تمامی معادلات آینده جهانی حول محور علم و دانش قرار گرفته است

معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی نقش جوانان و دانشگاهیان در نظم نوین جهانی را مهم و محوری توصیف کرد و گفت: پیشرفت‌های خیره‌کننده علم و تکنولوژی، موجب شده است تا تمامی معادلات آینده جهانی حول محور علم و دانش قرار گیرد.

دکتر مهدی واحدی در اجلاس بین‌المللی سنت پترزبورگ(SPIEF)، در سخنرانی مجازی خود با موضوع «نظم نوین جهانی و جایگاه علم و فناوری و نقش دانشگاه‌ها در آن»، به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی در  با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بیشتر تحلیل‌گران باور دارند که وضعیت جهان در حال تحول و دگرگونی بنیادین است، گفت: نظام جهانی در دوران انتقالیِ سرنوشت‌سازی قرار دارد به گونه‌ای که مسیر حرکت پیشین خود را تغییر داده و به تبعِ وقوع تحولات گسترده با شتابی شگفت‌آور در مسیری جدید حرکت می‌کند. تحلیل‌گران و صاحب‌نظران، قرن ۲۱ را قرن آسیا می‌دانند و معتقدند قاره کهن در حال بازخیزش است و در این قرن به منزلت کانونیِ سابق خود باز خواهد گشت.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی در ادامه با بیان اهمیت نقش دانشگاه‌ها در نظم نوین جهانی، گفت: عصر هژمون آمریکا به پایان رسیده است و جهان در آستانه‌ یک نظم جدید است. بر اساس شرایط روز جهان، اتفاقات مختلف نیازمند بررسی‌های دقیق علمی است و دانشگاه‌ها اصلی ترین نقش را در این خصوص بر عهده دارند.

عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دنیای غرب استعماری مبتلا به بحران‌هایی است که همین بحران‌ها، زمینه‌های اضمحلال آن را رقم خواهد زد، بیان کرد: بحران‌های اخلاقی و معنوی، تعارض جدی میان شعارهای زیبا و فریبنده با رفتارهای عینی در دنیای واقعی، استفاده فراوان از خشونت، زور و تروریسم و همچنین ناتوانی در برابر آگاهی و ایستادگی ملت‌ها از مهم‌ترین بحران‌های غرب است که این بحران‌ها در نهایت زمینه ساز تحقق نظم نوینی در جهان خواهد شد.

وی ادامه داد: کاهش نقش ایالات متحده آمریکا به عنوان بازیگر اصلی در عرصه بین‌المللی و خروج آن از مهم‌ترین روندهای کلی نظم نوین بین‌المللی، بازگشت قدرت به آسیا و گسترش جریان مقاومت از مصادیق تغییر نظم نوین جهانی است. جهان شاهد تغییر قدرت از غرب سرمایه‌داری به سوی شرق است. این تغییر همراه با انتقال قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی علمی از غرب به آسیا خواهد بود. آسیا در آینده‌ای نه چندان دور، مرکز قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی و علمی دنیا خواهد شد.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به اهمیت علم و فناوری و نقش تعیین‌کنندگی آن در نظم نوین جهانی، تصریح کرد: پیشرفت‌های خیره‌کننده علم و تکنولوژی، موجب شده است تا تمامی معادلات آینده جهانی حول محور علم و دانش قرار گیرد و در این میان جوانان و دانشگاهیان محوری‌ترین نقش و وظیفه را بر عهده دارند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه‌طباطبائی، وی نگاه اومانیستی، تفکر سکولاریستی به علم و جدا کردن آن از ارزش های انسانی و استفاده ابزاری از علم را مهم‌ترین مشکلات نظام علم و فناوری در دنیای استعماری غرب دانست و تصریح کرد: بر این اساس نمی توان علم و فناوری غربی را الگو قرار داد.

دکتر واحدی با تاکید بر اهمیت دوری از پذیرش سلطه علمی غرب و ضرورت باورمند بودن به امکان تولید علم مبتنی بر سعادت انسان و سیاست‌گذاری برای حرکت در مسیر علم نافع، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید با ارائه تحلیل‌ها و تبیین‌های عمیق و درست از وضعیت در حال تغییر جهان به دانشجویان، آنان را برای نقش آفرینی در نظم نوین جهانی آماده کنند.

وی در پایان سخنانش با اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی در ایران برای ایفای نقش در تحقق این مهم، تاکید کرد: این دانشگاه آمادگی دارد که سهم خود را برای تحقق اهداف و ماموریت مورد اشاره به خوبی ایفا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا