منفی بافی بین کلاغ ها مسری است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،مطالعات نشان داده اند که ما انسان ها تنها با نگاه کردن به حالت چهره افراد به طور ناخودآگاه حالت مشابهی به خود می گیریم؛ پدیده ای که اصطلاحا از آن به عنوان سرایت حسی (emotional contagion) یاد می شود.
حال نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که کلاغ ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این پرندگان یکی از باهوش ترین حیوانات محسوب می شوند که می توانند آینده را پیش بینی کنند، با استفاده از اطلاعات موجود در حافظه خود ابزار بسازند و برای فریب گرگ ها از آن ها تقلید کنند. با توجه به هوش بالا و رفتار اجتماعی این پرندگان، پژوهشگران کنجکاو شدند که بدانند آیا چیزی به نام سرایت حسی در میان آنان وجود دارد یا نه.
محققان دانشگاه وین و دانشگاه زوریخ برای این منظور 8 جفت کلاغ انتخاب کرده و به هر کدام از جفت ها اجازه دادند که بین دو جعبه که یکی حاوی پنیر بوده و دیگری خالی بود، یکی را انتخاب کنند. پس از آن که کلاغ ها فهمیدند کدام جعبه خالی ست و کدام جعبه پنیر دارد، جعبه سومی در برابر آن ها قرار گرفت. هدف از به کارگیری این جعبه محک خوش بینی و منفی نگری کلاغ ها بود.
در آخرین بخش تست جفت ها از هم جدا شدند و به یکی از آن ها بین جعبه های حاوی هویج که دوست ندارند وغذای سگ که خوراکی مورد علاقه آن هاست، حق انتخاب داده شد. کلاغ دیگر تنها می توانست رفتارجفت خود را ببیند و اجازه دیدن غذای انتخابی وی را نداشت.
کلاغ هایی که با رفتار و واکنش منفی جفت خود روبه رو می شدند، زمان بیشتری را صرف بررسی جعبه سوم می کردند و در مقابل کلاغ هایی که شاهد رفتار عادی بودند، عادی رفتار می کردند. محققان با مشاهده این رفتارها نتیجه گرفتند که حال بد کلاغی که جعبه حاوی هویج را انتخاب کرده به جفتش که ناظر احساسات اوست، نیز منتقل می شود.
محققان پیش تر در مطالعاتی جداگانه وجود سرایت حسی در میان حیواناتی چون میمون و سگ را اثبات کرده بودند.جزئیات این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا