آنچه در کنگره بین‌المللی وانا گذشت

در سومین کنگره بین‌المللی کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا (وانا) که با همکاری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در ارومیه برگزار شد، بر این که تلاش پژوهشگران علمی در عرصه‌های علم و فناوری، وعده صادق علمی را در ایجاد مرجعیت علمی ایران و کشورهای مسلمان در علوم و فنون محقق خواهد کرد، تاکید شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، سومین کنگره بین‌المللی کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا (وانا)، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، مسئولان استانی و لشکری و کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران و جامعه علمی در حوزه علوم تولید مثل، سلولهای بنیادی و زیست فناوری آغاز شد.

این کنگره دو روزه با همکاری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی در شهر ارومیه برگزار شد.

فاطمه محمدبیگی رییس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی، جهاددانشگاهی را پرچم‌دار و طلایه‌دار در درمان ناباروری دانست و افزود: جهاددانشگاهی و پژوهشگاه رویان این مجموعه با دستاوردهای درخشان خود در امر درمان ناباروری به عنوان نهمین مجموعه برتر و موفق در دنیا، پرچم‌دار بوده و لازم است از این نهاد حمایت شود.

وی گفت: با تلاش پژوهشگران علمی در عرصه‌های علم و فناوری، وعده صادق علمی را در ایجاد مرجعیت علمی ایران و کشورهای مسلمان در علوم و فنون محقق خواهیم کرد.

محمدبیگی همچنین از تصویب قوانینی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی اختراعات، قانون جهش تولید و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس خبر داد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به درمان زوجبن نابارور تحت پوشش بیمه سلامت ادامه داد: در دولت سیزدهم ۷۵ هزار زوج نابارور تحت پوشش بیمه سلامت در ۱۴۴ مرکز درمان ناباروری با ۷۰۰ میلیارد تومان اقدام به درمان کردند.

دکتر رضا ابراهیمی معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری آذربایجان غربی گفت: قبل از انقلاب کشور جایگاه مناسبی در حوزه علم نداشت و امروزه و به لطف انقلاب کشور رتبه پانزدهم جهان و اول منطقه در این بخش را به خود اختصاص داده است.

وی افرود: امروزه اقدامات خوبی درحوزه ناباروری در کشور و استان انجام شده و دولت با پرداخت ۹۰ درصد از هزینه های ناباروری از زوج های نابارور حمایت می کند.

در ادامه نیر الهامی مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این کنگره با بیان اینکه دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در هفت بخش شامل دستگاه‌های اجرایی، مدیران، نخبگان، رسانه، خانواده‌، سازمان‌های مردم نهاد، مؤسسات و شرکت‌های خصوصی برگزار شد، تصریح کرد: بررسی و انتخاب آثار توسط ۱۶ متخصص در بخش‌های هفتگانه داوری شد که در پایان این آیین از برگزیدگان در بخش‌های هفتگانه تجلیل می‌شود.

الهامی گفت: قانون جوانی جمعیت در آبان سال ۱۴۰۰ در ۷۳ ماده توسط رئیس‌جمهور برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

وی، با اشاره به اینکه اقدامات بسیار مطلوبی در زمینه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جمعیتی انجام پذیرفته است با بیان اینکه؛ باید قبول کرد که در ابتدای مسیر هستیم و باید تلاش‌های مجدانه بیشتری داشته باشیم و برای اجرایی کردن این تلاش‌ها باید در سطوح مردمی و همچنین، سطوح مدیران و نخبگان، فعالیت‌هایی چشم‌گیری وجود داشته باشد.

الهامی، در ادامه با اشاره به حضور دختران «ردا» در این مراسم که مخفف کلمه « روایت دختر ایرانی» است، اظهار کرد: این دانش‌آموزان و دانشجویان در مقوله بحث جمعیت، ازدواج، فرزندآوری، کاهش طلاق و سایر مقوله‌های مختلف و مهم کشور تلاش و فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئله اقتصادی در فرزندآوری بسیار مهم است بیان کرد: این در حالی است که «ثروت‌آفرینی» و «جوانی جمعیت» دو بال پیشرفت کشور به شمار رفته و مشکل اساسی ۲۰ سال آینده کشور بحث ثروت‌آفرینی خواهد بود و بنابراین برای این مسئله نیاز به نیروی جوانی است که با ابتکار و خلاقیت خود به ثروت‌آفرینی در مملکت اقدام کند.

دکتر محمدامین ولیزاد رییس کنگره وانا در آذربایجان غربی با بیان اینکه امروزه سالمندی از چالش‌های مهم در کل دنیا بشمار می‌آید و کشورهای در حال توسعه از جمله ایران نیز با این مشکل مواجهند که باید در جهت رفع آن، چاره اندیشی شود، گفت: طی ۳ سال اخیر در قالب جوانی جمعیت و فرزندآوری، اقدامات موثری در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: معمولا ۱۵ درصد از زوج هایی که از هیچ روش پیشگیری از باروری استفاده نمی‌کنند نابارور هستند لذا باید امر باروری مورد توجه قرار گیرد.

رییس کنگره وانا در آذربایجان غربی ادامه داد: در این کنگره ۲ روزه، مطالب و آخرین متدهای درمان ناباروری در قالب کارگاه ها و سخنرانی اساتید این حوزه ارایه خواهد شد که امید است ماحصل این کنگره بهبود نتایج درمانی در حوزه ناباروری، تسهیل ارایه خدمات درمانی این حوزه باشد.

دکتر ولیزاد با بیان اینکه آذربایجان غربی در حوزه درمان ناباروری از نظر زیرساختی و علمی از وضعیت مطلوبی برخوردار است، گفت: وجود ۳ مرکز فوق تخصصی سطح ۳ دولتی و خصوصی، فعالیت مراکز سطح ۲ در شمال و جنوب استان از افتخارات استان است که توسعه مراکز سطح ۲ در شهرهای دیگر شمال و جنوبی استان نیز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی بدلیل هم مرزی با ۳ کشور از ظرفیت خوبی برای جذب بیماران از کشورهای همسایه برخوردار است، اظهار کرد: قیمت ارایه خدمات و سطوح خدمات پزشکی در ایران بسیار مناسب است و سالانه از کشورهای همسایه شاهد حضور بیمارانی جهت درمان به کشور و آذربایجان غربی هستیم.

دکتر احمد وثوق دبیر علمی کنگره ادامه داد: سه کارگاه و یک برنامه برای کنگره بین المللی وانا برگزار شده و در این کنگره بر مبحث درمان ناباروری تاکید زیادی شده و تلاش ما بررسی پیامدهای ناباروری در این کنگره است.

وی افرود: گروه های تخصصی و علمی که نقش موثری در بحث درمان ناباروری دارند در این کنگره شرکت می کنند.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا