سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:
اجرای طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیمزارها شتاب بیشتری می‌گیرد

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: اجرای طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیمزارها در سال زراعی جاری شتاب بیشتری به خود می گیرد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، نوبخت اژدری، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در جلسه ستاد زراعت استان که با محوریت گندم و با حضور مجری طرح گندم کشور، رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور و جمع کثیری از مدیران اجرایی جهاد کشاورزی و محققین و کارشناسان فنی برگزار شد، گفت: دستاوردهای مراکز تحقیقاتی باید توسط کارشناسان ترویج و به بهترین نحو ممکن به کشاورزان منتقل شود تا آنان بتوانند با بکار گیری ارقام اصلاح شده و پر محصول و کم آب بر و رعایت اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت حداکثر تولید را درواحد سطح برداشت نمایند.

این مقام مسئول با اشاره به محدودیت منابع آبی در بخش کشاورزی افزود: متأسفانه در سال زراعی اخیر ۲۲ درصد کاهش بارندگی نسبت به سالهای گذشته داشتیم و از طرف دیگر پراکنش بارندگی نیز در سطح مطلوب و قابل قبولی نبود و اکثر بارندگی ها زمانی اتفاق می افتاد که تأثیر در رشد فیزیولوژیکی محصولات زراعی نداشت.

اژدری اضافه کرد: یکی از مهمترین چالش های پیش روی بخش کشاورزی استفاده از ارقام سازگار با شرایط کم آبی و دیم می باشد که در همین خصوص از مراکز تحقیقات کشاورزی انتظار داریم معرفی این ارقام پر محصول و سازگار با شرایط اکولوژیکی دیم استان را در اولویت برنامه های کاری خود قرار دهند.

وی در خصوص وضعیت تولید گندم در سال زراعی گذشته بیان کرد: علیرغم اینکه در سال زراعی گذشته با چالش خشکسالی و کم آبی مواجه بودیم ولی بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان گندم خریداری و علاوه بر آن به میزان بیش از ۱۸ هزار تن گندم بذری از تولید کنندگان خریداری شد.

اژدری افزود: مطالبات تمامی گندمکاران بطور کامل پرداخت شده است و امیدواریم که برای سال زراعی آینده نیز دولت قیمت منصفانه و قابل قبولی را برای خرید گندم اعلام نماید تا کشاورزان زحمتکش و پر تلاش استان بتوانند با انگیزه کاری بهتر در سنگر تولید و خودکفایی به تلاش خود ادامه دهند.

وی اعلام کرد: طرحهای مهم و اساسی که بخش زراعت استان در دست اقدام دارد، اجرای الگوی کشت، کشت قراردادی و جهش تولید در دیمزارها می باشد و همه باید با همکاری یکدیگر این طرحهای ارزشمند را به بهترین نحو ممکن به پایان برسانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا