نابودی جنگل های بکر جهان در دو دهه

بر اساس گزارش ها، 1.3 میلیون مایل مربع (3.3 میلیون کیلومتر مربع) از جنگل های بکر کره زمین از دهه 1990 میلادی از بین رفته اند. محققان در این زمینه بیان کرده اند که این از بین رفتن فاجعه بار در واقع نیاز به انعقاد قراردادی بین المللی برای حفاظت از جنگل های ارزشمند کره زمین را بیش از پیش روشن می سازد.

جنگل زدایی هم اکنون به مشکلی جدی تبدیل شده است اما هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که چگونه جوامع جهانی به این موضوع رسیدگی خواهند کرد زیرا به صورت کلی قانع کردن جوامع و انعقاد قراردادهای بین المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست و تغییرات آب و هوایی بسیار دشوار است.

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه کوئینزلند، سیاره ما در طول تنها دو دهه، یک دهم از جنگل های خود را از دست داده است. بدون شک رسیدن ضرر و زیان بیشتر به جنگل های زمین می تواند بسیار فاجعه آمیز باشد زیرا این جنگل ها در واقع ایفا کننده نقش های بسیار مهمی از جمله تامین آب تازه، غذا و دارو هستند.

علاوه بر این جنگل ها می توانند با جذب گازهای گل خانه ای، اکسیژن مورد نیاز موجودات را تامین کنند. آنها همچنین اثرات فرسایش خاک را کاهش داده و حتی از بروز آب و هوای بسیار سرد و بسیار گرم جلوگیری می کنند. با این حال بنابر نظر جیمز واتسون به عنوان راهبر این تحقیق، جنگل های زمین به طور کامل در سیاست های زیست محیطی نادیده گرفته شده اند.

نتایج به دست آمده از تهیه نقشه ای از جنگل های دست نخورده توسط محققان این پژوهش نشان داد که در حدود 20 درصد از سرزمین های جهان هم اکنون در اختیار این دسته از جنگل ها قرار دارند که بخش اعظم آنها نیز در آمریکای شمالی، آسیای شمالی، آفریقای شمالی و استرالیا واقع شده اند.

اما محققان با مقایسه این نقشه جدید با نقشه ای که با همین روش در سال 1993 تهیه شده بود دریافتند که از دهه 1990 میلادی نزدیک به 3.3 میلیون کیلومتر مربع (چیزی برابر با اندازه نیمی از قاره استرالیا) از جنگل های بکر از بین رفته اند.

واتسون در این باره بیان کرد: «شما نمی توانید جنگل های بکر را بازیابی کنید. زمانی که آنها از بین بروند فرایند زیست محیطی ای که زیر بنای این اکوسیستم را تشکیل می دهد نیز از بین خواهد رفت و هیچ گاه به جایگاه قبل خود بازنخواهد گشت. اگر سریع عمل نکنیم، تمامی آنها از بین خواهند رفت و این امر خود برای حفاظت منابع طبیعی، تغییرات آب و هوایی و برخی از جوامع انسانی بسیار آسیب پذیر بر روی کره زمین یک فاجعه است.»