ثبت ۱۰۲ اثر طبیعی مازندران در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از ثبت ۱۰۲ اثر طبیعی مازندران در فهرست آثار ملی خبرداد و گفت :‌ برای جلوگیری از تخریب آثار طبیعی با ارزش پرونده ثبت این آثار به وزارتخانه میراث فرهنگی ارسال و پس از بررسی در زمره آثار ملی قرار می گیرند.

به گزارش سیناپرس از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، حسین ایزدی روز سه شنبه اعلام کرد: در روزهای اخیر پنج اثر طبیعی مازندران ثبت آثار ملی شدند که از این فهرست، ۲ درخت کهنسال، چشمه، ‌غار و آبشار به چشم می خورد.

وی ادامه داد :درخت بلوط کهنسال سید قوام الدین کبود کلایه تنکابن، چشمه دیو آسیاب آمل، درخت کهنسال آزاد امامزاده اشکونکوه رامسر، غار یالبندان سرای عباس آباد و آبشار ترز سوادکوه شمالی آثار جدید ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به ثبت ۱۰۲ اثر طبیعی به عنوان میراث ملی طبیعی کشور افزود: در بین این آثار ۲ اثر باداب سورت و دریاچه الندان علاوه بر شماره ثبت ملی دارای شماره حفاظتی هستند.

وی با بیان اینکه این آثار طبیعی دارای ارزش فرهنگی، تاریخی و طبیعی بوده و مورد توجه مردم منطقه قرار دارد، افزود: حفاظت از این آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی یک ظرفیت مهم در منطقه محسوب می‌شود که می‌تواند موجب جذب گردشگر و تحول اقتصادی آن را فراهم کند.

ایزدی خاطرنشان کرد: مازندران دارای آثار متعدد میراثی در زمینه تاریخی، فرهنگی معنوی و طبیعی است شناسایی و ثبت این آثار به منظور جلوگیری از تخریب و حفظ آن برعهده اداره‌کل میراث‌فرهنگی است اما در واقع حفظ و پویایی این آثار برای انتقال به نسل آینده برعهده مردم و تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

شناسایی، معرفی و ثبت می‌شود و شامل محدوده‌های جغرافیایی طبیعی و مناطق خاصی از کشور است که به علت کیفیت ویژهٔ فیزیکی و زیست‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آن‌ها تعیین و تحت حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار می‌گیرد.

همچنین بقایای زمین‌شناسی و محوطه‌های برآمده از آن و آنچه از تبادل انسان با طبیعت به وجود آمده، مناطق جغرافیایی حفاظت‌شده، آثار زیستی و جانوری و … را نیز شامل می‌شود. کوه دماوند اولین میراث طبیعی و باداب سورت دومین میراث طبیعی ملی ثبت شده ایران است.

ثبت میراث طبیعی ایران در راستای اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۲ و آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت وزیران بوده که در ۲۵ دی ۱۳۸۶ تدوین شده و اولین اثر ثبت شده (کوه دماوند) در ۱۳ تیر ۱۳۸۷ عملاً به ثبت رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا