بازدید رییس جهاددانشگاهی از مجتع نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه

رییس جهاددانشگاهی با حضور در مجتع نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه از نزدیک در جریان روند کار شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در این مجتمع قرار گرفت.

دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و هیات همراه شب گذشته، ۱۰ مردادماه با حضور در مجتع نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه از نزدیک در جریان روند کار شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در این مجتمع قرار گرفتند.

یک سوله که با چند دیوار به چندبخش مجزا تقسیم شده، این تمام چیزی است که در نگاه اول می بینی اما لابلای همین اتاقک های آجری محصولاتی تولید می شود که یک دنیا دانش پای آنها صرف شده، محصولاتی که بسیاری از آنها کشور را از واردات بی نیاز کرده اندو حالا کمک حال اقتصاد استان شده اند و در کنارش، چرخ زندگی ده ها خانواده را می گردانند.

اینجا “مجتمع نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه” است جایی که این محصولات ارزشمند به همت جوانان همین دیار تولید می شوند.

این مجتمع و 21 شرکت دانش بنیان و فناوری که در آن مستقر هستند 10 مرداد میزبان رییس جهاددانشگاهی شدند تا ضمن تشریح فعالیت هایشان، مشکلات و خواسته هایشان را هم مطرح کنند.

 حسن مسلمی نائینی در اولین روز از سفر خود به استان کرمانشاه با حضور در مجتع نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه از نزدیک در جریان روند کار شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در این مجتمع قرار گرفت.

اولین شرکتی که میزبان رییس جهاددانشگاهی شد شرکت مهر فناوران تابش بود که در حوزه مشاغل خانگی نقش کلیدی داشته و در حوزه ساخت ادوات مورد نیاز این مشاغل فعالیت دارد.

این شرکت که حالا هشت سالی است تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه قرار گرفته هشت مدل دستگاه مورد نیاز مشاغل خانگی از جمله دستگاه نخ ریسی، حلاجی، جوجه کشی، نساجی و کلاف کُن را تولید می کند.

این دستگاه ها حالا نه تنها در خانه های روستاییان و حاشیه نشینان کرمانشاه جای خود را بازکرده، بلکه مرزهای ایران را هم در نوردیده و به خانه های زنان افعانستانی و تاجیکستانی نیز راه پیدا کرده است.

رویا چهری مدیرعامل این شرکت که همراه همسرش این شرکت را مدیریت می کند، از تولید سالانه هزاران دستگاه ادوات مشاغل خانگی خبر می دهد و می گوید: طی مدت فعالیتی که داشته ایم تنها 8000 دستگاه نخ ریسی را به فروش رسانده ایم.

او می گوید: این دستگاه ها در مدل های مختلف تولید می شوند و قیمت آنها نسبت به نمونه های خارجی بسیار پایین تر است.

واحد بعدی که از چند سال پیش تحت حمایت های پارک علم و فناوری کرمانشاه قرار گرفته شرکت “نیکو تراش آروین” است. واحدی که دانش بنیان شده و در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات صنعتی فعالیت می کند.

این واحد صنعتی که 10 نفر را مشغول به کار کرده دستگاه تراش فلز و چوب تولید می کند که در بسیاری از کارخانجات صنعتی قابل استفاده است.

شرکت “شیلر صنعت دالاهو” که حالا دو سالی است در پارک علم و فناوری کرمانشاه پذیرش شده میزبان بعدی رییس جهاددانشگاهی است، شرکتی که در زمینه تولید دستگاه های کارنده نخود و هِد برداشت نخود فعالیت دارد.

ایرج یاوری مدیرعامل این شرکت که از اساتید دانشگاه است و حالا به اینجا آمده تا آموخته های علمی خود را به محصول تبدیل کند.

او که ازبرخی شرکت های خارجی هم پیشنهاد کار داشته، اما ترجیح داده در کنار جوانان کشور خود به کار و فعالیت ادامه داده و همراه با آنان گامی برای رفع مشکلات وطن بردارد.

او در تشریح محصول تولیدی خود به اهمیت آن برای راحتی کار نخودکاران اشاره می کند و می گوید: کاشت و برداشت نخود کار بسیار دشواری است و اگر فقط 15 کارگر از صبح تا غروب کار کنند، نهایتا کار برداشت نخود در یک هکتار را انجام می‌دهند، اما با استفاده از این دستگاه روزانه کار برداشت در 15 هکتار از اراضی نخود انجام می شود.

یاوری می گوید: دستگاه هِد برداشت نخود که یک دستگاه کاربردی برای نخودکاران است روی کمباین سوار شده و به راحتی و با کمترین زحمات اراضی نخود را برداشت می کند که با توجه به استراتژیک بودن محصول نخود برای کشور، دستگاهی مهم و کاربردی محسوب می‌شود.

شرکت بعدی، شرکت “جهان باطری” است. شرکتی که حالا گردش مالی آن به تنها در عرضه دو محصول به 25 میلیارد تومان در سال می رسد.

شرکتی که چهار مدل باتری به همراه شارژر و تستر باتری تولید می کند و حالا توانسته بخش خوبی از نیاز کشور در زمینه انواع باتری را پوشش دهد.

باتری های تولیدی این شرکت در خودروها و دستگاه های مختلف از موتورسیکلت گرفته تا دوربین های مداربسته کاربرد دارند و همین اهمیت کار این شرکت را دوچندان کرده است.

این شرکت در کنار رفع نیاز داخل توانسته درسال گذشته پنج میلیارد تومان هم صادرات داشته و ارزآوری برای کشور داشته باشد و حالا 17 نفر بصورت ثابت در آن مشغول کارند.

شرکت دیگری که میزبان حسن نایینی و تیم همراه شد شرکت “دانش زیست دریا” است. شرکتی که چهار سال است تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه قرار داشته و حالا توانسته با تولید یک نوع نمک، آب معمولی را به آب دریا تبدیل کند.

اگر 35 گرم از این نوع نمک به یک لیوان آب معمولی اضافه شود، آبی با خواص و ویژگی های آب دریا و اقیانوس به دست می آید، آبی که می تواند در تولید ماهیان آب شور، جلبک و مرجان به کار رود.

گفتنی است، رییس جهاددانشگاهی در سفر به استان کرمانشاه ضمن افتتاح طرح ملی تولید کربن فعال از قیر طبیعی، از دو محصول فناورانه پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی رونمایی خواهد کرد.

همچنین در این سفر رئیس جهاددانشگاهی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، استاندار کرمانشاه و جهادگران جهاددانشگاهی دیدار خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا