پارک های علم و فناوری پل ارتباطی دانشگاه و صنعت هستند

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: پارک های علم و فناوری پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت هستند که با حمایت، هدایت و ریل گذاری دانشگاهیان، دانش را به ارزش و سرمایه تبدیل می کنند.

دکتر حسین نادری منش، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: پارک های علم و فناوری به ویژه پارک های علم و فناوری دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت ایفا می کنند. از یک سو دانشگاهیان و شرکت های دانش بنیان و از سوی دیگر شرکت های خصوصی( اعم از شرکت های نوپا و شرکت های بزرگ  مستقر در پارک ) هم مجوزی از سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارند و هم از چتر حمایتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان که هدف و نقش توسعه علم و فناوری را دارد، برخوردارند.

وی افزود: قطعا هم افزایی میان دستگاه های مختلف و حمایت های آنها از پارک های علم و فناوری می تواند در پیشبرد اهداف مشترک این مجموعه ها نقش برجسته ای داشته باشد. ما عملا پلتفرمی برای بخش خصوصی دانش بنیان هستیم که حمایت، هدایت و ریل گذاری می کنیم تا دانش به ارزش، سرمایه و نان در سفره مردم تبدیل شود.

نادری منش به برنامه های این پارک اشاره کرد و اظهارداشت: ما به عنوان پارک علم و فناوری یک سری قوانین و اساس نامه داریم که باید بر اساس آن کار کنیم. اساس کار ما ایجاد اشتغال دانش بنیان کنیم. سعی کرده ایم همواره پایان نامه های دانشجویی را هدایت کنیم.

وی یادآورشد: طرح ملی دستیار فناوری برای ایجاد اشتغال و حمایت از دانشجویان است. این طرح در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته است. سال گذشته پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در میان بیش از 60 پارک علم و فناوری، بیشترین تعداد دستیار فناور را اجرا کرد. به عبارتی دانشجویان را به سوی شرکت ها هدایت کرد.

نادری منش به خبرنگار خبرگزاری علم و فرهنگ(سیناپرس) گفت: طبق این طرح، دانشجویان ارشد و دکترا به مدت شش ماه جذب شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری می شدند. دانشجویان ارشد ماهی دو میلیون و دانشجویان دوره دکترا ماهی سه میلیون تومان کمک هزینه دریافت می کردند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: همچنین از بیش از 300 پایان نامه های کاربردی نیز حمایت کرده‎ایم. اساتید، دانشجویانی که پایان نامه کاربردی داشتند، طی چند مرحله مورد حمایت قرار گرفتند.

وی افزود: در این طرح از پایان نامه های ارشد 15 میلیون و از پایان نامه های  مقطع دکترا 25 میلیون حمایت می کنیم. بخشی از این بودجه را به خود محقق یا دانشجو می دهیم که صرف خرید مواد و تحقیق شان می کنند. بخش دیگر را نیز به منظور توانمند سازی شان صرف آموزش شان می کنیم تا کارآفرینی کنند.

وی تصریح کرد: طبق مذاکراتی که با معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف داشته ایم، قرار است این طرح را به یک طرح ملی زایش هسته ها از دانشگاه ها تبدیل کنیم. این فرایندها ضمن ایجاد اشتغال در آینده، پایان نامه ها را در جهت اقتصاد دانش بنیان کاربردی می کنند.

وی به برنامه های آینده این پارک اشاره کرد و در این خصوص گفت: اکنون پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در سطح گرید دو قرار دارد. اولین پارک دانشگاهی در حال توسعه است. ما بنا داریم در برنامه آینده مان شرکت های بزرگ و گردش مالی این پارک را به چند همت برسانیم. هرچند این امر کمی بلند پروازانه به نظر می رسد اما هدف مان تحقق این مهم است.

نادری منش تاکید کرد: در حال حاضر 320 شرکت نوپا، پیش رشد، رشد و بالغ درخواست دارند تا از فضای مجموعه پارک ما استفاده کنند اما متاسفانه ما فضای جدیدی نداریم، دنبال این هستیم که با همکاری بخش خصوصی و نهادها فضایی به این امر اختصاص دهیم و شرکت هایمان را هدایت و حمایت کنیم تا وارد بازارهای بین المللی شوند و صادرات و گردش مالی شان و تعداد نیروی انسانی و مالی شان افزایش دهند.

گفتگو: بیتا اکبری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا