کد خبر : 92777 شنبه 15 تیر 1398 - 10:17:17
شناسایی-بزرگ‌ترین-شکوفایی-جلبک-دریایی-از-فضا

شناسایی بزرگ‌ترین شکوفایی جلبک دریایی از فضا

محققان دانشگاه آتلانتیک واقع در فلوریدا، بزرگ‌ترین شکوفایی جلبک دریایی سارگاسوم را در تاریخ بشر در سواحل فلوریدا و کارائیب شناسایی کردند؛ وسعت این شکوفایی به حدی است که می‌توان آن را از فضا مشاهده کرد.

با وجود اینکه این جلبک دریایی قهوه‌ای بخش وسیعی از سواحل فلوریدا و کارائیب را پوشانده است، محققان اطلاعات چندانی درباره دلیل شکوفایی این موجودات و همچنین اثرات آن‌ها بر زیست‌بوم اقیانوس‌ها ندارند.
وجود جلبک‌ها و جلبک‌های دریایی در مقادیر متوسط برای زنجیره غذایی دریاها مفید و حتی ضروری است. اما مقادیر بیش از حد این موجودات زنده، به‌واسطه مصرف اکسیژن موجود در آب، تولید سموم خطرناک و انسداد مسیر حرکت آبزیان، ممکن است به زیست‌بوم دریاها آسیب وارد کند.
محققان دانشگاه آتلانتیک با همکاری محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی و انستیتوی فنی جورجیا، به منظور درک الگوی رشد سارگاسوم تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده از پدیده‌ای موسوم به Great Atlantic Sargassum Belt را که در اثر شکوفایی جلبک‌های دریایی از آفریقای غربی تا ساحل مکزیک رخ می‌دهد، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند. در جریان همین بررسی‌ها بود که محققان توانستند بزرگ‌ترین شکوفایی جلبک دریایی در تاریخ را شناسایی کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.