کاظمی آشتیانی الگوی مدیریت جهادی در عرصه علم است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی که اشاره به اهمیت بالای منش و الگوی رفتاری و علمی دکتر دارد، گفت: این الگو همان مدیریت جهادی در عرصه علم و معرفت است و بر همین اساس نیز رهبر انقلاب معرفی این الگو به دانش‌آموزان و دانشجویان را گوش‌زد می‌کنن؛ بنابراین وظیفه جهاددانشگاهی دو چندان است.

دکتر علیرضا کلانترمهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به مناسبت فرارسیدن هجدهمین سالروز درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی در ایران در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی، گفت: پیرامون زندگی‌نامه و تلاش‌ها و دستاوردهای علمی و مدیریتی زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی کتاب‌ها و آثار گوناگونی به رشته تحریر درآمده، است، اما این با وجود چندوجهی بودن شخصیت این دانشمند انقلابی، هنوز آنگونه که باید و در خور تاکیدات و توصیفات مقام معظم رهبری پیرامون ایشان و نام بلند جهاددانشگاهی، تبیین نشده و در گفتمان‌سازی و معرفی او به جامعه، به ویژه به نسل جوان دانش آموز و دانشجو کاستی های فراوانی داریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری چندین نوبت در سخنرانی‌های مختلف در خصوص این دانشمند وارسته توصیفاتی را بیان داشتند که بسیار جالب توجه است: در ۲۵ تیر سال ۸۶ در بازدید از پژوهشکده‌ی رویان از علت علاقه خود به او گفتند: «علت اینکه من به مرحوم سعید کاظمی اینقدر علاقه داشتم و الان هم در دلم و در ذهنم برای آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، حرکت او، نحوه‌ی کار او، مدیریت او و پیگیری اوست که یک مجموعه‌ی کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد.»

دکتر کلانتر مهرجردی ادامه داد: معظمٌ‌له، کاظمی آشتیانی و مجموعه رویان جهاددانشگاهی را در جایی دیگر اینگونه وصف می‌کنند: «اگر بخواهم این الگوی مطلوب را در یک جمله معرفی کنم، عبارت است از: ترکیب علم، ایمان، تلاش. هم علم را جدی گرفتند، هم ایمان و پایبندی و تقوا را؛ نه به صورت یک سربار، بلکه به شکل یک عنصر اصلی در بافت مجموعه و در بافت کار و هم خستگی را فراموش کردند که به گمان من مرحوم کاظمی جان و سلامت خودش را هم سر همین کار گذاشت؛ یعنی این دنبال‌گیری و این اهتمام‌ها و خسته‌نشدن‌ها.»

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: در سالیان اخیر هم، رهبر انقلاب ایشان را به عنوان الگوی توامان علم و ایمان و بسیجی نامیدند. رهبر عزیز در جمع بسیجیان در ۸ آذر ماه سال جاری زنده یاد کاظمی آشتیانی را در کنار شهید فخری زاده، بسیجی عرصه علم و دانش که مرزهای علم را در کشور جابجا کرد، توصیف کردند.

وی تاکید کرد: اینگونه بیانات اشاره به اهمیت بالای منش و الگوی رفتاری و علمی دکتر کاظمی آشتیانی دارد. این الگو همان مدیریت جهادی در عرصه علم و معرفت است. بر همین اساس نیز ایشان معرفی این الگو به دانش‌آموزان و دانشجویان را گوش‌زد می‌کنند. بنابراین وظیفه جهاددانشگاهی دو چندان است.

دکتر کلانتر مهرجردی بیان کرد: ما امسال با توجه به این موضوع در هجدهمین سالروز زنده یاد کاظمی آشتیانی برنامه های متنوع ترویجی و گفتمان‌ساز ی را با عنوان پویش سعید ایران در دستور کار داریم و به معرفی هرچه بیشتر ایشان به جامعه دانشجویان نقش‌آفرینی خواهیم پرداخت.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: معرفی الگوهای موفق و قابل تکثیر به نسل جوان ازجمله مواردی است که در کلام رهبر معظم انقلاب اهمیت بسیاری دارد و مهم‌تر از علم‌آموزی یا لااقل در حد علم‌آموزی این است که او احساس هویت کند، یک انسان با هویت ساخته شود در اینجا که هویت ملی و احساس اعتماد به نفْس ملی پیدا کند و جوان ما از عمق جان، با افتخارات کشور آشنا شود.

وی افزود: بنابراین یکی از مهمترین وظایف هر جامعه‌ای که خواهان قدم گذاری در مسیر بالندگی و کمال یافتگی است؛ پرورش نسلی است که در آینده با وفاداری خود به ارزش‌ها و آرمان‌ها در تحقق اهداف ارزشمند آن قدم بردارد. از این جهت کشور ما بیش از هر چیز نیازمند تربیت است که متربّی به این کشور و اهداف و آرمان های آن افتخار کند.

دکتر کلانتر مهرجردی با بیان این که جهاددانشگاهی نیز به عنوان یکی از پیشگامان حوزه تربیت و فرهنگ در کشور، در زمینه تربیت این نسل مسئولیت سنگینی بر عهده دارد، گفت: نسل انقلابی باید از یک سو با رشد فزاینده جایگاه علمی و نخبگانی خود مسیر رشد و پیشرفت را هموار کند و از دیگر سو این نسل باید با تعهد خود و با فرهنگ جهادی در قبال جامعه مسئول باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به این که تعهد و مسئولیت پذیری مردمان یک جامعه در قبال وظایف‌شان جز با نهادینه سازی معنویت و اخلاق به دست نمی‌آید، گفت: از این رو مهمترین رسالت همگانی ما تربیت نسلی نخبه و با ایمان است.

وی با تاکید بر این که امروز جهاددانشگاهی با احیای فرهنگ جهادی در میان نسل جدید به ویژه دانش آموزان و دانشجویان می‌تواند قدم موثری در نزدیک شدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی بردارد، اظهار کرد: بدیهی است که دستیابی به چنین امر مهمی نیازمند تلاش، کوشش و مجاهدت‌های مخلصانه شبانه روزی است تا در سایه آن بتوان به آرمان بزرگ انقلاب شکوهمند اسلامی که «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(عج)»است، دست یافت.

وی زنده یاد کاظمی آشتیانی را نمونه کامل یک جهادگر دانشگاهی و نماد و نمود فرهنگ و حرکت جهادی، که نه تنها الگو و سرمشق همه جهادگران عرصه علم و فرهنگ، بلکه الگوی مدیران و مسوولان و مردم هم است، معرفی کرد.

دکتر کلانتر مهرجردی بیان کرد: وی مدیر و دانشمندی جهادگر بود و به تمام معنی کلمه برای خدا، با خدا و خلق خدا بود. اخلاص عمل و تلاش خستگی ناپذیر و با برنامه از ویژگی‌های بارز ایشان بود و علی رغم کاستی‌های فراوان و بی‌مهری‌های گوناگون، استوار به هدف خود ادامه داد و به مصداق آیه «ِ وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا… » با دست خالی، ولی ایمان و اخلاص واقعی سرمایه عظیم علمی و درمانی را در حوزه ناباروری و شبیه سازی برای کشور به ارمغان آورد.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به عنوان مولود انقلاب اسلامی و خاستگاه فرهنگ جهادی در عرصه علم و دانش، دو میراث از فرزند خود (زنده یاد کاظمی آشتیانی) به یادگار دارد: میراث علمی در حوزه علوم زیستی و ناباروری و میراث فرهنگی که همان مدیریت جهادی است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان بیان کرد: این نهاد انقلابی با توجه به  بیانیه گام دوم و در مسیر تمدن نوین اسلامی وظیفه پاسداری و انتقال این دو میراث گران‌بها به نسل‌های آینده را دارد و معاونت فرهنگی یکی از راهبردهای اصلی خود را جهاد تبیین و گفتمان‌سازی در این مسیر قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا