تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اردبیل

بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار و پژوهشگران و فناوران برتر استان اردبیل در سال ۱۴۰۲ تجلیل شدند.

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه محقق اردبیلی، صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به برنامه‌های کلان معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: مرجعیت علمی، افزایش اثربخشی پژوهش‌های علمی، دیپلماسی علم و فناوری، نگاشت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور و استفاده بهینه از آنها، اثربخشی و ماموریت‌گرایی و در پژوهش‌های علوم پایه، علوم انسانی و علوم اجتماعی و ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه پژوهش و فناوری از جمله این ماموریت‌ها است.

وی با اشاره به اقدام دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص اجرای برنامه درهای باز در این دانشگاه، افزود: ایجاد پژوهش سراهای دانش آموزی توسط آموزش و پرورش نیز دنبال می‌شود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از لحاظ برون داد علمی طی ۲۵ سال گذشته از رتبه ۵۴ دنیا به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم، تصریح کرد: تا به امروز ۷۸ هزار مقاله توسط پژوهشگران و محققان جمهوری اسلامی ایران در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است.

وی با بیان اینکه علم قدرت می‌آورد، گفت: امروز توان دفاعی کشور در سایه دانشمندان و پژوهشگران برجسته کشور شکل گرفته است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سیاست‌های تشویقی و ترغیبی وزارت علوم در حوزه پژوهش، ادامه داد: تدوین و ابلاغ آئین‌نامه پایه‌های تشویقی، تدوین شیوه‌نامه اجرایی پژوهانه، تدوین آئین نامه ترفیع سالیانه اعضای هیئت علمی، پرداخت پژوهانه به دانشمندان یک و ۲ درصد برتر جهان که در ۵ سال گذشته استخدام شده اند، پرداخت پژوهانه به اعضای هیئت علمی و حمایت مالی از مجلاتی که موفق به اخذ نمایه بین‌المللی شده اند، از جمله این سیاست‌ها هستند.

وی جذب ۴۱ پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه محقق اردبیلی را حرکتی بسیار ارزشمند دانست و گفت: این حرکت با جذب این تعداد آغاز شده و امید می‌رود با همت مسئولان دانشگاه این کار تداوم داشته باشد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی، فناوری و صنعتی را انواع دوره‌های پسادکتری وزارت علوم عنوان کرد و افزود: در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰۱ نشریه در پایگاه‌های اسکوپوس و WOS نمایه بین‌المللی شده است و این تعداد امروز به ۱۵۱ نشریه رسیده است.

کاظم دبیر معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه باید به پژوهش‌ها خط و جهت دهیم، گفت: پژوهش‌ها باید برای مردم ملموس باشد و در راستای رفع مشکلات و نیازهای جامعه باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید از منابع کشور به درستی استفاده کنیم، افزود: پژوهش را باید تبدیل به فناوری و فناوری را به ثروت تبدیل کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل به شناسایی مزیت‌های استان در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعت تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌های استان نیز وضعیت خوبی دارند و دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان دانشگاه معین استان روز به روز در حال ارتقا در زمینه‌های مختلف است.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه ستاد هفته پژوهش و فناوری استان، گفت: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان نیز به نحو احسن برگزار شد.

وی با بیان اینکه در نظام حکمرانی علم و فناوری به دنبال توسعه کمی و کیفی اقتصاد دانش بنیان هستیم، ادامه داد: از نظر علمی نیز در سطح دنیا دارای جایگاه مطلوبی هستیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید بر تلاش برای ارتقای رتبه ایران در حوزه فناوری، گفت: باید تلاش کنیم و به قله‌های علمی دسترسی پیدا کنیم و مرجعیت علمی را که خواسته مقام معظم رهبری است به آن عمل کنیم.

وی تاکید کرد: باید منطبق با نیازهای جامعه پیش رویم و پژوهش‌ها باید نیازمحور و تقاضامحور انجام شوند.

جبرائیل رزمجو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی و دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان اردبیل با اشاره به تشکیل جلسات شورای سیاست‌گذاری و کمیته علمی ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری استان، گفت: در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان نیز ۵۵ نفر به عنوان پژوهشگر و فناور برتر استان تجلیل می‌شوند.

وی افزود: جشنواره‌های دانشجویی، دانش آموزی، خیرین و مدیران نیز متعاقبا برگزار خواهد شد.

یوسف عباس پور رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل با بیان اینکه بر اساس تصمیم ستاد هفته پژوهش و فناوری، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان بر عهده پارک علم و فناوری استان قرار داده شد.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه ۱۵۰ فناور و شرکت دانش بنیان حضور داشتند، افزود: رویدادهای مهم و مختلفی نیز در راستای تقویت زیست بوم فناوری استان در نمایشگاه برگزار شد.

عباس پور با بیان اینکه طی یک سال گذشته شاهد رشد ۵۳ درصدی شرکت‌های دانش بنیان در استان بودیم، ادامه داد: در این نمایشگاه ۱۸ محصول دانش بنیان به نمایش گذاشته شد.

کلام الله صفری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه در آموزش و پرورش به دنبال شاخص‌های تعلیم و تربیت هستیم، گفت: توجه به بعد آموزش، روحیه پژوهش محوری معلمان، ایجاد شور و نشاط در کلاس‌های درس نیز بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه پایه پژوهش در دانشگاه‌ها باید در کلاس‌های درس مدارس پایه‌ریزی شود، ادامه داد: کارآفرینی و کسب و کار، ایجاد شغل شرافتمندانه، مهارت فردی، مسئولیت پذیری، آینده نگری و ایفای نقش بین‌المللی نیز از موارد هستند که در کانون توجه آموزش و پرورش قرار دارند.

گفتنی است در ادامه از منتخبان بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اردبیل و یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان تجلیل شد. همچنین از طرح‌های بین سازمانی برتر دانشگاه محقق اردبیلی و کتب منتشره دانشگاه محقق اردبیلی در یک سال گذشته رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا