سقط جنین در فضا بسیار زیاد خواهد بود

به گزارش سیناپرس به نقل از دیجیاتو،در حال حاضر ایلان ماسک و بسیاری بزرگان صنعت هوا و فضای دنیا با تیم های متخصص خود مشغول کار هستند تا ایده تبدیل کردن مریخ به سکونتگاه برای بشریت را به واقعیت بدل نمایند و به طور همزمان کارشناسان نیز بررسی های لازم برای تولید مثل انسان در سیاره سرخ را مورد بررسی قرار می دهند.

این گروه از کارشناسان باور دارند که تولید مثل در مریخ با مشکلات عمده ای روبرو خواهد بود و هشدار داده اند که به خاطر جو خاص این سیاره احتمالا فرایندهای اولیه و ابتدایی تولید مثل کاربردی نخواهند بود و با نرخ بسیار بالای سقط جنین روبرو خواهیم بود.

سقط جنین در فضا

کونراد زوسیک از دانشمندان علوم شناختی دانشگاه فناوری اطلاعات و مدیریت لهستان در Rzezow و مولف ارشد مقاله ای که در همین رابطه در نشریه Futures منتشر شده در این باره می گوید:

هم اکنون مریخ به عنوان سکونتگاه بعدی انسان پس از زمین مورد بررسی قرار دارد اما متاسفانه این کار با چالش های بزرگی در حوزه های مختلف روبرو خواهد بود که از تکنولوژی سفر به فضا گرفته تا حوزه پزشکی، بیولوژیکی، اجتماعی و اخلاقی را شامل می شود.

باورمان این است که تولید مثل انسان در سکونتگاه های مریخی برای موفقیت دراز مدت بشر در فضا امری ضروری خواهد بود. با این حال اما تیم تحقیق به این نتیجه رسید که فرایندهای تولید مثل در شرایط فضا ممکن است نتیجه بخش نباشند و یکی از اصلی ترین موانع پیش رو در این محیط نیز قطعا سطح بالای تشعشعات است.

از آنجایی که جو مریخ ضخامت اندکی دارد پرتوهای کیهانی در آن تهدید به مراتب بزرگ تری برای انسان های ساکن روی سطح آن و جنین هر موجود زنده دیگر به حساب می آیند.

میزان پرتوهای موجود در جو مریخ شش برابر میزان سالانه این تشعشعات در زمین است

میزان پرتوهای موجود در جو مریخ شش برابر میزان سالانه این تشعشعات در زمین است و این مساله می تواند به بروز تغییرات شتاب یافته در انسان ها منتهی شود و تغییرات مرگباری را در جنین انسان به وجود آورد خصوصا آنکه نخستین گروه از انسان هایی که به مریخ سفر میکنند حجم بالاتری از پرتورهای کیهانی را در طول سفرشان دریافت می کنند.

سقط جنین در فضا - تغییرات بدن انسان

 

 

طبق بررسی های انجام گرفته تشعشعات کیهانی برای افراد بزرگسال و خصوصا گامت ها، یاخته های در حال رشد و جنین ها بسیار زیان آورند و می توانند منجر به سقط جنین با تناوب بالا در فضا شوند. همین حالا نیز در زمره پرخطر ترین تهدیدات علیه سلامتی فضانوردان به شمار میروند.

یکی دیگر از مسائل مهم سطح متفاوت جاذبه در مریخ است که به مراتب کمتر از چیزی است که ما در زمین تجربه می کنیم. پژوهش هایی که اخیرا توسط ناسا انجام شده نیز حاکی از آن است که حضور طولانی مدت در مدار می تواند باعث از دست رفتن تراکم استخوانی شود و سطح مایعات چشمی و نخاعی فضانوردان را کاهش داده و حتی منجر به تضعیف بینایی آنها شود.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم نرخ بالای استرس و شرایط دشوار روانی است که به احتمال زیاد ساکنان مریخ با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد. رژیم غذایی عاری از مواد مغذی لازم برای بدن هم از دیگر عوامل موثری است که می تواند باروری و تولید مثل ساکنان مریخ را تحت تاثیر قرار دهد چراکه در این سیاره به احتمال زیاد بدن بسیاری از مواد مغذی مورد نیازش را دریافت نخواهد کرد.

تیم محققان دست اندرکار این پژوهش اعلام داشته اند که در نتیجه وجود همین علائم به احتمال زیاد با نرخ بالای سقط جنین در فضا روبرو خواهیم بود. با این حال اما دانشمندان ابراز امیدواری کرده اند که به لطف انجام تحقیقات بیشتر تمامی این موانع از پیش رو برداشته شوند. صرف تولید یک انسان سالم در فضایی خارج از زمین به خودی خودی نشان دهنده توانمندی های انسان است و می تواند شاخص خوبی برای اثبات قابلیت های بشر در کشف موفقیت آمیز جهان باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا