده و بیشتر جنبه آموزشی دارد. از طریق این لینک می توان به اطلاعات کامل درباره این نمایشگاه ها دست پیدا کرد.
  • تعرفه: در این لینک می توان قیمت بلیط برای افراد متفاوت و شرایط مختلف را به دست آورد.

عکس شماره چهار:

در منوی سمت چپ بخش حیوانات می توان به صفحه ای با 4 لینک انتقال پیدا کرد که به ترتیب زیر عبارت اند از:

  • جانوران: در این لینک می توان به اطلاعات کاملی از گونه های جانوری مختلف این باغ وحش دست پیدا. در این میان اطلاعات حیوانات صاحب رکوردی که در ابن باغ وحش زندگی می کنند نیز وجود دارد.
  • توله های حیوانات: در این بخش جدید ترین حیوانات متولد شده در باغ وحش معرفی می شوند که بسیار جالب است.
  • حیوان ماه: در این بخش به صورت ماهیانه اطلاعات کاملی از یک حیوان ارائه می شود که حیوان ماه نام دارد. این حیوان توسط مسئولان باغ وحش معرفی و انتخاب خواهد شد.
  • کرگدن: در این بخش در بازه زمانی نامشخص یک حیوان خاص معرفی می شود که در طول زمان تغییر می کند. برای مثال اگرکرگدن معرفی شود نام این بخش کرگن خواهد بود.

عکس شماره پنج:

 سایر موارد منوی کناری شامل موارد زیر است:

  • رسانه ها: در این صفحه می توان به مطالب رسانه ای مربوط به باغ وحش و حیوانات آن دست پیدا کرد.
  • رخداد ها: در این بخش می توان به رخدادهای ماه جاری دسترسی داشت که برای مثال در عکس رخدادی، به یک گونه در حال انقراض معرفی شده است.
  • تقویم: در این صفحه می توان تقویم رخدادهای پیش رو در سال جاری میلادی را مشاهده کرد که از تنوع بالایی برخوردار است.
  • تور: در این بخش نکات قابل توجهی از نحوه گذراندن یک روز خاص در باغ وحش ارائه می شود که معمولا همه موارد خاص را در بر می گیرد.
  • پذیرش یک حیوان: این بخش یکی از جذاب ترین بخش های سایت می شود چرا که از طریق این صفحه یک حیوان را از باغ وحش انتخاب کرده و با پرداخت هزینه های آن، سرپرستی را بر عهده گرفت. 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا