در مشهد و برای اولین بار رقم خورد
جراحی تومورهای معده با تهاجم کمتر

عمل «گاستروژژنوستومی» برای درمان تومورهای معده به روش کم‌تهاجمی برای نخستین‌بار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شمال شرق کشور انجام شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استادیار و فوق تخصص کبد و گوارش بالغین این دانشگاه روز دوشنبه گفت: عمل «گاستروژژنوستومی» یکی از روشهای جراحی درمان تومورهای قسمت تحتحانی معده است که در آن قسمت انتهایی معده و «پیلور» برداشته می‌شود و با این کار بخشی از روده کوچک (ژژونوم) به قسمت تحتانی معده متصل می شود.

دکتر موسی‌الرضا حسینی افزود: عمل «گاستروژژنوستومی» در بیمارانی انجام می شود که به هر دلیلی قسمت خروجی معده آنها مسدود شده و امکان خروج مواد غذایی از معده آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: جراحی تومور قسمت تحتحانی معده تاکنون فقط در تهران انجام می شد و اکنون در بیمارستان قائم مشهد برای نخستین بار به روش کم تهاجمی و با استفاده از آندوسونوگرافی با موفقیت انجام شده است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با تجهیز بیمارستان قائم(ع) به دستگاه مورد نیاز عمل گاستروژژنوستومی به طریق آندوسونوگرافی،قسمتی از معده به «ژژنوم»، روده چسبانده می‌شود تا راه خروجی معده به این وسیله برای بیمار باز شود.

حسینی با بیان اینکه در این عمل جراحی از طریق دستگاه آندوسونوگرافی، استنت‌ها (لوله فلزی توخالی) در محل قرار داده می‌شود، افزود: در این روش نیازی به باز کردن شکم بیمار نیست و عمل جراحی به مدت ۱۰ دقیقه انجام می‌شود و نیاز به بستری طولانی مدت بیمار نیست.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و حدود ۵۰ مرکز تحقیقاتی در رشته های مختلف پزشکی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا