داروهای تقویت جنسی به چشم آسیب می‌زنند

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد، مردانی که برای درمان ضعف قوه جنسی خود از دوز بالای داروهای تقویت جنسی بهره برده یا به‌طور مکرر از این داروها استفاده می‌کنند، دچار اختلالاتی در بینایی رنگ و حساسیت به نور می‌شوند. البته به نظر می‌رسد که این اثرات نادر هستند اما به اعتقاد محققان بهتر است این گروه از مردان مصرف این‌گونه داروها را از دوز پایین شروع کنند.

بااینکه گروهی از داروهای تقویت جنسی عوارض کم و محدودی دارند اما نتایج این تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مصرف زیاد آن خطر بروز عوارض جانبی مداوم و ماندگار بینایی را افزایش می‌دهد.

دکتر کانیت کارا ارسلان (Cuneyt Karaarslan) از بیمارستان دونیاگوز آدانا (Dunyagoz Adana) در ترکیه در رابطه با مصرف داروهای تقویت جنسی می‌گوید: بسیاری از مردان برای کمک به اضطراب جنسی و درمان اختلال و ضعف قوه جنسی خود از داروهای تقویت‌کننده عملکرد قوه جنسی، بدون نسخه استفاده می‌کنند.

اگر داروهای تقویت جنسی تحت کنترل پزشکان و در دوزهای توصیه‌شده استفاده شوند، ازنظر جنسی و روانی اثرات بهتری داشته و عوارض کمتری را متوجه مصرف‌کننده می‌سازند؛ بنابراین نباید از دوزهای کنترل نشده و نامناسب استفاده کرده یا از این نوع داروها به‌طور مکرر مصرف نمود.

او در ادامه توضیحاتش گفت: بیشتر مردان با استفاده ازاین‌گونه داروها دچار عوارض جانبی موقت و خفیفی خواهند شد؛ اما تحقیقات ما مشخص می‌سازد که تعداد کمی ازاین‌گونه مردان که معمولاً زیاد از این داروها استفاده می‌کنند، می‌توانند دچار مشکلات مداوم چشم و بینایی شوند.

لازم به توضیح است که اختلال و ضعف قوه جنسی می‌تواند عواقب روان‌شناختی قابل‌توجهی برای مردانی که تحت تأثیر آن هستند، به همراه داشته باشد که تحقق روابط جنسی را برای آن‌ها دشوارتر کند.

داروی سیلدنافیل (Sildenafil) تحت نام تجاری ویاگرا (Viagra) در سال 1998 میلادی به‌عنوان درمانی برای اختلال و ضعف قوه جنسی  در دسترس مردان قرار گرفت. البته این محصول ابتدا به‌عنوان دارویی برای درمان فشارخون بالا ساخته شد که مصرف آن به تنظیم فشارخون می‌پرداخت؛ اما پس از مدتی این دارو به جهت اثرش بر تنظیم جریان خون در آلت تناسلی مردان به دارویی برای درمان ضعف و اختلال نعوظ تبدیل شد. این دارو خیلی زود به پرفروش‌ترین دارو در زمان خود تبدیل شد که مصرف آن تقاضای تقویت عملکرد جنسی را در مردان محقق می‌ساخت.

اثر تقویت عملکرد جنسی این دارو برای مصرف‌کننده به‌طورمعمول بین 3 تا 5 ساعت طول می‌کشد. از عوارض جانبی ذکرشده در این دارو می‌توان به سردرد و تاری دید اشاره کرد که گاهی اوقات اتفاق می‌افتد و معمولاً اثر آن به‌سرعت از بین می‌رود.

دکتر کارارسلان با بررسی 17 مرد بیمار که در بیمارستان حضور پیدا کردند، اختلالات بینایی متعددی ازجمله گشادشدن غیرطبیعی مردمک چشم، تاری دید، حساسیت به نور و اختلال در بینایی رنگ که شامل دید شدید رنگ آبی با کوررنگی قرمز یا سبز را مشاهده کرد.

قابل‌توجه است که همه 17 بیمار برای اولین بار داروی سیلدنافیل یا همان ویاگرا را مصرف کرده بودند البته مصرف این دارو در آن‌ها در بالاترین مقدار توصیه‌شده یعنی 100 میلی‌گرم بوده است. علاوه بر آن، هیچ‌کدام از این مردان نسخه و توصیه پزشک را نداشتند و با روش خوددرمانی به مصرف این دارو پرداخته بودند.

بررسی‌ها و معاینه پزشکی دکتر کارارسلان روی این مردان نشان می‌داد که عوارض جانبی بینایی پس از مصرف دارو شروع شد و پس از 24 تا 48 ساعت که مردان به بیمارستان مراجعه کردند، همچنان ادامه داشت.

در این معاینات آزمایش‌های مختلف چشم انجام شد و بیماران تحت نظر قرار داشتند تا مشخص شود که علائم آن‌ها چگونه شکل می‌گیرند. در هر 17 بیمار علائم تا 21 روز بعد از بین رفته بود اما بدون شک این‌یک تجربه دشواری برای این مردان به‌حساب می‌آمد.

محققان معتقدند که اگر این بیماران در ابتدای مصرف با دوز کمتری این دارو را استفاده می‌کردند، دچار عوارض دارویی کمتری می‌شدند. علاوه بر این اگر مصرف این دارو تحت نظر پزشک انجام شود، هیچ‌وقت دوز بالایی از این دارو استفاده نخواهد شد.

دکتر کارا ارسلان در رابطه با استفاده این داروها بدون تجویز پزشک می‌گوید: «اگر داروهای تقویت جنسی تحت کنترل پزشکان و در دوزهای توصیه‌شده استفاده شوند، ازنظر جنسی و روانی اثرات بهتری داشته و عوارض کمتری را متوجه مصرف‌کننده می‌سازند؛ بنابراین نباید از دوزهای کنترل نشده و نامناسب استفاده کرد یا از این نوع داروها به‌طور مکرر مصرف نمود.»

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Frontiers in Neurology به چاپ رسیده و قابل‌دسترسی است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا