سیره افرادی چون «کاظمی آشتیانی» مورد توجه قرار گیرد

رییس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن اشاره به دستاوردهای زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی گفت: سیره افرادی که این دستاوردهای بزرگ را رقم زده‌اند باید مورد توجه قرار بگیرد، چراکه در عرصه‌های مختلف چنین افرادی را داشته‌ایم و باید با الگو قرار دادن افرادی همچون زنده یاد کاظمی آشتیانی بتوانیم زایش و جوشش را در چهل ساله دوم انقلاب و حیات جهاددانشگاهی ببینیم.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی، در آستانه فرارسیدن هجدهمین سالروز درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، دکتر محمدحسین ایمانی خوش‌خو رییس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی از خصوصیات و صفات مثبت اخلاقی وی گفت و بیان کرد: با الگو قرار دادن افرادی همچون زنده یاد کاظمی آشتیانی، می‌توانیم زایش و رویش را در چهل ساله دوم انقلاب ببینیم.

وی با بیان اینکه یکی از سرمایه‌هایی که نهاد جهاددانشگاهی از ابتدای تاسیس تاکنون داشته، سرمایه انسانی این نهاد بوده است، گفت: از روز اول تاسیس جهاددانشگاهی، این نیروی انسانی متعهد و مخلص بود که در دوره‌های مختلف جهاد را مدیریت کرد و توانست این نهاد را حفظ کرده و از منابعی کوچک، مسئولانی بزرگ را تربیت کند.

زنده یاد کاظمی آشتیانی از سرمایه‌های بزرگ انسانی جهاددانشگاهی بود

رییس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: زنده یاد سعید کاظمی آشتیانی از سرمایه‌های بزرگ انسانی جهاددانشگاهی بود. این دوستان در انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی گردهم آمدند و در فضایی بسیار کوچک جهاد را تاسیس کردند و کارهای جمعی همچون سمینار تخصصی و بین‌المللی که دانشگاه برگزار می‌کرد، انجام دادند. از اتاق کوچکی که آنها کار میکردند میدان بزرگی پدید آمد.

دکتر ایمانی خوشخو با تأکید بر اینکه باید بدانیم و بررسی کنیم که چه عواملی سبب شد که این اتفاق بزرگ بیفتد، تصریح کرد: به عقیده من اولین عامل اتکا به خداوند متعال و یاری ذات اقدس الهی بود که در بدنه جهاد میشد آن را به وفور دید و باور به اینکه ما باید کارهای بزرگی را انجام بدهیم؛ همچنین وجود اعتماد به نفس که لازمه تحول و توسعه در هرچیز است از دیگر عوامل است.

وی در ادامه از دغدغه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی برای حل دغدغه مردم گفت و تصریح کرد: یک تیم چهار پنج نفره وارد عرصه‌های بزرگ شدند که اولین عرصه «ناباروری» بود. امید بخشیدن به زوج‌های جوانی که در مورد باروری ناامید شده بودند. دکتر کاظمی آشتیامی و دوستانشان اولین مرکز مقابله با ناباروری را تاسیس کردند و پس از این اتفاق بود که مراکز دیگری نیز وارد این حوزه شدند.

زنده یاد کاظمی آشتیانی الگوی خوبی برای نسل جوانی است که در جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنند

رییس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: یکی از خاصیت‌های جهادگران جهاددانشگاهی این است که تنها در یک حوزه فعالیت نمی‌کنند. نمونه‌های بسیاری را دیده‌ایم که وقتی دیگر افراد به یک حوزه وارد می‌شوند، جهادگران به سوی حوزه‌هایی می‌روند که در آنها کاری انجام نشده است.

دکتر ایمانی خوش‌خو در ادامه گفت: کار بعدی که زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی نقش محوری در انجام آن داشتند، حوزه «شبیه‌سازی و سلول‌های بنیادی» بود. ایشان به خوبی وارد شدند و توانستند با توجه به تجربیات دیگر کشورها و غنا بخشیدن به آن، افراد متعهد و متخصص را جذب بکنند و کشور ما را به یکی از ده کشور برتر دنیا در حوزه سلول‌های بنیادی تبدیل کنند. این سابقه خوبی برای جهاددانشگاهی در حوزه علوم پزشکی بر جای گذاشته است؛ تا حدی که رویان امروز در دنیا شناخته شده است.

وی افزود: این موضوع می‌تواند الگوی خوبی برای نسل جوانی که در جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنند باشد. لازمه تحول همین تغییر مسیر است. این دوستان باید کارنامه چهل ساله جهاد را ورق بزنند، صفحات درخشان آن را مرور و کسب تجربه کنند و به عنوان سمبل و الگو افرادی مثل زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی را بشناسند.

امید، تلاش و ایمان ویژگی های منحصربه فرد کاظمی آشتیانی بود

رییس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: سیره افرادی که این دستاوردهای بزرگ را رقم زده‌اند، باید مورد توجه قرار بگیرد. ما در عرصه‌های مختلف چنین افرادی را داشته‌ایم و به نظر می‌رسد که با الگو قرار دادن افرادی همچون ایشان، بتوانیم زایش و جوشش را در چهل ساله دوم انقلاب و حیات جهاددانشگاهی ببینیم.

دکتر ایمانی خوش‌خو در رابطه با ویژگی‌های منحصر به فرد زنده یاد کاظمی آشتیانی به امید، تلاش و ایمان اشاره کرد و گفت: ایشان به هیچ ‌وجه تسلیم مشکلات و موانع نمی‌شدند. در روزگاری که دستگاه‌های دولتی و اجرایی رویان را به خوبی همراهی نمی‌کردند و حتی گاهی مانع از فعالیت آن  می‌شدند، زنده یاد کاظمی آشتیانی امید خود را حفظ کردند و یک‌تنه، با همراهی دیگر جهادگران این حوزه به سمت جلو حرکت می‌کردند و سختی‌ها را برای رسیدن به نتیجه تحمل می‌کردند.

وی افزود: ما جلسات بسیاری با ایشان در سالهای ابتدایی انقلاب داشتیم و من این احساس امید را در وجود ایشان می‌دیدم. شاید یکی از دلایل این موضوع، اعتماد قلبی به خداوند بود و حقیقت امر این است که همه ما در مسیر خداوند کار می‌کنیم‌؛ بنابراین ناامیدی معنایی ندارد.

رییس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: تمسک به اهل ‌بیت(ع) و ویژگی‌های مثبت اخلاقی در سراسر زندگی روزمره‌ زنده یاد کاظمی آشتیانی دیده می‌شد. همه این‌ها دلایلی بود که از این چهره یک جهادگر و دانشمند بین‌المللی ساخت که باعث افتخار هر ایرانی است و حتی پس از حیات نیز الگوی همگان قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا