بررسی قابلیت‌ بیوتکنولوژیک و تاکسونومی یک راسته باکتریایی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی

محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مطالعه ای مروری اعضای راسته باکتریایی Bacillales را از نظر تاکسونومیک و کاربردهای بیوتکنولوژیک مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، اعضای راسته Bacillales از دیرباز به عنوان جنس ها و گونه هایی توانمند با کاربرد بالقوه برای اهداف بیوتکنولوژیکی و صنعتی مانند تولید سوخت های زیستی، عوامل زیست فعال، بیوپلیمرها و آنزیم ها معرفی می شوند. بنابراین، درک کامل از طبقه بندی، نیازهای رشد و فیزیولوژی، ژنومیکس و مسیرهای متابولیک در راسته ای که تنوع متابولیکی بسیار زیادی دارد، می تواند طراحی بسیار قوی تر و تولید پایدار متابولیت ها از این راسته را تسهیل کند.

تحقیقاتی که از این پژوهش منتشر شده، تمرکز روی جنس های کمتر شناخته شده اعضای راسته Bacillales؛ پتانسیل آنها در کاربردهای صنعتی در کنار پیچیدگی های طبقه بندی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در مورد سویه های مهندسی شده این راسته، گونه های جدید، مسیرهای متابولیکی و شرایط رشد آنها تحلیل و بررسی دقیق و مبسوطی صورت گرفته است.

در این پژوهش که توسط محدثه رمضانی عضوهیات علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، با همراهی تیمی بین المللی صورت گرفته است، اعضای راسته Bacillales براساس ویژگی های اکسترموفیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند و انواع جنس های نمک دوست، گرمادوست، سرمادوست، اسید دوست، قلیادوست و گونه های پلی اکستریم نیز معرفی شدند.

نتایج این پژوهش در مجله Microorganisms (با رده بندی Q۲ و ضریب تاثیر ۹۲/۴) با عنوان Bacillales: From Taxonomy to Biotechnological and Industrial Perspectives

به چاپ رسیده است. لینک مقاله https://doi.org/۱۰.۳۳۹۰/microorganisms۱۰۱۲۲۳۵۵ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا