دستاور محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران
کاهش میزانِ دُز پرتودرمانی در سلول‌های سرطانی

محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران بر اساس پژوهش‌های اخیر خود دریافتند که بوتئین می‌تواند اثرگذازیِ دُز مفید پرتودهی را در سرطان معده افزایش دهد و در نتیجه، موجب کاهش اثر مخرب پرتودرمانی شود.
به گزارش سیناپرس به نقل از دانشگاه تهران، علیرغم کاهش کلی وقوع سرطان معده در جهان، این سرطان هنوز پنجمین سرطان رایج و سومین علت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در جهان است. همچنین بررسی‌ها در ایران نشان داده‌اند که بدون در نظر گرفتن سرطان پوست، سرطان معده جزو ۵ سرطان اول در بین مردان (اولین) و زنان (سومین) می‌باشد.

پرتودرمانی یکی از روش‌های درمان سرطان است که تقریباً برای ۵۰ درصد از بیماران سرطانی استفاده می‌شود. در دهه‌های اخیر، استفاده از ترکیباتی که بتوانند اثر پرتو یونیزان را بر بافت‌های سرطانی افزایش دهند همواره موضوع تحقیق و بررسی بوده است.

بوتئین متعلق به خانوادۀ فلاونوئید‌ها است. این ترکیب در تعداد زیادی از گیاهان که برای درمان سرطان استفاده می‌شوند وجود دارد. عملکرد آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد دیابتی و ضد التهابی از جمله ویژگی‌های این ترکیب می‌باشد.

در مطالعه تازه محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، استفاده از بوتئین به همراه پرتودهی در ردۀ سلولی سرطان معده، باعث افزایش میزان آسیب‌های ایجادشده در مادۀ وراثتی، افزایش میزان مرگ‌ومیر این سلول‌ها و نیز باعث اختلال در چرخۀ سلولی شده است.

از این رو، این ترکیب می‌تواند به عنوان یک حساس‌کنندۀ پرتویی مطرح شود و بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام گیرد.

محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران اعلام نمودند که بوتئین می‌تواند اثرگذاریِ دُز مفید پرتودهی را در سرطان معده افزایش دهد و در نتیجه، اثر مخرب پرتودرمانی را کاهش دهد.

این نتایج بر اساس یافته‌های تز دکتری زهرا حبیبی کلیشمی با عنوان «مطالعۀ تأثیر تیمار ترکیبی بوتئین و پرتو ایکس بر روی ردۀ سلولی سرطان معده، MKN_۴۵» با راهنمایی دکتر بهرام گلیایی استاد مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران حاصل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا