پرداختن به چالش ها با نگاه علمی، کلان و فرابخشی

این پروژه به دلیل اینکه آینده را پیش بینی کرده است «ایران ۲۰۴۰» نامیده شد. مدیران این پروژه معتقدند تحلیل قوی که اطلاعات دقیقی را درباره آن‌چه در ایران رخ می‌دهد و چشم‌انداز آینده‌اش ارائه دهد، وجود ندارد. اما این پروژه قصد دارد در گام های نخست موضوعات مربوط به اقتصاد، انرژی، آب، محیط زیست، کشاورزی و حمل و نقل ایران را پوشش دهد.

این طرح پژوهشی دانشگاه استنفورد، برای تحلیل داده محور وضعیت فعلی اقتصاد ایران، با گردآوری و هم فکری متخصصان مربوطه قصد دارد بررسی کند که اقتصاد ایران در آینده به چه شکل خواهد بود؟ به بیان دیگر، هدف این پروژه انجام تحقیقات میان رشته ای در مورد مسائل اقتصادی و فنی دراز مدت ایران، توسعه پایدار و ارزیابی پیامدهای احتمالی در اقتصاد جهان است.

بنابر اعلام مدیران این پروژه هدف از این طرح، مطالعه اقتصاد ایران و نگاه به آن از نقطه نظر صرفا اقتصادی، بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی است. از این رو برای رسیدن به این هدف با جمع آوری حقایق، مشکلات و راه حل ها را شناسایی کرده و قرار است آنها را روی یک وب سایت در یک مکان قرار دهند.

بر اساس این گزارش، مرحله نخست این پروژه موضوعات مربوط به اقتصاد، انرژی، آب، محیط زیست، کشاورزی و حمل و نقل ایران را پوشش می دهد.

به نظر می رسد این پروژه صرف علمی بوده و هیچ گونه دستورالعمل و خط مشی سیاسی را حمایت و پیگیری نمی کند. همکاران این پروژه تنها بر اساس مهارت های پژوهشی انتخاب می شوند.

نتایج این پروژه نیز بیانگر همین موضوع است. چراکه، در قالب این پروژه تاکنون گزارشات متنوعی در حوزه های آینده نفت و تاثیر آن بر اقتصاد ایران، بررسی وضعیت کشاورزی ایران، افق پیش روی بخش انرژی ایران، وضعیت جمعیتی ایران، اقتصاد ایران و مشکلات ناشی از تحریم ها، بانکداری در ایران، وضعیت آب در ایران و نهایتا بررسی وضعیت پژوهشی ایران منتشر شده است.

سوالی که ممکن است در اینجا پیش بیاید این است که در نهایت دانشگاه استنفورد از انجام این پژوهش ها چه هدفی دارد و به دنبال چیست؟

به نظر می رسد پروژه در صدد علت یابی و پاسخ به چگونگی مسائل پیش آمده در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… است. علاوه بر این، وضعیت ایران با سایر کشورها مورد مقایسه قرار گرفته و اثرات مثبت و منفی سیاست گذاری فعلی در حوزه های مورد نظر بررسی شده است.

بر اساس این گزارش، پروژه ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد در راستای کمک به توسعه پایدار در ایران قدم برمی دارد. یکی از مشکلاتی که کشور ایران همواره با آن مواجه است نگاه جزئی به مسائل و مشکلات موجود است که به نظر می رسد باید از طریق پژوهش و با یک نگاه علمی با دیدی کلان و نگاهی فرابخشی به مسائل پرداخته شود که این پروژه سعی در برطرف کردن این ضعف ها دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا