ناوگان تحقیقات دریایی در کشور راه اندازی می شود

سیناپرس: دکتر محمدسعید سیف در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: صنایع دریایی یک حوزه فرابخشی است و دربرگیرنده حوزه هایی چون حمل و نقل دریایی، بنادر،  کشتی سازی، سازه های فراساحل و نفت و گاز و… است و این ظرفیت در کشور وجود دارد که یک هم افزایی خوبی بین این حوزه ها صورت بگیرد که متاسفانه تا به حال انجام نشده و خیلی از فعالیت های ما به صورت بخشی بوده و عملا ارزش افزوده ای که می توانستیم در این حوزه ها ایجاد کنیم، کمتر محقق شده است. لذا ستاد ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی، یکی از برنامه هایش این است که بتواند این فرصت ها را شناسایی کند و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و دولت، این فرصت ها را در اختیار نخبگان و شرکت های دانش بنیان قرار دهد تا این صنایع در کشور توسعه یابند و اقلام مورد نیاز کشور هم در داخل تولید شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به برنامه های این ستاد، خاطرنشان کرد: یک قسمت عمده را گذاشتیم روی بحث ترویج چون موضوع دریا نسبتا در کشور ما ناشناخته بوده و اکثر مسوولان و قانونگذاران ارتباط کمتری با آن داشته اند، سعی کردیم در این زمینه اطلاع رسانی هایی انجام دهیم. بحث پایگاه اطلاع رسانی به صورت جامع در زمینه کل امکانات دریایی کشور را هم پیگیری می کنیم. تدوین اطلس یا کتاب کشتی های ساخته شده در کشور به فارسی و انگلیسی نیز از دیگر برنامه های ماست.

وی افزود: در حوزه آزمایشگاه های دریایی به دنبال شبکه کردن این آزمایشگاه ها هستیم تا به همدیگر کمک کنند و از پتانسیل هم استفاده کنند. همچنین به دنبال راه اندازی ناوگان تحقیقات دریایی هستیم. بحث حمایت از ساخت شناورها و تجهیزات دریایی از دیگر برنامه های ماست که امیدواریم با وام های مناسبی که صندوق نوآوری و شکوفایی می دهد بتوانیم از این نوع پروژه ها حمایت کنیم.

سیف یادآور شد: در منطقه خلیج فارس جزو فعالترین کشورها  در زمینه صنایع دریایی هستیم به دلیل پروژه های مختلف و بنادر گوناگون و کشتی هایی بزرگ نفتی و غیرنفتی که داریم و نیز بزرگترین ناوگان منطقه که در کشور ما وجود دارد. در زمینه ساخت کشتی های کوچک توسعه خوبی پیدا کردیم و بخش خصوصی در کشور نمونه های زیادی را در حال ساخت دارد اما در بحث کشتی های بزرگ به دلیل فاینانس و پشتوانه مالی و تجهیزاتی که نیاز است، بعضا بانک های کشور نتوانستند آن را تامین کنند و یا شرایط مناسبی وجود نداشته که به دنبال این هستیم که با انجام رایزنی این مشکل را حل کنیم و ساخت کشتی های بزرگ هم رونق بیشتری بگیرد، گرچه نمونه هایی هم در کشور ساخته شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  در عین حال افزود: در بین کشورهای دنیا، چون معمولا کشتی های بزرگ در ارزیابی ها لحاظ می شود بنابراین جایگاه خوبی نداریم ولی از حیث علمی وضعیت خوبی داریم. البته وزیر صنعت، هم اکنون پیگیر این هستند که از صندوق توسعه ملی به این حوزه کمک صورت بگیرد. امیدواریم این مساله باعث رونق این صنعت در کشور ما شود. البته در بحث سکوهای فراساحل جزو چند کشور فعال دنیا هستیم.

سیف در پایان تاکید کرد: کار در دریا خیلی گران است. شاید بتوان گفت هر کاری که در دریا می خواهد انجام شود دو برابر خشکی هزینه دارد بنابراین کار در دریا سرمایه گذاری زیادی را می طلبد و درآمدهای خوبی هم دارد، بنابراین می تواند تاثیرات خوبی در اقتصاد کشور داشته باشد. البته شاید پرداختن صرف به عدد و رقم در این زمینه چندان کافی نباشد چون این صنایع در سواحل کشور جایی که مشکلات امنیتی، مشکلات اجتماعی، بیکاری و… زیاد است، شکل می گیرند و طبیعتا هر شغلی که در این مناطق ایجاد شود ممکن است چندین برابر ایجاد شغل در شهرهای بزرگ ارزش داشته باشد. لذا اگر به طور ملی نگاه کنیم شاید ارزش داشته باشد که دولت به بعضی از پروژه ها یارانه بدهد تا این صنایع در سواحل کشور که نیاز به توسعه دارند ایجاد شود.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا