سیناپرس کارنامه کشور ولز را رصد کرد
درآمدزایی اقتصاد خلاق در کشور گرت بیل

آرین کربلائی: شاید بسیاری در دنیا نام کشور ولز را با نام گرت بیل، ستاره روزهای نه چندان دور فوتبال دنیا بشناسند؛ مرد بلند قامت با سرعت کم نظیر باشگاه‌های رئال مادرید و تاتنهام و ساوتهمپتون و لس آنجلس. اما سرمایه گذاری این کشور در حوزه اقتصاد خلاق هم سریع و هم درآمدساز بوده در سال 2023 میلادی درآمد 209 میلیون پوندی به همراه داشته است.

به گزارش سیناپرس، هرچند سرمایه گذاری کشور ولز با جمعیتی کمتر از 4 میلیون نفر بیشتر روی صنعت فیلم و سریال بوده اما آنها از دیگر حوزه‌ها و صنایع خلاق فرهنگی برای معرفی خودشان و البته کسب درآمد بیشتر غافل نبوده اند تا جایی که به تازگی آنها با سریالی موفق به کسب موفقیت شده اند. سریالی به نویسندگی متیو بری و با بازی بازیگران برجسته جوآنا پیج، ایوان ریون و استفان رودری تبدیل شود.

مرکزی برای حمایت از ایده‌های خلاق

یک آژانس دولتی به نام ولز خلاق (Creative Wales) ماموریت حمایت از صنایع خلاق این کشور را بر عهده دارد. نهادی که از زمان تأسیس در سال ۲۰۲۰ با سرمایه‌گذاری 18.1 میلیون پوند از ۳۷ پروژه حمایت کرده و درآمدی حدود 209 میلیون پوندی را به همراه داشته است. این آژانس دولتی می‌گوید: ما از قدرت بخش‌های خلاق خود استفاده می‌کنیم، رشد اقتصاد خود را به پیش می‌بریم و به ساختن آینده‌ای مرفه برای کشورمان کمک می‌کنیم. چه اینکه تیم متخصص ما افراد و مشاغل را برای ایجاد فرصت‌های جدید به هم متصل می‌کند. دانش و منابعی را برای ارتقای مهارت نیروی کار و حمایت از کارآموزان فراهم می‌کند. و روی ایده‌ها و افراد سرمایه گذاری می‌کند تا به شکوفایی اقتصاد خلاق ما کمک کند.
در بخشی از مانیفست Creative Wales آمده است: ما از بخش‌های خلاقانه خود، از موسیقی گرفته تا انیمیشن، پشتیبانی می‌کنیم و ما همچنین اطلاعاتی در مورد آخرین فرصت‌های آموزشی و همچنین مشاوره در مورد بودجه ارائه می‌دهیم. ما از بخش‌های خلاق دفاع می‌کنیم، به طوری که آنها می‌توانند ادامه دهند و افراد خلاق را تقویت کنند – از مکان‌های مردمی که به هنرمندان فرصت درخشش می‌دهند تا فیلم‌هایی که استعدادهای پشت دوربین را به نمایش می‌گذارند. به هر حال، وقتی روی آنها سرمایه گذاری می‌کنیم، در ولز سرمایه گذاری می‌کنیم.
البته این نهاد حمایت از اقتصاد و صنایع خلاق یک یادداشت تفاهم شفاف با شورای هنر ولز امضا کرده و تاکید دارد: معتقدیم که اگر با هم کار کنیم، بخش‌های ما قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر خواهند شد، این تنها آغاز یک مشارکت بلند مدت است که در طول زمان رشد و توسعه خواهد یافت.

حمایت از صنایع خلاق، یک تصمیم بدون تردید

آمارهای جدید درباره بخش‌هایی که توسط Creative Wales حمایت شده، نشان می‌دهد که این بخش از اقتصاد حدود 32 هزار و 500 نفر را استخدام کرده است. دان بودن، معاون وزیر هنر، ورزش و گردشگری ولز می‌گوید: حمایت ما از صنایع خلاقانه، یک تصمیم بدون تردید است زیرا تنها سرمایه‌گذاری در تولیدات صفحه نمایش برای اقتصاد ولز بیش از ۱۱ برابر بازگشت سرمایه داشته، در حالی که این سال فوق‌العاده برای صنایع خلاق به پایان رسیده است و ما چشم انداز درخشانی را برای سال 2024 می‌بینیم.
این مقام دولتی تاکید می‌کند: اول از همه، فصل دوم سریال “House of the Dragon” ، برندهٔ جایزهٔ HBO، پس از فیلم‌برداری به صفحه نمایش خانگی باز خواهد گشت، همچنین ما می‌توانیم منتظر یک درام جدید از مایکل شین با نام “The Way” و “Lost Boys and Fairies” که داستان سفر یک زوج در مسیر به فرزند خواندگی گرفتن یک کودک را روایت می‌کند، باشیم.”
یادآوری می‌شود که سرمایه‌گذاری آژانس ولز خلاق در کمک به ارائه یک پیشنهاد جذاب‌تر برای تولیدات بین‌المللی در ولز نقش ویژه‌ای داشته و با پایان یافتن اولین تولید فیلم تاریخی در استودیوهای آریا در آنگلیس اخیراً، علاقه به شمال ولز به عنوان یک منطقه گردشگری افزایش یافته است.

صنایع خلاق فقط فیلم و سریال نیست

بله درست حدس زده اید، صنایع خلاق در ولز محدود به حمایت از فیلم‌ها و سریال‌ها نمی شود هرچند که این کشور از همین مسیر اقدام به جذب گردشگران و معرفی جاذبه‌های خود می‌کند. آژانس ولز خلاق همچنین قصد دارد سرمایه‌گذاری‌هایی را در حوزه‌های موسیقی، بازی‌، دیجیتال، انتشارات و انیمیشن انجام دهد.
به گونه‌ای که با همکاری استودیوی ایلومینیتد فیلم و حمایت از انیماتورهای مستقر در کاردیف به نام Cloth Cat، فصل سوم سریال انیمیشنی “The Rubbish World of Dave Spud” در ماه ژوئیه در CITV پخش شد که با حضور بازیگران برجسته‌ای از جمله جانی وگاس و جین هوروکس همراه بود.
علاوه بر این، فیلم انیمیشن “Kensuke’s Kingdom”، که به تولیدی اشخاص مستقر در ولز به نام Bumpybox و شرکت Lupus Films برمی‌گردد، برای جایزه برترین فیلم بلور در جشنواره فیلم انیمیشن بین‌المللی آنسی امسال نامزد شد.
سایر نقاط قوت اقتصاد خلاق در کشور ولز شامل اعلام شرکت بازی‌های تخصصی آمریکایی، Rocket Science، برای راه‌اندازی استودیوی جدیدی در کاردیف است که منجر به ایجاد ۵۰ شغل با دستمزد بالا برای فارغ‌التحصیلان و متخصصان صنعت بازی‌ها شده است.
حمایت از بخش موسیقی نیز در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت وآژانس دولتی ولز خلاق، مبلغ 140 پوند از درآمد خود را به شرکت‌های موسیقی تخصیص داد و از رویدادهایی مانند جایزه موسیقی ولز و نمایشگاه Horizons Cymru در جشنواره The Great Escape در برایتون حمایت کرد.
در عین حال، حمایت از سازمان کتاب ولز، منجر به اولین ماموریت تجاری رهبری‌شده نهاد ولز خلاق به سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با شرکت سیزده ناشر و سازمان ولزی در یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی جهان شد.
علاوه بر این، پس از آنکه ولز، به یکی از پیشگامان برنامه تحولی “صفحه نمایش جدید برای همه” تبدیل شده و حمایت‌های مالی دولت ولز از طریق Creative Wales اکنون به سمت تشویق استودیوهای این کشور برای عضویت در برنامه “استاندارد پایدار استودیویی” و ایجاد مسیری در راستای آینده‌ای پایدار برای صنعت فیلم و تلویزیون با کیفیت بالا خواهد رفت.
وزیر هنر، ورزش و گردشگری ولز می‌گوید: این زمان بسیار هیجان‌انگیزی برای صنایع خلاق است و من خوشحالم که ولز همچنان خود را به عنوان یک مکان عالی برای زندگی، کار، بازدید و سرمایه‌گذاری در جهان اثبات می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا