رونمایی از ۲۷ محصول فناورانه پارک های علم و فناوری

در اولین روز از نمایشگاه هفته پژوهش، فناوری و فن‌بازار با حضور معاون علمی رئیس جمهوری و وزیر علوم از ۲۷محصول فناورانه پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها رونمایی شد.

به گزارش سیناپرس، در حاشیه افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس جمهوری و محمد علی زلفی گل وزیر علوم از ۲۷ محصول رونمایی شد.

این محصولات از سوی پارک‌های علم و فناوری،  پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در مقیاس نیمه‌صنعتی به تولید رسیده‌اند.

اسامی تعدادی از این محصولات به این شرح است:

ساخت پره‌های ثابت ردیف دوم توربین گازی

پره‌های ثابت ردیف دوم توربین‌های گازی فریم ۵ با طرح ارتقا یافته (طرح سگمنتی) از سوی یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان ساخته شد. توربین‌های گازی GEF5 در نیروگاه‌های برق کاربرد دارند.

هدف از این پروژه تدوین دانش با تکیه بر بومی‌سازی، ساخت و جایگزین کردن با نازل ردیف دوم در توبین‌های پایه نیروگاه‌های کشور است. توسعه این محصول منجر به افزایش عمر نازل و راندمان توربین و کاهش هزینه‌های بازسازی و اورهال و سهولت در ساخت و مونتاژ نازل بر روی توربین می‌شود.

غربالگر سینه (برست اسکرین)

این محصول از سوی یکی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در فاز نیمه صنعتی به تولید رسیده است.

این دستگاه در بیمارستان‌ها و مراکز درمان برای تست سلامت و غربالگری سینه استفاده می‌شود. این دستگاه قادر به شناسایی تومور و هر گونه توده در سینه است.

کیت‌های تعمیراتی نشتی

یکی از شرکت‌های مستفر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی موفق به تولید نیمه صنعتی کیت‌های تعمیراتی نشتی شده است.

این کیت‌ها نوعی پوشش است که در صنایع با خوردگی بالا مانند نفت، پتروشیمی، گاز و آب و فاضلاب کاربرد دارد. این پوشش‌ها برای تعمیر نشتی در لوله‌های انتقال نیز به کار می‌رود.

برای رفع نشتی با حجم کم ابتدا از پوشش ۲۰۰۱ NST استفاده کرده و نشتی متوقف می‌شود، سپس از سنگ زنی به کمک الیاف شیشه که با پوشش ۲۰۰۲ NST  آغشته شده است، تعمیر دائمی انجام می‌شود.

برای ترمیم نشتی در ابعاد و سطوح بزرگتر می‌توان از پلیت‌های فلزی استفاده کرد. پلیت‌ ابتدا با پوشش سریع‌گیر ۱۰۰۲ NST آغشته شده و در محل نشتی قرار می‌گیرد. به دلیل سرعت بالای سخت شدن،‌ نشتی متوقف می‌شود و سپس با الیاف شیشه آغشته با کد ۲۰۰۲NST تعمیر نهایی می‌شود.

طراحی و تولید دوربین مدار بسته هوشمند ضد انفجار

این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان موفق به تولید نیمه صنعتی دوربین‌های مدار بسته هوشمند ضد انفجار شد.

این دوربین‌ها برای محیط‌های خطرناک و مستعد انفجار تولید شده که علاوه بر مقاومت در برابر حرارت و انفجار دارای امکانات جانبی و فناوری‌های روز دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه نیز هستند.

جنس بدنه این نوع دوربین‌ها از فولاد ضد زنگ است و در مقابل پرتوهای ماوراء بنفش، بخار نمک، آلودگی هوا و انفجارهای شدید مقاوم است. همچنین بدنه این دوربین از انواع گازهای اشتعال‌زا مانند سولفید هیدروژن و استیلن محافظت می‌کند.

به منظور بالا بردن مقاومت بدنه دوربین از الکترواندود استفاده شده است.

تکنولوژی مدارات منعطف

فناوری مداران منعطف عنوان طرح یکی از شرکت‌های مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است که در مقیاس  نیمه صنعتی تولید شد.

این محصول نوعی منسوجات هوشمند است که در صنعت خودرو، باتری‌های لیتیوم یوم و لوازم خانگی کاربرد دارد. فناوری پرینتد الکترونیک با پرینت مدارات با استفاده از انواع جوهرهای هادی کربن نقره طلا و مس و کامپوزیت این جوهرها منجر به یک پارادایم شیفت در صنعت الکترونیک شده است.

ارزیابی، سرعت بالای تولید و توانایی پرینت بر روی سطوح منعطف، این فناوری را در زمره جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت نانو الکترونیک قرار داده است. این شرکت با بومی‌سازی این فناوری موفق به تولید هیترهای منعطف تا توان ۱۰۰ وات و با ماکزیمم دمای قابل تحمل ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و قابلیت انعطاف پذیری بالا است.

این هیترها در بسیاری از صنایع از جمله پوشاک هوشمند، خودرو، صنعت باتری و صنعت لوازم خانگی کاربرد دارد.

کنتور هوشمند آب

یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری همدان کنتور حجمی هوشمند آب را با TRL۸ به تولید رساند.

این کنتور محصول دانش‌بنیان این شرکت برای نصب بر روی چاه‌های آب کشاورزی تولید شده است. این محصول با فناوری خاص دارای امکاناتی پیشرفته است که هدف نهایی آن حفاظت از سفره‌های زیر زمینی آب است.

این محصول میزان مصرف آب چاه‌ها را کنترل کرده و با استفاده از نرم افزار مدیریت داده‌ها امکان قرائت از راه دور را برای مدیریت منابع آب کشور مهیا می‌کند.

این محصول در شرایط بحرانی آب در کشور، محصولی استراتژیک است که لازم است در بازه زمانی هر چه کوتاه‌تر بر روی همه چاه‌های کشاورزی نصب شود و میزان آب خروجی از سفره‌های زیر زمینی کنترل و محافظت شود.

فلومتر اولتراسونیک

محققان یکی از شرکت‌های مستقر در دانشگاه علم و صنعت دستگاه فلومتر اولتراسونیک زمان گذر را در TRL۸ به تولید رساند که در صنایع آب و فاضلاب، نفت و گاز و پتروشیمی و کشاورزی کاربرد دارد.

جریان‌سنج‌های فراصوتی با اندازه‌گیری سرعت سیال عبوری از لوله و بر اساس مساحت مقطع لوله، قادر به شناسایی و اندازه گیری دقیق دبی عبوری سیال به صورت لحظه‌ای خواهند بود.

مبنای اندازه‌گیری سرعت سیال، تغییرات زمانی ارسال و دریافت موج صوتی است. این اختلاف زمانی بسته به سرعت سیال در مقیاس نانو ثانیه و پیکوثانیه است. سیالات با سرعت کم منجر به ایجاد اختلاف زمانی‌های بسیار کم در حدود ۱۰۰ پیکوپانیه می‌شوند؛ از این رو لازم است با بهره‌گیری از دانش مهندسی و تجهیزات دقیق این اختلاف زمانی را اندازه گیری کرد.

این محصول دستگاه دقیقی است که توانایی اندازه‌گیری سرعت جریان سیالات مایع را از ۰.۰۱۵ متر بر ثانیه تا بیش از ۱۰ متر بر ثانیه را دارد.

دستگاه فلزیاب

دستگاه متال دتکتور کانوایر به عنوان دستگاهی برای شناسایی فلزات از سوی محققان دانشگاه فنی و فنی با TRL۹ برای صنعت ریلی کشور طراحی و ساخته شد.

دستگاه متال دتکتور قابلیت تشخیص فلزات مزاحم مانند ناخن لودر و ضایعات پروفیل آهنی در کانوایرهای حمل سنگ آهن را دارد.

این دستگاه با طراحی سیستم الکترونیک و کویل مغناطیسی مخصوص، با اعمال پالس‌های مغناطیسی و فیلترهای الکترونیک و الگوریتم‌های ویژه نرم افزاری، عملکرد خود را بر حسب نوع عیار و سایز تکه‌های سنگ آهنگ روی کانوایر تطبیق می‌دهد، به صورتی که تغییرات در عیار یا سایز سنگ معدن فلزی سبب ایجاد خطا در تشخیص آن نمی‌شود.

ساخت بازوهای کامپوزیتی ربات صنعتی خودروسازی

این محصول از محصولات دانش‌بنیان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی است که در TRL۸  به تولید رسید.

در این طرح نمونه بازوی کربنی آلمانی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت و پس از آنالیز تنش و ارزیابی فرآیندهای اتصال آلومینیوم به کامپوزیت و کامپوزیت به کامپوزیت،‌ اجزای بازو با فرآیند فیلامنت و ایندینگ ساخته و توسط فرز، محل اتصالات با دقت یک دهم میلی‌متر ایجاد شد.

دستگاه بلیزان-سامانه توزیع برخط لیزری برای تسمه‌های نقاله

یکی از شرکت‌های پارک فناوری استان زنجان دستگاه بلیزان را با کاربرد در صنایع معدنی، غذایی، کشاورزی و ساخت و ساز به تولید رساند.

بلیزان یک گرانش سنج لیزری است که با استفاده از پرتو لیزر می‌تواند ارتعاشات، نوسانات و میزان دامنه نوسانات را ثبت کند. یکی از کاربردهای این وسیله، اندازه گیری وزن استاتیک و وزن دینامیک در سازه‌ها و دستگاه‌هایی است که تحت فشار یا تنش اعمال نیروی ناشی از وزن اجسام و یا دستگاه‌های مربوط قرار دارند.

با توجه به قابلیت ثبت سریع و دقیق توسط این دستگاه یکی از موارد به کارگیری آن در توزین میزان بار انتقال یافته بر روی نوار نقاله است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا