سلامت بانوان مازندان با بازاریاب ورزشی

کم تحرکی ‌متهم اول وآخر بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر زنان همچون دیابت و فشارخون در مازندران است و این واقعیت قابل انکار، ز‌‌مینه‌ساز مرگ‌های زودرس ‌‌می‌‌ شود که به گفته مسوولان امر با اجرای طرح بازاریاب ورزشی‌ در استان و ترویج ورزش و تحرک کنترل خواهد شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، رشد زندگی شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی ضمن اینکه از تحرک و فعالیت بدنی زنان کاسته است، ز‌‌مینه و بستری را فراهم کرده تا این قشر به بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با اضافه‌وزن و چاقی مبتلا شوند.

پیش از این عباس عباسپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در ابتلای زنان مازندران به دیابت، یکی از بیماری‌های غیرواگیر نام برد و افزود: تعداد زنان چاق استان نیز زیاد شده است که این موضوع سبب شده تا ابتلای آنها به بیماری‌هایی نظیر دیابت را افزایش دهد.

به گفنه وی استان مازندران از نظر چاقی و اضافه وزن بانوان جزو استان‌های رتبه دار در سطح کشور محسوب ‌‌می‌‌شود که برای رهایی این قشر از بیماری‌های غیرواگیر اجرای برنامه‌هایی برای تحرک و فعالیت بدنی آنها ضرورت دارد.

عباسپور تصریح کرد: جامعه ما به آموزش‌های مستمر و باکیفیت درباره خطرات دیابت، پیش‌دیابت و شناخت جوانب مختلف و پیچیدگی‌های آن نیاز دارد و با توجه به این که در مازندران طبق مطالعات انجام شده این بیماری‌ها همچنان رو به افزایش است، نقش بهداشت و پزشک خانواده بسیار مهم وحیاتی است.

از سوی دیگر وجود عوامل خطرآفرین برای حیات زنان مازندران باعث بروز مرگ زودرس شده است به طوری که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۴۱.۶ دهم درصد از مرگ‌های استان را زودرس و در افراد کمتر از ۷۰ سال اعلام کرد و عمده ترین دلایل مرگ زودرس استان را بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها، بیماری‌های غدد و تغذیه همچون دیابت برشمرد.

در تعریف علم پزشکی مرگ زودرس به مرگ‌هایی اطلاق ‌‌می‌‌ شود که در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال رخ ‌‌می‌‌ دهد.

در این خصوص فاطمه خدمت‌گزاری، معاون امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان مازندران نیز از اجرای طرح بازاریاب ورزشی در حوزه ورزش بانوان این استان خبر داد و گفت: برخلاف برداشت عموم از کلمه بازاریاب که مسائل مالی و تبلیغات را در ذهن ایجاد ‌‌می‌‌ کند این طرح ورزشی و موضوعی جدا از این مسائل است.

وی افزود: در این طرح از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی در رشته تربیت دعوت شده تا به عنوان مروجان فعالیت ورزشی، بانوان استان را نسبت به تاثیر ورزش در شادابی و سلامتی آنان آگاهی دهند.

خدمت‌گزاری عنوان کرد: با حضور این مروجان فعالیت ورزشی ،تلاش بر این است تا ز‌‌می‌‌نه اقبال عمو‌‌می‌‌ زنان استان به فعالیت ورزشی فراهم شود تا این قشر از معضل کم تحرکی و عوارض ناشی از آن همچون ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر رهایی یابند.

معاون امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان مازندران تعداد بانوان ورزشکار سازمان یافته استان را بیش از ۵۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ‌برنامه‌ریزی و هدفگذاری امسال افزایش ۲ برابری تعداد ورزشکاران بانوی استان نسبت به پارسال است.

در ۱۲ ماه پارسال ۶۷ هزار و ۹۱۸ بانوی ورزشکار سازمان یافته در استان فعالیت ‌‌می‌‌ کردند.

وی از کاراته، تکواندو، فوتسال و والیبال به عنوان رشته‌هایی نام برد که بانوان مازندرانی بیشترین استقبال را از آن‌ها دارند.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا