رونق گردشگری سلامت با همکاری مراکز درمانی

معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس با بیان اینکه گردشگری سلامت یک فرایند چند بخشی است که از ساماندهی فرودگاه و ایرلاین ها تا اسکان، هتل، تاسیسات گردشگری و خدمات درمانی را شامل میشود گفت: توسعه این بخش، نیازمند همکاری و حمایت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانست.

به گزارش سینا پرس فارس، محمد فرخ‌زاده معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس، امروز ۹ آذرماه، در نشست هم‌اندیشی گردشگری سلامت که با حضور رؤسای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شیراز در استانداری فارس برگزار شد، گفت: با آسیب‌شناسی اولیه و با نگاه کمک به کسانی که سال‌ها در این حوزه زحمت کشیده‌اند، برای ساماندهی مشکلات این حوزه ورود کردیم.

وی با یادآوری اینکه گردشگری سلامت یک فرایند چند بخشی است که از ساماندهی فرودگاه و ایرلاین‌ها تا اسکان، هتل، تأسیسات گردشگری و خدمات درمانی را شامل می‌شود، افزود: عدالت قرار گرفتن هرچیز سرجای خود است و هدف ما ساماندهی همه بخش‌هاست به گونه‌ای که هرگروه سهم خود را به درستی دریافت کند و حقی پایمال نشود.

فرخ‌زاده با بیان اینکه هر جا وحدت رویه داشتیم، موفق شدیم و نتیجه گرفتیم، گفت: ما تنها استان کشور هستیم که با اتحاد میان اداره‌کل میراث و علوم پزشکی شروع به ساماندهی بخش گردشگری سلامت کردیم اما بدون قانون‌مداری و هماهنگی میان بیمارستان‌ها و حمایت خود آن‌ها از مصوبات این ساماندهی، اتفاقی نمی‌افتد و در صورت عدم همکاری مجموعه‌های اجرایی بی‌قانونی و وضعیت نابسامان هیچ‌گاه اصلاح نخواهد شد.

جانشین استاندار فارس در شورای راهبردی گردشگری سلامت تصریح کرد: ایرلاین‌ها و تعدد پروازها در استان‌های دیگر باعث شده است در برخی بخش‌ها، مشکلاتی برای حضور گردشگران در فارس به وجود آید که با هدف رفع این مشکلات، ورود به بازارهای جدید در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا در دستور کار پیش‌رو و آینده قرار گرفت.

وی برخی از کشورها از جمله عمان را درگاهی برای ورود توریست‌های سایر کشورها دانست و افزود: سعی در ساماندهی خدمات فرودگاهی و زیرساخت‌ها داریم اما گله‌مندیم که این کار کند پیش می‌رود.

فرخ‌زاده با گلایه از تبلیغات فارس در حوزه گردشگری سلامت گفت: تبلیغات ما از استان فارس خارج نمی‌شود و بیمارستان‌های فارس در بیرون استان مثلاً در مرز شلمچه با حضور روزانه میهمانان عراقی تبلیغات ندارند و یا وقتی میهمانان خارجی می‌آیند ما یک بروشور تبلیغاتی هم نداریم که به آن‌ها ارائه دهیم.

معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس، تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی کشورهای همسایه و تامین مبلغ در کشورهای مقصد را مهم ارزیابی کرد و افزود: ایجاد دفاتر گردشگری سلامت و ارسال پزشک برای ویزیت اولیه و ساماندهی هدفمند بیماران برای ورود به ایران از کشورهای همسایه با همین هدف در حال انجام است.

وی اظهار کرد: با این رویکرد از فعالان رسانه‌ای کشورهای عربی برای حضور در نمایشگاه گردشگری و انعکاس ظرفیت‌های گردشگری استان فارس نیز دعوت کردیم و یک تیم بلاگر عمانی نیز به تازگی برای بازدید از ظرفیت‌های گردشگری به ویژه از ظرفیت‌های بخش سلامت به شیراز آمدند.

فرخ‌زاده، حضور جدی در ایونت‌ها و رویدادها و فرصت‌های نمایشگاهی در کشورهای همسایه را ضروری دانست و افزود: ما باید بازاریاب در نمایشگاه‌ها داشته باشیم نه صرفا کارشناس در غرفه!

معاون استاندار فارس تأکید کرد: همه باید برای توسعه گردشگری سلامت یک صدا تلاش کنند تا انگیزه برای نخبگان ایرانی در داخل بیشتر فراهم شود.

وی تصریح کرد: ورود به بحث دارو و تجهیزات پزشکی یکی از این راهکارهای دیگر توسعه گردشگری سلامت است که باید جدی‌تر به آن ورود کرد.

فرخ‌زاده، گریزی هم به بحث مترجمین سلامت زد و گفت: آماده‌ایم تا شرایط این بخش را آسان‌تر کنیم نه سخت‌تر اما برخی از مترجمان آموزش‌های لازم را ندیده بودند لذا با این رویکرد دوره‌های آموزشی را برنامه‌ریزی کردیم و مصاحبه‌ها انجام شد و تجربیات ارزشمند مترجمین را معادل‌سازی کردیم تا هیچ‌کس از این دایره بیرون قرار نگیرد و از ظرفیت همه آن‌ها استفاده شود اما هر جراحی تبعاتی نیز دارد و هم‌اکنون از انجمن حرفه‌ای سلامت انتظار می‌رود به‌عنوان مجموعه‌ای متشکل از شرکت‌های تسهیلگر و دفاتر مسافرتی و خدمات جهانگردی بند ب و فعالین حوزه درمان، مشکلات را به کمک خود متولیان ساماندهی و حل کند.

فرخ‌زاده در پایان گفت: مصمم هستیم دایره مشورتی ما در حوزه گردشگری سلامت گسترده‌تر شود و جلسات به‌صورت مستمر برگزار شده و با دعوت از سایر متولیان از جمله نمایندگان خیریه‌ها در این سلسله جلسات مشورتی مسائل روز به روز بهتر شود.

در این نشست رؤسای مراکز نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که برنامه‌ریزی بلندمدت در بحث Ipd برای جذب گردشگری سلامت و اکتفا نکردن به بازارهای موجود، حفظ برند شیراز و اتحاد بین مجموعه‌های درمانی فارس در رقابت با سایر استان‌ها، تقویت سایت جامع و متمرکز گردشگری سلامت با معرفی بیمارستان‌ها، پزشکان و خدمات درمانی، فعالیت گسترده‌تر و هدفمندتر آژانس‌ها و پذیرش درخواست مجوزات بیشتر برای بیمارستان‌های متقاضی جهت توسعه خدمات درمانی و استفاده از فرصت نمایشگاه گردشگری سلامت، از مواردی بود که به آن اشاره شد.

عدم اطلاع رسانی خوب و نبود تبلیغات شهری، ساماندهی بیشتر مترجمان سلامت و رفع برخی کمبودها در حوزه خدمات درمانی نیز از جمله درخواست‌های روسای مراکز درمانی از مجموعه حاکمیتی بود.

تیموری، مسئول انجمن حرفه ای گردشگری سلامت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه هدف ما در این انجمن ایجاد هماهنگی با مشورت خود ذی‌نفعان و با نظر به حل مشکلات آن‌هاست، گفت: در این انجمن که به صورت سازمان مردم نهاد تشکیل شده قرار است صدای واحدی از فارس به بیرون مخابره شود.

وی با بیان اینکه نگاه سلبی نداریم و با نگاه ایجابی و ایجاد فضایی برای رشد تسهیلگران قرار است، ساماندهی‌ها انجام شود، افزود: مترجمان واقعیت بازار هستند و ما آن‌ها را به چشم شبکه توزیع و بازاریاب خدمات درمانی برای گردشگران خارجی می‌نگریم و تلاش داریم با کمک خود آن‌ها و کادر درمان مشکلات ساماندهی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا