حفظ ارزش‌ها با توسعه دانایی در عصر دیجیتال

مظاهر بابایی: در شرایط فعلی کشور که اقتصاد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر فرد است، گسترش اینترنت و تکنولوژی و دسترسی اکثر نوجوانان به این فضا، ضمن اهمیت آگاهی به سوادهای نوین و استفاده صحیح از آنها، در واقع، این محیط بستری می‌توانند به صورت نیمه‌وقت در ساعات فراغت از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های مختلف، برای خود راه درآمدزایی را ایجاد کنند که البته باید بکوشیم سوادهای نوین خود و دیگران را افزایش دهیم و حتی به نوجوانان نحوه استفاده مطلوب و درآمدزا را در این فضا آموزش دهیم تا از سنین کمتر به مفاهیم کسب و کار نیز آشنا شوند.
آموزِش فرایند تسهیل یادگیری، یا کسب دانش، مهارت، ارزش، اخلاق، اعتقادات و عادت‌هاست و با انفجار علم و دانش در قرن 21 که قرن دانایی نام گرفته، زندگی انسان با پیشرفت اختراعات و تکنولوژی‌های جدید، تغییر محسوسی داشته است. اما شاهدیم این تکنولوژی‌ها با همان سرعتی که فراگیر و کاربردی شدند، کم کم نیز منقرض خواهند شد و جای خود را به تکنولوژی‌های جدیدتر خواهند داد. همان طور که ما برخی از تکنولوژی‌های رایج نسل قبل را تجربه نکردیم، نسل بعدی ما نیز بسیاری از تکنولوژی‌های متداول امروز را نخواهند دید. ابزارهایی که در زمان خود و حتی امروز هم بسیار پیشرفته تلقی می‌شوند، به زودی و با ارائه نسل جدیدی از تکنولوژی‌ها، به کنار گذاشته خواهند شد چه اینکه نوجوانان عصر ما شاید اینترنت دایل آپ را بیاد نیاورند، اما روزگاری نه چندان دور با صدای بوق اینترنت دایل آپ به شبکه جهانی دسترسی پیدا می‌کردیم.
از سوی دیگر؛ امروزه فناوری‌های دیجیتال درحال درنوردیدن مرزهای کسب‌وکار در تمامی صنایع هستند. به بیان دیگر، امروز هیچ سازمان و کسب‌وکاری را نمی‌توانیم مستقل از فناوری‌های دیجیتال فرض کنیم و این مورد محدود به صنعت و یا بخش خاصی نمی‌شود. فراتر از صنایع، زندگی شخصی افراد نیز بر پایه فناوری‌های نوین متحول شده است. برای درک بهتر این موضوع یک روز عادی خود را بدون گوشی‌ هوشمند و فارغ از هرگونه رسانه اجتماعی و پیام‌رسانه فرض کنید، احتمالا دچار چالش‌های جدی خواهید شد.
حفظ بقا در دنیای رقابتی و بازارهای پیچیده داخلی و بین‌المللی امروز و کسب توانمندی‌های رقابتی منوط به توسعه خلاقیت و نوآوری در جامعه و هماهنگ شدن با این تغییر و تحولات در عرصه کسب و کار است. در گذشته براي اينكه يك سيستم آموزشي تغيير كند، سال‌های زیادی طول مي‌كشيد و تغييرات سيستم‌ها و سرفصل‌هاي آموزشي خيلي كند بود، ولي امروز شاهدیم كه با سرعت و حجم توليد اطلاعات در عرض کمتر از 5 سال بايد سرفصل آموزشي را تغيير داد.
صاحبنظران یکی از دلایل مهم بیکاری و از دست رفتن بسیاری از فرصت‌های شغلی جوانان را فقدان مهارت و دانش مرتبط می‌دانند؛ لذا جهت‌گیری آموزشی در کشور باید به سمت تربیت نیروهای حرفه‌ای و کارآمد سوق پیدا کند، چرا که با وجود تعدد مراکز آموزشی و دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی تحصیل‌کرده، اما به دلیل فقدان مهارت‌های لازم و مورد نیاز جامعه در فارغ‌التحصیلان، امکان جذب این افراد در بنگاه‌های اقتصادی فراهم نیست، ضمن آنکه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نیز ترجیح می‌دهند،‌ از افراد دارای مهارت حتی بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی استفاده کنند.
از آنجا که ماهیت کار و آینده بازار در حال تغییر است و برای پاسخگویی به این تغییرات، نیازمند آموزش مهارت‌محور متناسب با تقاضای بازار و شرایط آینده هستیم. ضروری است برنامه‌ریزی لازم را برای مهارت‌آموزی از طریق روش‌های نوین و متناسب با شرایط آینده به نیروی انسانی انجام دهیم. ثمره همسو و همگام بودن دانش و مهارت می‌تواند انسانی دانا و ماهر و مولد در جامعه باشد.
چنانچه همواره در نظریات اقتصادی، انسان به عنوان یکی از نهادهای تولید در چرخه تولید مدنظر بوده اما از دهه 90 میلادی مفهوم توسعه انسانی در تئوری‌های توسعه وارد و سرمایه انسانی نیز با مهارت‌های انسانی، موفقیت تحصیلی، هوش و … اندازه‌گیری می‌شود.
بدین ترتیب، با توجه به تأثیر سرمایه انسانی توانمند در رشد، توسعه و پیشرفت ملت‌ها، لزوم ایجاد زمینه بروز و ظهور و مهیا کردن فرصت ایفای نقش آنان روشن می‌شود. از این رو، مهمترین مسأله در توسعه پایدار، تربیت نیروی انسانی کارآمد و فرهیخته است.
با گسترش استفاده از دنیای بی‌انتها و نامحدود مجازی و دسترسی نوجوانان به انواع مطالب مفید و همچنین خطرناک، نگرانی برای آینده این نسل به مراتب بیشتر شده است که اگر به حال خود رها شوند و اگر آموزش استفاده از این امکانات را در سنین مناسب دریافت نکنند، نه تنها نمی‌توانند از مزیت‌های این فضا استفاده کنند بلکه به عنوان مصرف‌کننده پذیرای هر نوع اطلاعات نادرست و نابجا خواهند شد و در آینده جامعه آسیب دیده و بیماری را می‌سازند که احتمالا نمی‌توانند فرزندان بهتر از خود تربیت کنند و این زنجیره بیماری تا نسل‌ها ادامه خواهد داشت.
در شرایط فعلی کشور که اقتصاد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر فرد است، گسترش اینترنت و تکنولوژی و دسترسی اکثر نوجوانان به این فضا، ضمن اهمیت آگاهی به سوادهای نوین و استفاده صحیح از آنها، در واقع، این محیط بستری می‌توانند به صورت نیمه‌وقت در ساعات فراغت از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های مختلف، برای خود راه درآمدزایی را ایجاد کنند که البته باید بکوشیم سوادهای نوین خود و دیگران را افزایش دهیم و حتی به نوجوانان نحوه استفاده مطلوب و درآمدزا را در این فضا آموزش دهیم تا از سنین کمتر به مفاهیم کسب و کار نیز آشنا شوند.
در حال حاضر، پایه گذاری سیستمی برای ارائه آموزش منطبق با نیازهای عصر جدید صنعتی و تربیت نسل جدید رهبران صنعت و فناوری با هدف پیشگیری از فشار آینده بر جهان و همچنین جامعه ما بسیار لازم است که می‌تواند تلاشی برای به دست آوردن جایگاهی متناسب با تاریخ و شأن ملت ایران است چرا که حفظ ارزش‌ها فقط با توسعه دانایی امکان‌پذیر است.
از این منظر آموزش مهارت محور دستکم در حوزه فعالیت جهاددانشگاهی به صورت تخصصی راه را برای ارتقای دانش و آگاهی نیروی انسانی و تقویت شرکت‌ها و واحدهای فناور هموار می‌سازد که از جمله می‌توان با همکاری بین پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی با معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی اشاره کرد.
پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تنها پارک تخصصی در حوزه علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در گستره ملی ایران محسوب می‌شود. این پارک با توجه به رسالت جهاد دانشگاهی و ظرفیت‌های موجود در این نهاد که به عنوان جزئی از زیست بوم کارآفرینی و نظام نوآوری و با در نظر گرفتن نیازهای کشور برای توسعه و تجاری‌‏سازی فناوری‌‏های نرم و اشتغال‌زایی در بخش فرهنگ و هنر، صنایع دستی، گردشگری و … تاسیس شده است.
این مجموعه توانست در یک مدت زمانی کوتاه با توجه به شبکه گسترده جهاد دانشگاهی دامنه موضوعی پارک فناوری ‏های نرم و صنایع فرهنگی را وسعت بخشیده که امکان انتقال تجربیات در سطح تخصصی بالایی را در سراسر کشور فراهم سازد. با توجه به ظرفیتهای پارک و ظرفیت معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی که با پشتوانه بیش از چهار دهه تجربه علمی و عملی و با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع در سراسر کشور در زمینه فعالیت‌های آموزشی در حال ارائه خدمات آموزشی به عموم جامعه و تأمین نیازهای آموزشی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در سطح کشور است، برنامه ریزی شده تا با همکاری هم گامی بزرگ دراجرای آموزش‌های دانایی و مهارت‌محور، مدرن و متناسب با نیاز روز جامعه با رویکرد اشتغالزایی، کسب درآمد و معرفی مشاغل جدید برداشته شود.
از این‌رو با شناسایی شرکتهای دانش بنیان و خلاق موفق و بررسی شرایط جامعه و مشخص نمودن نیازهای حال و آینده کشور در خصوص فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تدوین دوره‌های مورد نیازبرگزار شد که امید است پس از طی فرآیند اداری تا پایان سال این آموزش‌ها به صورت مجازی و حضوری آغاز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا