پژوهشگاه رویان، شجره و میراثی ماندگار سعید ایران

سخنگوی اسبق وزارت بهداشت گفت: روز اول شاید هیچ کس فکر نمی‌کرد این چشم اندازی که ما امروز در مراکز درمانی متعدد ذیل پژوهشگاه رویان در تهران و اصفهان می‌بینیم، پس از حدود سه دهه به اینجا برسد. این نهال، امروز به درختی تنومند با شاخه‌های متعدد تبدیل شده که بر حوزه‌های مختلف از درمان ناباروری گرفته تا آموزش پزشکی سلولی و مولکولی و سلول درمانی، سایه انداخته است.

به گزارش سیناپرس از  روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی اسبق وزارت بهداشت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، درباره مقام والای زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی و اهمیت پژوهشگاه رویان به‌عنوان میراثی ماندگار از او، در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: تقریباً سه دهه از تاسیس پژوهشگاه رویان می‌گذرد و با تاسیس این پژوهشگاه یک مسیر تحقیقاتی، فناوری و درمانی در کشور شروع شد، مسیری که سنگ بنا و آجر نخست آن را زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی بنا نهاد و امروز شاهد آن هستیم که این آجر به ساختمانی بلند و این نهال به درختی تنومند با شاخه‌های متعدد تبدیل شده که بر حوزه‌های مختلف از درمان ناباروری گرفته تا آموزش پزشکی سلولی و مولکولی و سلول درمانی سایه انداخته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه پژوهشگاه رویان باقیات و صالحاتی برای زنده یاد کاظمی آشتیانی است، ادامه داد: این پژوهشگاه، یک شجره و میراثی ماندگار از دکتر کاظمی آشتیانی است. روز اول شاید هیچ کس فکر نمی‌کرد این چشم اندازی که ما امروز در مراکز درمانی متعدد ذیل پژوهشگاه رویان در تهران و اصفهان می‌بینیم، پس از حدود سه دهه به اینجا برسد.

دکتر جهانپور یادآور شد: حتی شرکت‌های درمانی، مجلات و ژورنال‌های علمی، دوره‌های آموزشی و تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مرتبط در زمینه‌های طب سلولی و زیست شناسی تکمیلی از آن گام نخست و پیگیری‌های زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی به اینجا رسیده است.

سخنگوی اسبق وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز کشور ایران یکی از ۱۰ کشوری است که در حوزه فناوری سلولی و سلول درمانی در دنیا حرفی برای گفتن دارد، ادامه داد:  همه اینها به دوراندیشی، جدیت و به زعم بنده به خلوص نیتی که در مرحوم کاظمی آشتیانی وجود داشت، برمی‌گردد و ما امروز نتیجه آن را می‌بینیم. یکی از حوزه‌های فناوری کشور که امروز به شدت مورد توجه است و ما شاهد موفقیت‌های آن هستیم همین مسیر طب سلولی و مولکولی است و بدون شک موثرترین و بارزترین چهره‌ای که در توسعه و تکمیل آن نقش داشته، مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی بوده است.

او در پرسش به این پاسخ که چرا با وجود داشتن افتخاراتی چون زنده یاد کاظمی آشتیانی در کشورمان، ما افتخارات ملی خودمان را کمتر می‌شناسیم، گفت: یکی از علت‌ها به این مسئله مربوط می‌شود که بخشی از نخبگان ما همچنان به آن درجه از خودباوری نرسیده‌اند که کارهای بزرگ در داخل کشور میسر می‌شود. همچنین، ما شاهد وجود نوعی از تبلیغات یا ضد تبلیغات علیه کشورمان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستیم که به نظر می‌رسد بخشی از آن‌ها به صورت هدفدار طراحی می‌شوند تا فضایی را ایجاد کنند و توفیقات و موفقیت‌های کشور را در حوزه‌های مختلف، به خصوص در حوزه دانش و فناوری، تحت الشعاع قرار دهند. به هر حال بخشی از ضعف‌ها به ساختار و محتوای نظام آموزشی ما در آموزش عمومی، متوسطه و قبل از آن برمی‌گردد و بخشی از آن هم به حوزه رسانه و اطلاع رسانی مربوط می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعتقاد بر اینکه رسانه دانش و فناوری هنوز به صورت حرفه‌ای در کشورمان دنبال نمی‌شود، افزود: همین امر باعث می‌شود که ما در انتقال این پیام به جامعه و معرفی چنین چهره‌هایی با مشکل مواجه شویم. راهکار این مسئله هم به تولید محتوای آموزشی در دوره‌های تحصیلی و نیز در تربیت خبرنگاران و روزنامه نگاران حرفه‌ای در حوزه دانش و فناوری مربوط می‌شود تا بتوانیم این پیام را به درستی منتقل و چهره‌هایی چون زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی را به شایستگی به جامعه معرفی کنیم.