این سیگنال کیهانی ۳۵ سال است که تکرار می شود

ستاره شناسان یک سیگنال رادیویی را در کهکشان ما کشف کرده اند: برای چندین دقیقه در هر ۲۱ دقیقه یکبار منتشر شده و حداقل ۳۵ سال است که این کار را انجام می دهد. این سیگنال عجیب و غریب متعلق به هیچ جسم شناخته شده ای بدون تغییر در نظریه های اساسی فیزیک فعلی نیست.

به گزارش سیناپرس، این سیگنال در ابتدا توسط Murchison Widefield Array (MWA) شناسایی شد که یک تلسکوپ رادیویی در غرب استرالیا است. این سیگنال GPM J1839-10 نامگذاری شد که در صورت فلکی Scutum قرار داشته و در فاصله ۱۵هزار سال نوری از زمین ردیابی شد.

پالس های رادیویی مکرر، قبل از اینکه توسط تلسکوپ های مختلف دیگر در سراسر جهان تایید شوند، بین ژوئیه و سپتامبر ۲۰۲۲ در داده های MWA شناسایی شدند. این سیگنال ها بین ۳۰ ثانیه تا پنج دقیقه طول می کشد و هر ۲۱ دقیقه یک بار مانند ساعت شروع می شود. این موضوع باعث می شود که این منبع طولانی ترین منبع رادیویی تکرار شونده باشد که تاکنون در کیهان کشف شده است.

تیم پژوهشی می ‌گوید این سیگنال احتمالا یک مگنتار دوره فوق ‌العاده طولانی است. این اجرام متراکم انواعی از ستاره‌های نوترونی هستند که میدان‌های مغناطیسی بسیار قدرتمندی دارند که می‌ توانند سیگنال‌های رادیویی دوره‌ ای را هنگام چرخش ساطع کنند.

دکتر ناتاشا هرلی واکر (Natasha Hurley-Walker) پژوهشگر اصلی این مطالعه، گفت: مشکل این است که اکثر اینها آنقدر سریع می چرخند که انفجار رادیویی آنها تنها چند میلی ثانیه یا تا یک یا دو ثانیه طول می کشد و حداکثر در چند دقیقه تکرار می شود. بر اساس آنچه در مورد فیزیک مگنتارها می دانیم، نمی توانند آنقدر آهسته بچرخد که انفجار آن پنج دقیقه طول بکشد و چرخه کامل بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد تا تکرار شود.

هرلی واکر می افزاید: با فرض اینکه این یک مگنتار است، نباید برای این جسم امکان تولید امواج رادیویی وجود داشته باشد و هر مکانیزمی که پشت این کار باشد، فوق‌العاده است.

با تعمیق بیشتر GPM J1839-10 برای مدت طولانی تری از هر مغناطیسی شناخته شده دیگری فعال بوده است. اکثراً مرحله ‌ای از انتشار امواج رادیویی را پشت سر می‌ گذارند که فقط چند ماه تا چند سال طول می ‌کشد تا از بین بروند، اما به نظر می‌ رسد که این مرحله برای حدود ۳۵ سال قوی بوده است. محققان داده‌های موجود از تلسکوپ‌های رادیویی متعدد را در همان مختصات بررسی کرده و دریافتند که این سیگنال حداقل از سال ۱۹۸۸ در حال انفجار بوده است.

جالب‌تر از همه، این تشخیص بخشی از مجموعه ‌ای از مشاهدات جدید از اجرام مگنتار مانند است که به نظر می ‌رسد قوانین معمول را زیر پا می‌ گذارند. در سال ۲۰۲۱، همین تیم تحقیقاتی سیگنال مشابهی را کشف کرد که هر ۱۸ دقیقه یک بار انفجارهای رادیویی را به مدت یک دقیقه منتشر می کرد، اما این سیگنال تنها سه ماه قبل از ناپدید شدن ادامه داشت.

به گزارش سیناپرس، خوشبختانه، GPM J1839-10 هنوز هم در حال حاضر قوی است. این امر به ستاره شناسان اجازه می دهد تا به مشاهدات خود ادامه داده و امیدواریم توضیحی ارائه دهند. شرح کامل این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.