آمادگی جهاد دانشگاهی برای همکاری با وزارت ارشاد در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: رصد مسائل فرهنگی و اجتماعی با کمک ایسنا و پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی میسر است و ما در این زمینه حل مشکلات حوزه فرهنگی و اجتماعی آماده همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

دکتر حسن مسلمی نائینی در نشست مشترک با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که امروز ۱۳ شهریور در ساختمان دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم که برگزاری این نشست منشأ انجام کار بزرگ شود. جهاد دانشگاهی در تربیت هنرمندان نقش زیادی داشته و هنرمندان بسیاری را تربیت کرده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در زمینه فرهنگی فعالیت کرده است، گفت: ساخت فیلم سینمایی، فیلم‌کوتاه و تئاتر جزو فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی به حساب می‌آید. 

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به چهار دهه حیات این نهاد گفت: ۴۳ سال از عمر جهاد دانشگاهی می‌گذرد. این نهاد انقلابی بی‌نظیر است به نحوی که می‌توان گفت نهادی مشابه جهاد دانشگاهی وجود ندارد و این نهاد با اعتماد به جوانان،باورهای اسلامی و فرهنگ دینی توانسته است دست به کارهای بزرگ بزند. 

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همواره با توجه به نیازهای کشور دست به اقدامات متعددی زده است،افزود: در وهله نخست،جهاد دانشگاهی با توجه به نیاز کشور به موضوع مدیریت دانشگاه‌ها ورود کرد و به یاری وزارت علوم شتافت. فعالیت جهاد دانشگاهی محدود به مدیریت دانشگاه‌ها نمی‌شود و در زمینه پژوهش، مهندسی، پزشکی نیز فعالیت‌هی مثمر ثمری داشته است‌.

وی درباره اقدامات جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس، جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف فعالیت کرده است. به طور مثال، ساخت تجهیزات نظامی یکی از اقدامات جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس بود. برخی از جهادگران جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس به فیض شهادت نائل شدند.

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه آموزش در کانون توجه جهاد دانشگاهی قرار دارد،افزود: جهاد دانشگاهی به موضوع آموزش بسیار توجه کرده است، به نحوی که دو دانشگاه «علم و فرهنگ» و «علم و هنر» به ترتیب در شهرهای تهران و یزد جزء بهترین دانشگاه‌های غیردولتی کشور محسوب می‌شوند. ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت از دیگر برنامه‌های آموزشی جهاد دانشگاهی است.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مرحوم کاظمی آشتیانی در حوزه سلول‌های بنیادی دست به کار بزرگی زده است،افزود: به واسطه این موضوع پرچم جمهوری اسلامی را در سطح جهان به اهتزاز درآمده است. 

وی با بیان اینکه ما در حوزه رسانه نیز فعالیت می‌کنیم، افزود: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری قرآنی (ایکنا) به عنوان دو خبرگزاری جهاد دانشگاهی به حساب می‌آیند که از ضریب نفوذ بالایی برخوردار هستند. نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بسیار به واقعیت نزدیک است.

دکتر نائینی مسلمی گفت: تجاری‌سازی و پارک‌های علم و فناوری، پارک صنایع فرهنگی و صنایع خلاق جزء دیگر اقدامات این نهاد انقلابی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ یک مولفه مهم است و اگر فرهنگ نباشد موجب بروز مشکل می‌شود، گفت: ما در حوزه علمی مشکل نداریم اما در حوزه فرهنگی مشکل داریم. ما در زمینه الگوسازی دچار مشکل هستیم و موضوع الگوسازی در کانون توجه مقام معظم رهبری قرار دارد. 

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جلسات خود با چهره‌های علمی و نخبگان به الگوسازی اشاره می‌کنند، گفت: رشد و پیشرفت بر مبنای خود باوری است و ما باید این موضوع ترویج دهیم. رهبری می‌گویند که جهاد دانشگاهی یک نهاد نیست بلکه یک یک فرهنگ است. محقق شدن امت اسلامی نیاز به فرهنگ جهادی دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا