تکریم و معارفه رییس جهاددانشگاهی لرستان

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در دیدار با استاندار لرستان گفت: در کشور ۱۱۰ مرکز درمان ناباروری وجود دارد که از این تعداد ۱۰ مرکز مختص جهاددانشگاهی است.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی لرستان،  دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در سفر به لرستان با دکتر زیوریار استاندار لرستان دیدار و گفت وگو کرد.

در این سفر مراسم تکریم و معارفه رییس جهاددانشگاهی واحد لرستان نیز برگزار شد.

دکتر حسن فارسی امروز ششم دی‌ماه در دیدار با دکتر فرهاد زیویار استاندار لرستان با بیان اینکه شناخت مدیریت ارشد استان از جهاددانشگاهی نقطه قوتی است و می‌توان از این راهبرد استفاده کرد، افزود: در کشور ۱۱۰ مرکز درمان ناباروری وجود دارد که از این تعداد ۱۰ مرکز مختص جهاددانشگاهی است.

وی ادامه داد: در این مراکز جهاد دانشگاهی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد خدمات درمان ناباروری جامعه ارائه می‌شود.

دکتر فارسی بیان کرد: در گذشته و در حوزه درمان ناباروری خروج ارز داشتیم اما امروزه به جایی رسیدیم که در برخی مراکز ناباروری جهاددانشگاهی استان‌ها، شاهد ورود ارز را به کشور هستیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی به مساله جوانی جمعیت اشاره کرد و ادامه داد: چهار میلیون زوج نابارور در کشور داریم که بخشی از مشکلات و چالش‌های پنجره جمعیتی توسط جهاددانشگاهی حل می‌شود تا کشور کمتر دچار بحران جمعیتی شود.

وی تصریح کرد: پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی در حوزه درمان سرطان سینه فعال است و چنانچه غربالگری صورت گیرد مادران کمتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

دکتر فارسی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی هر جا کار روی زمین مانده ورود می‌کند و دنبال موازی‌کاری نیست بلکه به دنبال این هست که برنامه تحولی انجام دهد.

وی در ادامه گفت: نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی توأم با افق‌های بلندمدت‌تر و نگاه‌های تمدن‌سازی مدنظر مقام معظم رهبری است و خوشبختانه نگاه خوبی به نهاد انقلابی وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های جهاد دانشگاهی شبکه‌ای بودن آن است، گفت: از جهاد دانشگاهی با عنوان یکی از ستون‌های انقلاب یاد می‌کنند و با ظرفیت و قابلیت‌هایی که لرستان دارد ، پیشنهاد می‌شود جهاددانشگاهی لرستان اتاق فکر فرهنگی برای استان داشته باشد.

جهاد دانشگاهی واحد لرستان به حمایت بیشتری نیاز دارد

استاندار لرستان نیز در این دیدار گفت: بعد از انقلاب اسلامی نهادهایی شکل گرفتند و تأسیس شدند که اداری نبودند بلکه براساس نیاز بوده است.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی بعد از انقلاب شکل گرفته و این‌گونه نهادها که بعد از انقلاب شکل گرفته‌اند براساس نیاز، خواست و مطالبه مردم بوده است.

زیویار تأکید کرد: جهاد دانشگاهی واحد لرستان در استان کارهای خوبی انجام داده اما به کمک و حمایت بیشتری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه حمایت از جهاددانشگاهی باعث افزایش ارائه خدمات توسط این نهاد می‌شود، اضافه کرد: برنامه‌های جهاد دانشگاهی لرستان باید در کوتاه، میان مدت و بلندمدت تدوین و به سرانجام برسند و کارهای اساسی انجام دهند و مصوبات جلسات باید پیگیری شود تا به نتیجه برسد و کارها با برنامه‌ریزی صورت گیرد.

برگزاری مراسم تکریم و معارفه رییس جهاددانشگاهی لرستان 

گفتنی است دکتر فارسی در مراسم تکریم و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی لرستان که با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های لرستان در سالن همایش‌های سردار قاسم سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حوزه علم، فناوری و فرهنگ یک نهاد خط شکن بوده و امیدواریم در آینده نیز این خط شکنی خود را حفظ کند.

وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد خط شکن است، از زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی به عنوان الگوی فرهنگی و مدیریت جهادی یاد کرد و گفت: جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ، مدیریت جهادی و سلول‌های بنیادی خط شکن بود و ضرورت دارد دشمن‌شکنی نیز در این نهاد انقلابی مورد توجه جهادگران باشد.

دکتر فارسی ادامه داد: انتظاری که مقام معظم رهبری به عنوان مهم‌ترین و بهترین حامی جهاد دانشگاهی از این نهاد دارد همین خط شکنی و البته در کنار آن دشمن‌شکنی است، اگر فعالیت و کار جهادی به معنی کامل صورت بگیرد قطعاً دشمن‌شکن خواهد بود کما اینکه فعالیت همکاران ما به مدیریت دکتر آشتیانی در پژوهشگاه رویان هر دوی این ویژگی‌ها را داشت.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی تصریح کرد: در بحث سلول‎‌های بنیادی و شبیه‌سازی زمانی که دیدند ایران در حال توسعه و گسترش است تحریم‌های علمی را بر علیه ما گسترش دادند، حتی دنبال این بودند که مانند انرژی هسته‌ای برای این حوزه نیز شورای حکام ایجاد کنند که هر کشوری نتواند در این حوزه‌ها قدم بگذارد.

وی با اشاره به اینکه هویت جهاد دانشگاهی انقلابی با کمترین هزینه‌ها برای کشور بوده است، بیان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۵ درصد هزینه‌های ما از طریق بودجه دولتی بوده و در قبال آن کار تحویل جامعه داده‌ایم که الگوی کار در جهاد دانشگاهی است و برای عبور از گره‌ها باید این مدل را الگویی برای خود قرار دهیم.

دکتر فارسی با اشاره به اینکه دکتر آشتیانی در انجام کارها خود را فراموش می‌کرد، ادامه داد: این ویژگی باعث شده بود که خودش خطی درمورد خودش ننویسد اما دیگران برای او کتاب‌ها بنویسند.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه نگاه به افق‌های دورتر از دیگر ویژگی‌های افراد جهادی است، افزود: اگر ما می‌خواهیم از آن جوانان این کشور باشد باید خیلی از خطرات را به جان بخریم چیزی که دکتر کاظیم آشتیانی این کار را انجام داده است.

وی خطاب به مسئولان استانی حاضر در جلسه گفت: شبکه علمی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور با تمام ظرفیت در خدمت شماست، ممکن است شما نیاز داشته باشید ولی حوزه تخصصی آن در لرستان نباشد و ما آمادگی داریم که آن فناوری را از استان‌های دیگر به لرستان بیاوریم.

پژوهش‌های جهاد دانشگاهی مرکز خدمت‌رسانی به جامعه بشری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز در این مراسم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری گفت: پژوهش‌ها و تحقیقات جهاد دانشگاهی منشأ خدمت به مردم و بشریت است.

احمدرضا دالوند این نهاد را پس از انقلاب اسلامی برخاسته از نظام با رویکرد اسلامی‌ بسیار حائز اهمیت برشمرد و افزود: همواره رهبر معظم انقلاب تاکیداتی بر این مرکز علمی و پژوهشی داشتند.

وی ادامه داد: اگر به پیشینه دانشگاهی در کشور توجه کنیم از ابتدا نقص مهمی مانند کاربردی نبودن تحقیقات و پژوهش‌هایی که صورت می‌گرفت؛ وجود داشت که پس از اتمام کار در کتابخانه‌ها بایگانی می‌شد و برای مردم و نظام ثمری نداشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تاسیس و راه‌اندازی اینچنین مراکز پژوهشی برای رفع این نقص مهم، اضافه کرد: موضوع مهمی که‌ باید در کارها و مسئولیت‌ها مدنظر قرار گیرد این‌ است که برنامه‌ها و اقدامات ما منتج به چه نتیجه‌ مناسبی شود.

دالوند ادامه داد: در گام‌هایی که برمی‌داریم و یا برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود در نهایت باید خروجی آن مشخص و خدمت به مردم و بشریت باشد، چراکه فلسفه تمام اقدامات و اتفاقات باید خدمات رسانی به مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی به خوبی در این مسیر حرکت کرده و نمونه آن پژوهش‌ها و تحقیقاتی بوده که مورد تاکیدات مقام معظم رهبری است.

معاون استاندار لرستان اظهار کرد: این پژوهش‌ها تبدیل به منشأ خدمت به بشریت شده است و نه تنها در کشور بلکه خارج از مرزها دانش و پژوهش‌های این مرکز استفاده می‌شود.

دو وظیفه سنگین فرهنگ و پژوهش بر دوش جهاد دانشگاهی است

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان نیز در این مراسم گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از همان ابتدای تأسیس دو وظیفه سنگین پژوهش و فرهنگ برای این نهاد در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام امین فاطمی‌نیک،  اظهار کرد: از سال‌های گذشته با جهاد دانشگاهی همراهی و همکاری داشتیم و با مطالعه اساسنامه متوجه شدیم که دو وظیفه سنگین پژوهش و فرهنگ برای این نهاد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با وجود مرکز درمان ناباروری که دارد؛ در حوزه بهداشت، درمان و همچنین در بخش پژوهشی می‌تواند در حوزه علوم پویایی بیشتری داشته و به این حوزه کمک کند.

فاطمی‌نیک بیان کرد: یکی از شیوه‌های مدیریت این است که رئیس دستگاه نیروهای خود را بشناسد و با آنها ارتباط داشته و به عنوان مهرورز محور آنجا باشد.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان افزود: در قبول مسئولیت‌ها، سیره مسئولان موفق و شهدا مانند شهیدان رجایی، باهنر، سردار سلیمانی و … مد نظر باشد.

حلقه‌های میانی دانشجویی در جهاد دانشگاهی بیشتر شود

همچنین مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: در جهاد دانشگاهی باید حلقه‌های میانی دانشگاهی و پژوهشی بیشتری داشته باشیم و دانشجویان بیشتر در فضا قرار بگیرند که تولید علم کنند.

حجت‌الاسلام مهدی قدرتی، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جهاد یعنی میدان مبارزه که آن طرف آن دشمن وجود دارد، افزود: جهاد به معنای یک جهد، مبارزه و تلاش هوشمندانه، عمیق و عاملانه در میدان مبارزه در سطح دانشگاهی و علمی است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در چندین سال اخیر به انحای مختلف به مساله جهاد تبیین اشاره داشتند، بیان کرد: نتیجه مقاله‌ها و پژوهش‌های یک جایی به ثمر بنشیند که این اتفاق باید در جهاد دانشگاهی رخ دهد و قطعا جهاد دانشگاهی حلقه مفقوده بین ارتباط صنعت و دانشگاه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جهاد دانشگاهی یک فرهنگ، فرصت و حرکت است که باید در جامعه گسترش، پایدار و استوار بماند تا کشور را به سمت سربلندی و استقال حقیقی بیشتر پیش ببرد،گفت: در بحث تولید علم در دنیا در رتبه‌ها ۱۵ تا ۱۷ قرار داریم که رشد علمی ما در دنیا ۸ تا ۱۱ برابر بیشتر از نُرم دنیاست، خیلی خوب است و اکثراً مربوط به رشد مقالات ما در مجلات معتبر علمی است که باید جایی در کشور نیز سند خروجی داشته باشد و بهره‌ای برای سفره و زندگی مردم داشته باشد که به نظر می‌رسد جهاد دانشگاهی همان حلقه مفقوده است.

قدرتی با تأکید بر اینکه کار و مدیریت جهادی در مراکز علمی و دانشگاهی، افزود: در پارک علم و فناوری لرستان شاهد استفاده از لایه‌های میانی هستیم و پژوهشگران جوان ما در حال اختراع‌های متنوع و نو هستند که این اختراعات نیاز به اطلاع رسانی به مردم است.

وی با تاکید براینکه در جهاد دانشگاهی نیز باید لایه‌های مردمی را بیشتر کنیم، یادآور شد: در این نهاد انقلابی باید حلقه‌های میانی دانشگاهی و پژوهشی بیشتری داشته باشیم و بچه‌های دانشجو بیشتر در فضا قرار بگیرند که تولید علم کنند.

در این مراسم از خدمات دکتر امین سلاح ورزیان رییس سابق جهاددانشگاهی واحد لرستان تقدیر و دکتر فرهاد فرامرزیان به عنوان رییس این واحد معارفه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا