استارت همایش روز ملی مازندران در نوشهر

همایش روز ملی مازندران و سالروز تاسیس نخستین حکومت علویان در ایران امروز یکشنبه با حضور جمعی از مسولین کشوری و استانی در روستای صالحان بخش کجور شهرستان نوشهر آغاز شد.

برنامه‌های هفته مازندران از ۱۳ آبان آغاز و تا ۲۰ آبان ماه جاری ادامه دارد و روز ۱۳ آبان با عنوان مازندران، ایستادگی و مقاومت، روز ۱۴ آبان با عنوان مازندران، تشیع و ولایت پذیری، روز ۱۵ آبان با عنوان مازندران، فرهنگ و هنر تمدن ساز، روز ۱۶ آبان با عنوان مازندران، طبیعت، فرهنگ زیست محیطی، روز ۱۷ آبان با عنوان مازندران، رسوم و سنت‌های تعالی بخش، روز ۱۸ آبان با عنوان مازندران، پهلوانان و قهرمانان، روز ۱۹ آبان با عنوان مازندران، دانش و پژوهش و روز ۲۰ آبان با عنوان مازندران، شعر و ادب تبری نامگذاری شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، مصوبه تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در ضمیمه تقویم رسمی کشور که بنا به پیشنهاد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۸۶۴ مورخ ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد برای اجرا ابلاغ کرد؛ بر اساس این ابلاغیه روز ۱۴ آبان‌ به نام روز مازندران نام‌گذاری شد.

مازندران یا همان تبرستان از دیرباز بنام دیار علویان نامیده شده چرا که این منطقه عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ثابت کرده و بیش از یک هزار و ۱۷۰ سال محبت به این خاندان در وجود مردمان غیورش نقش بسته است.

۱۴ آبان روز مازندران یادآور حضور علویون در این دیار سبز است و مردمان این منطقه در سال ۲۵۰هجری قمری اولین حکومت شیعی جهان را تشکیل دادند. این قوم در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند.

بااین وجود نامگذاری نام مازندران و ثبت آن در تقویم جمهوری‌اسلامی ایران فرصت مغتنمی برای گفتمان‌سازی و معرفی توانمندی‌ها و آیین‌های بومی و محلی این دیار است که در هیاهوی زندگی ماشینی به تدریج در جامعه رنگ باخته و اصالت مردم این دیار را به انزوا برد.

مازندران استانی پر از تاریخ افتخارآمیز در کنار طبیعتی بکر و زیبا و مردمانی سخت کوش و با اصالت است که هنگامی که نام مازندران می‌آید زبان‌ها به شماره افتاده و قلم‌ها سست می شود چراکه دریای پرسخاوتش، دماوند رشیدش، جنگل‌های سبز و سربه فلک کشیده‌اش، دشت‌های وسیع و خوش منظرش، آب و هوای با صفایش، چشمه‌های زلال البرزش، امیر پازواری‌اش، نغمه‌های زهره برای طالبش، ۱۰ هزار شهید خونین‌اش و داغ جوانانش در کربلای پنج و شلمچه در هشت سال دفاع مقدس و خان‌طومان و شهدای مدافع حرمش همگی جلوهای رنگارنگی به این دیار داده که می طلبد در این روز به آن پرداخته شود.

با این حال قرار است همزمان با ۱۴ آبان به مناسبت روز مازندران برنامه های هفتگی از چهاردهم تا بیستم آبان در استان برگزار شود که به باور کارشناسان باید مسوولان امر علاوه بر تلاش برای احیای آداب و سنن برای گفتمان سازی در ارتباط با اصالت دیار علویان در این روزها برنامه ریزی کنند.

جدول روز شمار هفته مازندران هم گویای آن است مسوولان امر در قاب کلی برنامه‌هایی را برای برگزاری این آیین ترتیب دادند که روز ۱۳ آبان با عنوان مازندران، ایستادگی و مقاومت، روز ۱۴ آبان با عنوان مازندران، تشیع و ولایت پذیری، روز ۱۵ آبان با عنوان مازندران، فرهنگ و هنر تمدن ساز، روز ۱۶ آبان با عنوان مازندران، طبیعت، فرهنگ زیست محیطی، روز ۱۷ آبان با عنوان مازندران، رسوم و سنت‌های تعالی بخش، روز ۱۸ آبان با عنوان مازندران، پهلوانان و قهرمانان، روز ۱۹ آبان با عنوان مازندران، دانش و پژوهش و روز ۲۰ آبان با عنوان مازندران، شعر و ادب تبری نامگذاری شد.

همچنین علاوه بر برنامه های جنبی فرهنگی و هنری، سخنرانی معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده ولی فقیه در مازندران دیگر برنامه های امروز در روستای صالحان بخش کجور نوشهر است که با شکوه خاصی آغاز شده است.

در این پیوند استاندار مازندران با بیان اینکه با تلاش دولت سیزدهم، روز مازندران در تقویم رسمی کشورمان به ثبت رسید، گفت: این امر بیانگر توجه ویژه دولت مردمی به هویت فرهنگی مردم دیار علویان است.

سیدمحمود حسینی‌پور افزود: گروه‌های مختلفی که هویت تاریخی مازندران برای آنان مهم است در این استان فعال هستند و در طول این سال‌ها تلاش های خوبی صورت گرفته است تا هویت و پیشینه تاریخی مردم دیار علویان به درستی ترسیم و بیان شود.

وی با بیان اینکه مازندران به لحاظ گردشگری و مهاجرت رتبه نخست کشوری را در اختیار دارد، بر لزوم حفظ هویت و فرهنگ اصیل مازندران تاکید کرد و در عین حال اظهار داشت: برخی مناطق استان به ویژه در مناطق روستایی، با ورود مسافر و گردشگران به این مناطق، فرهنگ و هویت روستایی نیز دستخوش تغییر شد.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: تشکیل نخستین حکومت شیعی در مازندران بیانگر هویت بالای ارزشی مردم این استان است.

همایش روز ملی مازندران در کجور نوشهر آغاز شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه «مازندران دیار نام آوران پاک آیین» شعار پیشنهادی و محوری هفته مازندران است، از آغاز ویژه برنامه روز ملی مازندران با حضور شخصیت های کشوری و استانی در روستای صالحان کجور خبر داد.

احسان آهنگر با بیان اینکه هزار و ۱۹۵سال پیش مردمان مازندران سنگ بنای نخستین حکومت شیعی را در مازندران بنا نهادند، ترویج فرهنگ شیعی و علوی، معرفی توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها، احیای هویت بومی، انتقال فرهنگ بومی به نسل‌های آینده، تقویت احساس تعلق و افتخار بین نسل نو و تقویت و توسعه گردشگری و را از جمله اهداف ستاد نکوداشت روز ملی مازندران برشمرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان مازندران بیان کرد: نامگذاری روز ۱۴ آبان به نام روز مازندران بر اساس یک اتفاق بسیار و به یاد ماندنی محقق شده که شایسته است همه جامعه ایران به احترام آن، بایستد و نظاره گر یک تاریخ پر از شکوه و افتخار که مردمان صالحان در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند، باشند.

آهنگر با بیان اینکه برنامه‌های هفته مازندران از ۱۳ آبان آغاز و تا ۲۰ آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت، افزود: روز ۱۳ آبان با عنوان مازندران، ایستادگی و مقاومت، روز ۱۴ آبان با عنوان مازندران، تشیع و ولایت پذیری، روز ۱۵ آبان با عنوان مازندران، فرهنگ و هنر تمدن ساز، روز ۱۶ آبان با عنوان مازندران، طبیعت، فرهنگ زیست محیطی، روز ۱۷ آبان با عنوان مازندران، رسوم و سنت‌های تعالی بخش، روز ۱۸ آبان با عنوان مازندران، پهلوانان و قهرمانان، روز ۱۹ آبان با عنوان مازندران، دانش و پژوهش و روز ۲۰ آبان با عنوان مازندران، شعر و ادب تبری نامگذاری شد.

به اعتقاد کارشناسان مردم مازندران ملتی بزرگ و تاریخ سازند که در بسترهای مختلف آفرینش و خلاقیت انسانی از فرهنگ، ادبیات، هنر و آوردگاه ها و صحنه های خطیر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همواره در تراز و جایگاهی ممتاز قرار داشته و نقش خود را گاه به عنوان مردمی پیشرو و آفریننده در تاریخ ایفا نموده اند.

پیشنهاد ثبت روزی به نام مازندران در تقویم رسمی کشور اواخر دهه ۸۰ بود که از سوی تعدادی از چهره‌های فرهنگی استان و برخی مسئولان وقت مطرح شد و به مرور برای برگزاری برخی رویدادهای فرهنگی مورد توجه قرار گرفت. تا جایی که طی چند سال اخیر هفته فرهنگی مازندران از ۱۴ آبان تا ۲۱ آبان نیز با در نظر گرفتن چند برنامه فرهنگی و هنری برگزار شد./ایرنا

 

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا