کلاغ سیاه هم برای آینده برنامه ریزی می کند

تمدن بشری از توانایی منحصر بفردی برای برنامه ریزی برخوردار بوده و با پیش بینی نیازهای آینده، به حیات خود ادامه داده و می تواند به موفقیت هایی در آینده دست پیدا کند. برنامه ریزی، توانایی فکر کردن در مورد حوادث آینده در مکان های مختلف است.

حدود یک دهه قبل، ماتیاس اسوات (Mathias Osvath) زیست شناس تطبیقی در دانشگاه لوند سوئد، مجموعه ای از تست ها را برای اندازه گیری اینکه آیا سایر نخستی ها از توانایی رفتار برنامه ریزی برخودار هستند یا خیر، انجام داد. نتایج بررسی ها نشان دادند، شامپانزه ها از توانایی برنامه ریزی برخوردار بودند، اما میمون ها فاقد این توانایی بودند.

محققان این دانشگاه در تحقیقات اخیر خود دریافتند که پرندگان از خانواده کلاغ سانان (Corvidae) – شامل زاغ کبود (jay)، زاغ  (crow) و کلاغ سیاه (raven) – نشانه هایی از رفتار برنامه ریزی از خود بروز می دهند.

نتایج مطالعات صورت گرفته طی 20 سال گذشته نشان می دهد، این پرندگان قادر به استفاده از ابزار (برای رسیدن به پاداش) بوده و عمدا، ذخیره موادغذایی خود را پنهان می کنند.

با این حال منتقدین معتقدند که ذخیره سازی موادغذایی یک رفتار تخصصی است که نشانگر توانایی برنامه ریزی عمومی نیست. برای اثبات این توانایی عمومی، پرندگان در موقعیت های متفاوتی قرار گرفتند تا رفتار برنامه ریزی آنها مشخص شود.

مشابه آزمایش های انجام شده بر روی کپی ها (apes)، کلاغ سیاه ها از حیث رفتارهایی که پرندگان معمولا از خود بروز نمی دهند – مانند مبادله کالا –  مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان دانشگاه لوند پنج کلاغ سیاه را آموزش دادند تا از ابزار سنگی برای باز کردن یک جعبه حاوی پاداش درون آن استفاده کنند. این پرندگان همچنین برای مبادله ابزار با یک کلاهک پلاستیکی برای دریافت پاداش بهتر، آموزش دیدند. در طول آزمایش، محققان به طور مداوم اقدام به تغییر قوانین بازی می کردند.

نتایج بدست آمده نشان داد، پرندگان همواره ابزار سنگی درست را انتخاب می کردند و این انتخاب، تنها به زمانی که جعبه جایزه حاضر بود، مختص نمی شد. سه چهارم پرندگان حتی در شرایطی که باید 15 دقیقه صبر می کردند تا از وسیله برای باز کردن جعبه و گرفتن پاداش بزرگتر استفاده کنند، ابزار درست را انتخاب می کردند. رفتار خود کنترلی (selfcontrol) کلاغ سیاه در برخی موارد حتی بهتر از کپی ها بود.

براساس یافته های بدست آمده، رفتار برنامه ریزی برای آینده احتمالا در حدود 300 میلیون سال قبل و زمانی که این پرندگان و پستانداران دارای یک جد مشترک شدند، تکامل یافته است.

مارکوس بوکل، زیست شناس تطبیقی در دانشگاه کمبریج عنوان کرد: این مطالعه، قطعه بسیار مهمی از پازلی است که به درک تکامل رفتار هوشمندانه در پرندگان کمک می کند.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencemag

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا