حمایت دانش‌بنیان از تولید 300 دستگاه نشاکار برنج

در جریان بازدید قائم مقام ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی از شرکت طبرستان بر حمایت ستاد از تولید و عرضه سالانه 300 دستگاه نشاکار برنج تاکید شد.

به گزارش سیناپرس از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پیرو سفر استانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور به مازندران و به منظور تحقق مصوبات سفر، ارژنگ جوادی، قائم مقام ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی و سید علی گلدانساز، کارشناس این ستاد  به همراهی رئیس صندوق پژوهش و فناوری این استان از شرکت طبرستان بازدید کردند

هدف از این سفر، شناسایی و حمایت از تولیدکنندگان توانمند شرکت طبرستان به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در تولید برنج و همچنین بازدید از  بومی سازی و تولید نشاکار برنج بود.

جوادی پس از بررسی های تخصصی، فعالیت شرکت طبرستان را در پایداری تولید برنج در کشور بسیار با اهمیت دانست و مقرر شد با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی، ظرفیت تولید و عرضه سالانه 300 دستگاه نشاکار برنج در آن شرکت فراهم شود. همچنین، اهداف پنج ساله شرکت برای رسیدن به تولید سالانه 1200 دستگاه و تامین نیاز بازار داخل و صادرات در دستور کار قرار گیرد.

 شرکت طبرستان با سابقه موفق در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی، سالانه سه هزار دستگاه وجین‌کن برنج تولید می کند و طی آن، عملا از خروج حدود سه میلیون دلار ارز جلوگیری می‌شود. همچنین، این شرکت توانسته نمونه اولیه نشاکار برنج را که از ماشین‌های پیشرفته محسوب می‌شود با موفقیت تولید کند.

برنج، به سبب میزان تولید در شمال کشور و سهم آن در سبد مواد غذایی خانواده، یکی از محصولات راهبردی کشور محسوب می شود. از طرفی، عمده شالیزارهای کشور فاقد تجهیزات مکانیزه است. شرایط و اندازه قطعات در شالیزارها به ویژه در شمال کشور موجب شده تا نیاز مبرمی به تجهیزات مناسب مکانیزاسیون در اراضی خرد ایجاد شود؛ لذا، تقاضا برای دستگاه‌هایی برای تهیه زمین، نشاء، وجین و برداشت قابل توجه بوده و برآوردها نشان می‌دهد سالانه حداقل 10 تا 12هزار دستگاه وجین‌کن و  دو هزار تا دو هزار و 500 دستگاه نشاکار برنج در کشور نیاز است که منجر به خروج مبالغ متنابهی ارز از کشور می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا