پایان موفق پروژه شاهین هیبری در بابل

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موفق شدند پروژه دانش‌بنیان طراحی و ساخت خودرو شاهین هیبرید را به پایان برسانند.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از  دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن تاکید بر حمایت ویژه این مجموعه صنعتی از شرکت‌ها و مراکز دانش‌بنیان حوزه خودرو، اظهار داشت: تمام کشورهای برتر دنیا از مسیر دانش‌بنیان‌ها، بازار را به دست آورده‌اند.

محمدعلی تیموری که در مراسم امضای توافق‌‎نامه تولید سنسور و گرمکن صندلی خودرو اطلس سخن می‌گفت، با بیان این‌که یکی از ضعف‌های شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان، نداشتن زیرساخت‌های تولید است، افزود: شرکت زیان‌ده امکان فعالیت در زمینه دانش‌بنیان‌ها را ندارد. اما در سایپا از چنین شرکت‌هایی حمایت می‌شود.

وی شرکت‌های دانش‌بنیان را بهترین مراکز تحقیق و توسعه دانست و اعلام کرد: محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موفق شدند پروژه دانش‌بنیان طراحی و ساخت خودرو شاهین هیبرید را به پایان برسانند.

اعلام آمادگی سایپا برای بهره‌گیری از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان‌

تیموری ضمن اعلام آمادگی گروه خودروسازی سایپا برای بهره‌گیری از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در زمینه خودروسازی و قطعه‌سازی گفت: دانشگاه‌های ایران اسلامی بالاترین مراکز دانش‌بنیان هستند و ارتباط صنعت و دانشگاه باید به‌صورت دوطرفه برقرار شود. بر این اساس، سعی می‌کنیم با تمام شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی، دانشگاه‌ها و… که در این حوزه توانمندی دارند قرارداد ببندیم.

به گفته وی، گروه خودروسازی سایپا در دولت سیزدهم سعی کرد به اندازه تمام سال‌های فعالیت خود، محصول تولید کند که این موفقیت حاصل تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌ساز بود.

تیموری تصریح کرد: در نتیجه حمایت‌های صورت‌گرفته، در سال ۱۴۰۱ هیچ یک از شرکت‌های قطعه‌ساز همکار سایپا زیان‌ده نبودند و این حمایت‌ها است که کمک می‌کند شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان بازوی علمی شرکت‌های قطعه‌ساز، کنار یکدیگر بایستند.

امضای قرارداد همکاری با ۷ دانشگاه مطرح کشور

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه اظهار کرد: در بیش‌از یک‌سال اخیر، با ۷ دانشگاه مطرح کشور در حوزه‌های مختلف و موردنیاز سایپا، قرارداد همکاری امضا کرده‌ایم که قطعا این روند، شرایط مطلوب توسعه‌ای را برای گروه سایپا و صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با دانشگاه شهید بهشتی،‌ اولین پروژه طراحی نظام مدیریت کارخانه گروه سایپا را در یکی از کارخانه‌های گروه شروع کردیم و قرار است این امر برای سایر کارخانه‌های گروه سایپا، ‌اجرایی شود. همچنین قراردادی که با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، برای طراحی و ساخت خودرو شاهین هیبرید با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت،‌ منعقد کرده بودیم که اکنون این پروژه با موفقیت به پایان رسیده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در راستای توسعه همکاری‌ها با جامعه دانشگاهی،‌ با دانشگاه تهران هم قرارداد همکاری امضا ‌شده است. بر این اساس، قرار است به‌منظور استفاده از تکنولوژی‌های روز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در سقف تمام کارخانه‌های گروه سایپا از پنل‌های خورشیدی استفاده شود. همچنین قرار است با دانشگاه علم‌وصنعت در زمینه طرح جامع جریان مواد و جانمایی کارخانه و با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تولید لنت ترمز و شناسایی محل بهینه مرکز توزیع محصولات گروه سایپا همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل گروه سایپا افزود: همکاری دیگری که با هدف پیوند صنعت و دانشگاه از سوی گروه سایپا دنبال می‌شود،‌ جذب نیرو و پرسنل از طریق سازمان فنی‌حرفه‌ای است؛ قصد داریم شرایط جذب نخبگان دانشگاه‌ها در گروه خودروسازی سایپا را فراهم کنیم که بر این اساس در سال گذشته حدود ۱۵۰ نفر جذب شده‌اند. همچنین در حال برنامه‌ریزی برای بورسیه‌ دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط با صنعت خودرو نظیر مکانیک، الکترونیک، مکاترونیک، پلیمر و… هستیم. علاوه بر این، به دنبال ایجاد شرایط و امکانات لازم برای کارآموزی دانشجویان از دانشگاه‌های معتبر هستیم که تاکنون برای حدود ۴۰۰ نفر محقق شده است.

برنامه‌ریزی برای سهم‌بخشی به خودروهای هیبرید از تولید

تیموری پیش از این نیز اعلام کرده بود: برای جبران گذشته، پروژه‌های متعددی تعریف کرده‌ایم که یکی از آن‌ها ایجاد خط جدید تولید موتور است. این مجموعه ۸۰ پرسنل دارد که ۴۰ نفر آن‌ها مهندس هستند. بنابراین زمانی‌که تکنولوژی وارد شود، بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت و تولید با شرایط بهتری انجام می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که سیاست خودرویی باید به نفع جامعه باشد، گفت: تمام شرکت‌های خودروسازی دنیا به سمت حذف آلودگی خودروها حرکت کردند. از همین‌رو، شرکت‌های خودروسازی ایران هم نباید از این قاعده مستثنا شوند. بنابراین می‌توان با هدف‌گذاری شهرهای پرجمعیت، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا سهم خودروهای هیبرید در آن بیشتر شود.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در راستای کمک به کاهش آلایندگی شهرهای پرجمعیت، پس از عرضه اولین خودرو پلاگین-هیبرید سایپا به‌صورت وارداتی به بازار، در گام بعدی خودروهای جدید این گروه خودروسازی ازجمله آریا به‌صورت پلاگین-هیبرید عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به قیمت بالای خودروهای پلاگین-هیبرید، گفت: پولی که از فروش خودروهای این‌چنینی حاصل می‌شود، صرف توسعه و افزایش تولید محصولات تجاری و حمل‌ونقل عمومی خواهد شد.

تیموری با اشاره به این‌که واردات خودرو به ترکیه به شرط ارایه خدمات پس از فروش آزاد است، افزود: بدین جهت، ترکیه از واردات خودرو ۹۵درصد تعرفه گمرکی دریافت می‌کند و پول یادشده بر اساس سیاست‌گذاری این کشور صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌شود. این در حالی است که ترکیه خودروساز نیست و مونتاژکار خودروهای فیات و رنو است. بنابراین ضرورت دارد ایران هم چنین سیاستی را اتخاذ کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا